Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

"Kursen gav ett större helikopter­perspektiv på digitala beteenden"

careerday1

Att fylla sin digitala plattform med innehåll är ett väldigt roligt jobb! Med ett ordentligt ramverk ser man dessutom till att det blir effektivt. Vi frågade de tidigare kursdeltagarna Sophia Hemström, Content Marketer på Scandic och Joacim Forsén, tf featurechef på KIT, om vad de lärde sig på kursen Digital innehållsstrategi och vad de tog med sig tillbaka till jobbet.

Hej Sophia och Joacim! Vilka är ni och vad arbetar ni med idag?

Sophia: Jag är väl i grund och botten den typiska projektledaren och har jobbat med lojalitetsprogram och kommunikation inom hotellbranschen i över tolv år. I min nuvarande roll som Content Marketer på Scandic Hotels jobbar jag med innehåll i främst våra egna kanaler (webb, nyhetsbrev, socialt och hotell). Allt från renodlade kampanjer och traditionell marknadsföring till att skapa målgruppsanpassat innehåll från vår verksamhet, det som lite slarvigt kallas "content creation".

Berghs kurser i Digital kommunikation

På Berghs lär vi dig allt ifrån grundläggande marknads­kommunikation, omvärldsbevakning och webbanalys till annonsering, målgruppsanalys, PR, webb och sökmotoroptimering (SEO/SEM).

Läs mer!

Joacim: Jag är journalist med bakgrund på Aftonbladet och SVT som i dag jobbar som tf featurechef på KIT. Det innebär att jag leder den redaktion som gör featurematerialet i våra kanaler, KIT är ju en helt digital publicist så förutom på vår egen sajt så finns vår journalistik på Facebook, Instagram och Twitter. Förutom de traditionella ledarskapsuppgifterna handlar mina dagar mycket om att diskutera och utveckla vinklar och idéer tillsammans med redaktionens duktiga ämnesredaktörer. Vi mäter och analyserar ständigt det vi gör, både i KIT:s egen plattform Story Engine och i till exempel Tableau, så att förbättra vårt redaktionella innehåll utifrån data är också en kul del av mitt jobb.

sophia

Varför sökte ni till Digital innehållsstrategi på Berghs?

Sophia: Jag fick plötsligt chans till en ny roll inom företaget och kände att jag ville dra mig mer åt det digitala hållet. Jag hade aldrig tidigare jobbat med webb och behövde snabbt få de insikter som krävdes. När jag gick kursen på Berghs hade jag ännu inte ens lärt mig cms-verktyget!

Joacim: Under mitt sista år på Aftonbladet jobbade jag med den digitala satsningen My Home, där vi jobbade helt integrerat med UX-design, teknikutveckling och webbanalys. Att vara med och utveckla en ny sajt som kombinerade journalistik, dataanalys och digitalt användarbeteende födde ett sug att lära mig ännu mer. När Schibsted valde att lägga ned den här satsningen var det viktigt för mig att inte stagnera utan att ta mig vidare i samma anda. Då kändes Berghs och framför allt ”Digital innehållsstrategi” som ett perfekt steg för att bredda kunskaperna och få ny inspiration.

Motsvarade kursen era förväntningar?

joacim

Sophia: Jag skulle säga att kursen överträffade mina förväntningar! Under kurstillfällena fick man lära sig allt man behöver veta som webbredaktör, och lite till. Att från hur man disponerar en webbsida till hur man följer upp besökare i olika verktyg. Handfasta och tydliga råd som jag använder dagligen i mitt arbete. Ett plus är även de inspirationsföreläsare som bjöds in där man fick goda insikter i hur man jobbar med webb på andra arbetsplatser. Mycket inspirerande!

Joacim: Ja, verkligen. Inte minst tack vare de skarpa kursledarna. Den största vinsten är kanske hur kursen fick mig att se på sajter och våra digitala beteenden med mer av ett helikopterperspektiv. Jag lärde mig att snabbt se brister, fallgropar men också smarta lösningar i digitala miljöer.

Sophia och Joacim läste båda en kvällskurs på Berghs. Vill du veta mer om de två kurserna Digital innehållsstrategi som Berghs erbjuder? Ta en titt på dagkursen eller kvällskursen