Hej kommunikationschef!

Det är en allt mer komplex uppgift att utveckla och leda kommunikation. Därför är det viktigt att som ledare skaffa sig insikter och verktyg. Vi frågade sex kommunikationschefer vad deras viktigaste verktyg är i det dagliga arbetet.
Skrivet av
David Lindh
Juni 1, 2018
Peter Svensson, Kommunikationsansvarig Sponsring, ICA Sverige:
Johan Ljungqvist, Kommunikationsdirektör, AFA Försäkringar:
Nor Toma, Communications & PR Director, Happy Socks:
”Jag värdesätter verkligen mitt fenomenala team och mitt internationella nätverk. Ett agilt förhållningssätt är key för mig i mitt jobb. Traditionella synsätt är bra att känna till och ha i ryggen, men då förändring alltid varit det enda beständiga och utvecklingen går så sjukt snabbt idag tror jag att ett statiskt och ängsligt traditionsbundet arbetssätt är lika med döden, för man tappar momentum och verklighetsförankring.
Var allt det här verktyg? Vem bestämmer om det här är verktyg? Att värdera någonting som rätt eller fel i den här kontexten känns i dagsläget förlegat, det finns ingen där ute som sitter på ett ultimat facit kring vad som är ”rätt”, man får helt enkelt prova sig fram vad som funkar för just dig. Jag tycker det är skitbra verktyg för mig just nu!”
Mats Lindskog, Kommunikationsdirektör i Västerås stad:
Rebecca Crusoe, Communications & Marketing Director, Toca Boca:
”Det känns nästan som en klyscha vid det här laget men det är ju svårt att skoja bort ett verktyg som Slack! Det har blivit en så integrerad del av mitt yrkesliv att jag knappt kan föreställa mig hur det var innan jag kunde dela projektuppdateringar OCH roliga giffar på en och samma plats. Och då började jag ändå i branschen medan pressmeddelande och nyhetsbrev via fax ännu var en grej…
Jag gillar att hålla en löpande dialog i projektgrupper, även med kollegor i andra länder, samtidigt som man själv väljer när man är nåbar och inte. Jag skickar knappt mejl längre.”
Annica Timmerman, Kommunikationschef i Stockholms stift, Svenska kyrkan:
”Kommunikationschefen behöver ha många verktyg i sin verktygslåda, det är uppenbart. För mig är det avgörande att börja med att bestämma vad kommunikationen ska göra för jobb. Kommunikationsstrategin är verktyget som sammanfattar hur det bäst kan göras. Ju tydligare strategi vi har, desto mer kan vi jobba agilt och improvisera. Mål och strategi ger också en tydlig kompassriktning för teamet. Det är något som flera av kollegorna här lyfter fram vikten av. Målgruppsanalysen är superviktig. Ju mer vi vet om de vi vill nå, desto mer framgångsrika kan vi vara. Det här är sådant som vi jobbar med i kurserna Communication Management & Kommunikationschefens viktigaste verktyg” – Andris Zvejnieks, Kursansvarig
Relaterade kurser
Communication Management
Du som har siktet inställt på att bli kommunikationschef och behöver fördjupa dina kunskaper ytterligare har chansen nu. Denna kurs ger dig ett helhetsperspektiv och de insikter, inspiration och färdigheter som behövs i ditt dagliga arbete.
Kommunikationschefens viktigaste verktyg
Oavsett om du vill putsa upp dina befintliga kunskaper eller lägga en ny kunskapsgrund kommer du att lämna den här kursen med nya tankar och möjligheter. Här får du handfasta tips och de viktigaste verktygen som behövs när man arbetar som ledare inom kommunikation.