Growth Marketing: nytt ord men långt ifrån ny roll

Hösten 2018 startade Berghs nya program Growth Marketer - ett intensivt program fyllt av digital marknadsföring, analys, contentproduktion, marknadskommunikation, webbanalys, konverteringsoptimering, SEO och annonsering på sociala medier. Lydia Kellam, programansvarig, reder ut begreppen och förklarar varför arbetsmarknaden plötsligt exploderar av rekryteringsannonser som söker just Growth Marketers.

Hej Lydia Kellam, programansvarig för Berghs nya program Growth Marketer. Berätta vem du är!

Jag är en frilansande konsult inom sociala medier och digital strategi. Jag startade eget för två år sedan och sedan dess hjälpt företag som Warner Music, WWF och byråer som Prime, House of Radon och Futerra med sociala medier, contentstrategi och digital marknadsföring. Jag har bott i New York i fem år där jag bl.a. jobbade med digital marknadsföring på NBC, drev nättidningen The Swede Beat,  ordnade klubbar i Brooklyn, jobbade på ett musikbolag och bloggade åt Svenska Institutet. När jag inte jobbar dansar jag house, sjunger i soulkör, yogar, lyssnar på musik och hänger med familj och vänner.

Vad var det som gjorde att du hamnade här, på Berghs, som ansvarig för Berghs nya heltidsutbildning Growth Marketer?

Jag blev kontaktad av Berghs pedagogiska ledare, som har varit med att utveckla det här programmet.  Vi tog en kaffe, de presenterade det nya programmet och jag kände mig direkt väldigt motiverad och nyfiken på att utveckla, leda och driva det här tillsammans med alla smarta och kreativa hjärnor på Berghs. När jag har konsultat har jag upptäckt att det finns en ambition med att jobba med datadriven marknadsföring men man saknar kompetensen och framförallt kunskap om de praktiska verktygen. Så därför känns det mycket spännande och viktigt att få vara med och utbilda innovativa digital marknadsförare på Berghs.

Så. Growth Marketing. Ett ganska nytt begrepp, men är det en ny roll? Berätta!

Nytt ord kanske men absolut inte en ny roll. Growth Marketing handlar om att analysera, samla insikter och optimera, och detta är inget nytt när man jobbar med digital marknadsföring. 2008 läste jag kvällskurser i digital marknadsföring på NYU och redan då lade man väldigt stor vikt vid mätbar marknadsföring, A/B tester och analys. Att man nu pratar om just growth nu är att det har blivit tydligt att growth marketing är ett framgångsrikt sätt att uppnå mål, producera effektiv marknadsföring nära kundresan och skapa tillväxt.

I det snabbföränderliga digitala landskapet har man varken råd eller tid att fokusera på något som inte funkar. Startups och företag som Airbnb, Uber och Spotify jobbar med redan med growth marketing, men det är mindre vanligt hos större varumärken eller byråer – och det vill vi ändra på.



Vad skulle du säga att en Growth Marketers dagar består av?

Det kan variera väldigt mycket, beroende på den digitala kompetensen hos företaget eller byrån man jobbar med. Men det exempelvis handla om att ta fram digitala strategier, djupdyka i data, samla insikter,  planera kampanjer i sociala medier, optimera digitalt innehåll, driva konvertering, jobba med CRM, optimera e-handel eller vara ett digitalt bollplank.

Vilka egenskaper tycker du är extra viktiga i en person som vill bli Growth Marketer?

Nyfiken, analytisk, målinriktad, påhittig och snabbtänkt.

Data, siffror, analyser. Vilka verktyg kommer ingen undan om en vill bli en riktigt vass Growth Marketer?

Det finns en massa oumbärliga verktyg som till exempel Google Analytics och Ads Manager som vi kommer att gå igenom, men vi kommer också att lära oss innovation, affärstänk och hur man presenterar och visualisera datan så att andra förstår. För en growth marketer är det viktigt att kunna dela med sig av sina insikter till sitt team så att man kan använda data för att tillsammans göra rätt prioriteringar och beslut för affären.  

Finns det andra roller och titlar som egentligen innebär att man söker en Growth Marketer, skulle du säga? Vilka i så fall?

Titeln Growth Marketer förekommer allt oftare nu, men jobbar man som digital marknadsförare,  community manager, CRM manager, SEO specialist, digital strateg, digital analytiker så jobbar man också med growth marketing på ett eller annat sätt.

Berätta om programmet Growth Marketer. Vad lär man sig under utbildningen?

Det kommer som sagt att bli väldigt intensivt, men också väldigt roligt. Under utbildningen får du lära dig om digital marknadsföring, analys, contentproduktion, marknads­kommunikation och affärsförståelse samt verktyg inom webbanalys, konverteringsoptimering, SEO, annonsering på sociala medier och en massa annat. Vi kickar igång varje vecka genom att lära känna ett företag, byrå eller organisation som ger oss en uppgift som ska lösas under veckan och sen presenteras på fredagen. Precis som ute i arbetslivet jobbar vi med snabba leveranser i högt tempo. Genom dessa briefs får du också chansen att knyta kontakter med företag och få ökad förståelse hur man kan jobba med digital marknadsföring på olika sätt. Genom detta intensiva format blir en fullärd digital marknadsförare på kort tid.

Läs mer om programmet här

Fotograf: Viktor Wrange