Gynna klimatet och affären – här är studenternas förslag

Att resa är härligt. Men ofta blir heta turistmål ett offer för nedskräpning och resultatet leder till att platser blir förstörda, haven fylls med plast och vägar blir övertrafikerade. I det senaste Berghs Explore-projektet styr vi bort fokus från ''flight-shaming'' och tar en närmare titt på turismen på plats.

Berghs Explore är ett av Berghs stora samverkansprojekt där heltidsstudenterna arbetar tillsammans mellan disciplinerna för att lösa ett samhällsproblem. Projektet går ut på att ta fram ett fiktivt exempel på hur en kommersiell aktör kan skapa värde för affären, konsumenten och samhället med klimatet i fokus. Studenterna fick utgå från 4 problemområden. Här är resultatet!

Problemområde 1. Hur kan lokalekonomin tjäna pengar på sin turism?

Ray-Ban – Revival

Ray-Ban släpper ny kollektion – gjorda av skräpet som de plockat från olika stränder. Alla solglasögon som tillverkats säljs och monteras lokalt där skräpet plockades och på Ray-Bans hemsida.

Google Maps Unchain

Den här funktionen ska göra det lättare för resenärer att hitta lokala och oupptäckta platser. Google Maps Unchain vill göra användarens resa mer minnesvärd genom att öka lokala aktörers konkurrenskraft gentemot kedjorna.

Google Kinda

”Did you mean”-funktionen ska hjälpa turister hitta lokala och oupptäckta platser istället för turistfällor vilket hjälper att förbättra den lokala ekonomin.

Samsonite – Break the pattern

Samsonites nya kartfunktion låter resande rita upp eller scanna in bilder som kartan sedan skapar en rutt efter – vilket leder till att de vågar testa nya vägar och oupptäckt mark.

Reebok Shield

Reebok lanserar Reebok Shield, en certifiering av arenor som inför 15-årsgräns för att motverka utnyttjandet av barn inom Muay Thai.

Problemområde 2. Hur kan det bli enklare att välja lokalproducerad och säsongsbetonad mat och dryck på resmålet?

Mcdonalds Sjögräsplast

Mcdonalds tar sitt ansvar och slutar med alla plastförpackningar. Istället byter de ut plast mot sjögräs som i sin tur ska hjälpa öka bolagets likability.

Carlsberg – 4 pack

Carlsberg vill få Barcelonas turister att hitta den perfekta fyllan och lanserar ett 4-pack öl som hjälper dem att nå rätt nivå.

Heineken – Heinecoin

Heineken lanserar ’Heinecoin’ en ny valuta som uppmuntrar fans till att återvinna sina kapsyler i utbyte mot billigare öl.

Google Travel – Free the tourist

Google Travel kommer erbjuda lokala hotellupplevelser och restauranger utefter budget och önskemål. Produkten strävar efter att uppnå den ultimata resan för personer som värdesätter komfort, men inte vill tumma på sin frihet.

Wato – Dryck utan vätska

Wato vill få individen att sluta köpa vatten på plastflaska och inse att det lokala vattnet är drickbart. Idén är att sälja en dryck utan vätska.

 

Problemområde 3. Hur kan vi skapa lösningar för en mer hållbar transport väl på plats?

Spotify Explore

Spotify Explore ska bidra till att man som turist upplever nya platser genom att välja att gå och lyssna på musik istället för att ta en taxi.

Durex – LA Metro

Durex ska hjälpa turister i Los Angeles, att transportera sig mer hållbart genom att välja LA Bike Metros cyklar. En sexvänlig sadel som skyddar dina genitalier.

Airbnb – Hitch

Transporter genererar onödiga utsläpp när resenärer färdas utan att fylla upp alla platser. Air-Bnb lanserar en tjänst som gör det möjligt för resenärer att dela transportmedel på resan.

Google Trip

Google optimerar din resa genom att samla dina önskemål gällande sevärdheter och upplevelser på ett och samma ställe. Utifrån önskemålen planerar Google en färdig rutt så du ska kunna navigera dig runt så smidigt som möjligt på din resa.

7eleven – Taxi Socks

7-eleven lanserar Taxi Socks för att minska CO2-utsläpp i NYC – lösningen för lidande fötter som vill fortsätta upptäcka staden.

Avis – Rent a dirty Car

Det går åt 450 miljoner liter vatten till att tvätta hyrbilar under sommarsäsongen i Mallorca. Hyr en otvättad bil för till ett lägre pris för att spara pengar och grundvatten som kan användas av lokalbefolkningen till något mer värdefullt.

Problemområde 4. Hur kan vi tänka smartare kring vatten- och energiåtgång på ett givet resmål?

Klean Kanteen – Tap Hour

Turister i Spanien vet inte om att dricksvattnet går bra att dricka eftersom vattnet smakar av rester från klorin. Låter man vattnet stå framme i en timme så minskas/försvinner lukten och smaken av klorin. Klean Kanteen ska sälja flaskor som har ett syfte och bidrar till att minska vattenförbrukningen.

DHL – Resebyrå

Fler människor letar efter alternativa sätt att resa på grund av miljöskäl. Fartygen kommer gå ändå, där det finns hytter att utnyttja. DHL lanserar cargo chip travelling som låter privatpersoner resa med DHL:s fraktfartyg.

Tripadvisor – Dripadvisor

Tripadvisor möter konsumentbehovet och guidar därmed resande till hur de kan minska bruket av engångsplastflaskor. Dripadvisor hjälper dig hitta kranar i Barcelona där du kan fylla på dina vattenflaskor.

Starbucks – Expresso

Nu vill Starbucks uppmuntra människor att spara på vatten. De lanserar Expresso-vagnen och lägger fokus på att sälja mer espresso som är kaffe utan tillsatt vatten. Köper du espresso slipper du stå i en lång kö!

RFSU – Dear Ocean

RFSU – tar fram en kondomförpackning som uppmuntrar användaren att slänga förpackningen i soporna istället för att spola i avloppet.