Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

2019 lanserade Studentbyrån Berghs Festival

2019 presenterade Berghs Studentbyrå, Berghs Festival. Syftet med festivalen var att öppna upp skolan och låta alla avgångsstudenter visa upp vad de kunde göra och har gjort. Festivalen blev en mötesplats där reklamvärlden och kommunikationsintresserade sammanstrålade, inspirerades och hade kul tillsammans under tre fullspäckade dagar! I den här artikeln får du en inblick i hur planering såg ut inför festivalen då.

Hej Studentbyrån! Varför Berghs Festival?

– Med Berghs Festival och hela festivalformatet är vår ambition att tydliggöra branschens yrkesroller som ibland kan uppfattas som komplicerade och därigenom även locka nya målgrupper. Vi vill göra kommunikationsvärlden mer tillgänglig och inbjudande – eventet ska spegla nyfikenhet och positivitet. En wow-upplevelse på många plan, säger Isabelle Kvist, heltidsstudent på Public Relations.

Vad kommer Berghs Festival innehålla?

– Besökare kommer få möjlighet att ta del av en hel uppsjö av aktiviteter och upplevelser, och får välja sitt eget program för dagen. Ett event som är spännande, nytt, lekfullt och startskottet för hur Berghs slutevent kommer se ut framöver. Festivalen ska skapa en känsla av att vilja se mer, ta del av mer och vilja komma tillbaka igen. Det ska finnas något för alla och kommer vara tre innehållsrika dagar med spännande och underhållande upplägg och samarbeten. Mer information kommer att släppas löpande, säger Annie Lidén, heltidsstudent på Public Relations.

Kommer studenterna fortfarande att ställa ut?

– Festivalen kommer spegla kommunikation ur olika perspektiv, tanken är därför att studenterna kommer plocka in och kreera ett brett innehåll med allt ifrån föreläsningar, workshops utställningar och paneldebatter till musik, stand-up och fest. Så ja - studenterna kommer fortfarande att få ställa ut och det är dem som skapar hur utställningen ska se ut, säger Isabelle.

Vad får besökare ut av komma till Berghs Festival?

– Berghs Festival är också till för att påvisa branschens bredd och att kommunikation är mer än bara reklam – det handlar också om gemensamma upplevelser. Festivalen ska hylla studenternas kunskap och föra den vidare. Så de besökare som kommer till festivalen kommer få lära sig mer om kommunikation, ha roligt, upptäcka nytt och se vad deras framtida medarbetare, kollegor eller kompisar har gjort. Vi kommer kurera ett innehåll så det blir intressant för alla som kliver innanför våra dörrar, säger Annie.

Slutligen, vilka är ni i studentbyrån?

– Vi är nio tjejer från de olika heltidsprogrammen som blivit uttagna till att bli årets studentbyrå. Vi är så pepp på att få göra detta med er och tackar Berghs för förtroendet att förnya och förändra tidigare Grad Show till en kommunikationsfestival, avslutar Isabelle.

Studentbyrån 2019:

Angelica Öberg, Communication Design
Annie Lidén, Public Relations
Dorothea Barre, Art Director
Emma Carlsson, Strategisk Kommunikation
Isabelle Kvist, Public Relations
Klara Jonsson, Strategisk Kommunikation
Maja Nylund, Communication Design
Naomi Hoffmann, Public Relations
Sofi Faxling, Communication Design