Kursen Digital PR gav väldigt många konkreta tips

Johannes Gustavsson är programledare för Drömpodden och jobbar som konsult och föreläsare inom sociala medier och digital kommunikation. Han läste Berghs distanskurs Digital PR under våren 2017. Här berättar han om kursen, vad han fick med sig och vad han inspireras av.

Hej Johannes! Vem är du och vad jobbar du med?

Jag heter Johannes Gustavsson och jobbar idag som konsult och föreläsare inom sociala medier och digital kommunikation i mitt bolag. Jag bor i Stockholm just nu, men flyttar till Göteborg i januari. Jag har hittills jobbat med kunder som Visma Spcs, MTG Radio och Saab. Just nu är jag dessutom programledare för Drömpodden, där jag snackar med framgångsrika profiler om drömmarna som har tagit dem dit de är idag. Tidigare har jag lett ungdomspodcasten Ännu En Podd, startat sociala medier-tidningen Oh My Vlog, jobbat på byrån Miltton Labs och varit en av personerna bakom succéturnen Tubecon i Sverige.

Vad var det som fick dig att söka till en kurs på Berghs?

Jag har jobbat i mediebranschen sedan 16 års ålder och alltid hört mycket gott om Berghs. Därför var det ett naturligt första val av skola.

Vad har du fått med dig från kursen?

Jag har framför allt fått med mig många bra tips och mycket inspiration om allt från kommunikationsplaner till pitchmejl från kursledaren Louise Ljungberg. Och utan att låta allt för självgod, har jag dessutom fått en hel del av mina befintliga kunskaper bekräftade.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

Absolut! Jag blev positivt överraskad över att kursledaren hade bjudit in många spännande föreläsare som en extra bonus, samt att kursen gav väldigt många konkreta tips.

Fick du någon typ av ”aha-upplevelse” under kursen?

Jag minns att jag särskilt fick upp ögonen för vikten av att ha ett modernt presskit och fördelarna med att skapa långsiktiga innehållsstrategier.

Hur har det du lärde dig under kursen följt med dig tillbaka till ditt arbetsliv?

Jag märker att jag då och då blickar tillbaka till kursinnehållet när jag står inför kommunikativa utmaningar.

Vad inspireras du av?

Jag inspireras främst av att läsa Resumé-artiklar om reklamkampanjer och att se på TED Talks om det mesta. Tidigare inspirerades jag av LinkedIn-personligheter, men nu har jag mest tröttnat på deras uppdateringar. Mycket av det känns så krystat.

Här kan du läsa mer om distanskursen Digital PRVill du läsa om andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.

Taggar:

Berghs redaktion

Den här artikeln är producerad av Berghs redaktion. Berghs redaktion består av medarbetare på Berghs kommunikationsavdelning, Berghs Communications, samt gästskribenter, lärare och studenter. This content is produced by Berghs.