Kommunikationsåret 2019: Här är de största trenderna

Slow living, AI (igen!) och utdöende YouTubers är några av 2019's utmärkande trender i kommunikationsbranschen. Berghs Head of Insight, Joakim Thulin, blickar tillbaka på 2019 och några av trenderna som präglat året.

1. AI-negativ blir AI-positiv

Under året har insikten om att AI inte kommer att ta över allas våra jobb successivt växt sig starkare. Vi har gemensamt gått igenom en liknande inre resa som ryssen Garry Kasparov. Schackmästaren Kasparov fick ett nervsammanbrott när han för drygt 20 år sedan förlorade mot IBM’s AI Watson. Kasparov ryckte så småningom upp sig och insåg att framtidens stordåd skapas i länken mellan människa och AI. Branschens nervositet för artificiell intelligens har under året glädjande nog bytts ut mot nyfikenhet och trevande relationer. En trend helt i rätt riktning, tycker vi.

2. Backlash för influencerbranschen

2019 har inneburit en hel del utmaningar för influencers. Reklammärkning, skattefrågor och avtalsbrott har skapat kontrovers och debatt. Den stora knäckfrågan handlar om pudelns verkliga kärna. Är YouTubers redan på väg att pensioneras för att ge plats för en mycket bredare, demokratiserad Tik-tok-generation? Håller de mer lekfulla formaten på att ta över? Vad betyder det här i så fall för varumärken?

Trendkänsliga Diesel hakade på den här trenden med kampanjen ”Be a follower”. En öppen inbjudan att leva livet istället för att vara en del i stressen av att dokumentera det.

I den kommande årliga trendrapporten ”According to Berghs” lyfter vi begreppet ”Geekification” – en så kallad tillbakagång till det ursprungliga intresset för något som från början var startskottet för hela influencerbranschen.

3. Mod och civilkurage blir en nödvändighet

Efter Pepsis misslyckade kampanj ”Jump In” med Kendall Jenner, tystnade många företag och drog sig tillbaka från Black Lives Matter-debatten. Däremot verkar trenden där fler varumärken tar ställning i olika frågor blomstra.

Gillettes offensiv om en ny maskulinitet och en mjukare och mer modern mansroll i kampanjen ”The best a man can be”, slog ner som en blixt från klar himmel. Under flera månader fördes en rasande diskussion både för och emot. För Gillette blev det en ekonomisk massaker. Arga kunder vrålade ut sin frustration över att bli ifrågasatta, och förespråkarna var lika upprörda över att en rakbladstillverkare lyfter frågan.

Året bjöd även på flera framgångsrika insteg i kultur- och samhällsdiskussioner. Franska dagligvarukedjan Carrefour tog strid för grödor och frön som är fullgoda men inte möter EU-byråkratins standard genom att skapa en svart marknad inne i sina egna butiker. Den här kampanjen vann Grand Prix i Cannes Lions för effektivitet (ROI). Trenden att utmana och våga ta risker är sannolikt här för att stanna. Mod blir allt mer en nödvändighet för att nå igenom bruset idag.

4. Slow living

Eftertanke, slow eating, reflektionstid i konferensprogrammet, JOMO (Joy of Missing out) och inte minst Marie Kondos semi-religiösa detox har tagit västvärlden med storm. Allt ovan är uttryck för årets kanske starkaste trend både inom kommunikations­branschen och i vad som kommuniceras – att tid är den mest värdefulla, och ändliga, tillgången vi har.

Så vad ska vi egentligen lägga vår tid på? Sociala flöden minskas, mobiler läggs åt sidan på möten för att verkligen se varandra och retreatbranschen har aldrig gått bättre. Marie Kondos seminarium var ett av de mest besökta under Cannes Lions festivalen i somras, där hennes steg-för steg metod i att rensa ut bland prylar och relationer har blivit big business, men också good business genom sin injektion till den cirkulära ekonomin. En positiv trend för både välmåendet och samhället!

Ett stort fan av trendspaningar? Läs ikapp här!