Marknadsavdelningen samarbetar på distans

Visst är man lyckligt lottad om man har möjlighet att jobba hemifrån under rådande omständigheter med Covid-19? Men hur jobbar man som marknadsteam på avstånd? Och hur får man samarbetet att funka? Berghs marknadsavdelning berättar om hur det ser ut när de arbetar från hemmakontoret!

David Lindh, Digital strateg

– Jag tillhör den typen av digitala strateger som jobbar väldigt operativt med Google Analytics, Google Ads & Facebook Business Manager. Detta påverkas inte så jättemycket av att jag jobbar på distans, men för mitt jobb som helhet kommer det innebära en del förändringar. Jobbar du likt mig med annonsering så är ett tips att du har en väldigt tydlig dialog med dina kollegor vad gäller annonseringen. När man utvecklar och bygger om sajter eller appar krävs det att man kontinuerligt testar och utvärderar nya funktioner. Om det är funktioner som kräver flera personers input eller att det är stora lanseringar, se till att avsätta mycket tid för att feedback och testning redan innan.

Sen tycker jag det är värt att lära en kollega Google Analytics! Det tar c:a 3 min att ge någon inlogg till GA, så varför inte låta någon som kanske annars sitter mest med innehåll eller sociala medier ta en titt på er data.

 

Jelena Ljubinkovic, Content & Social Media Manager

– Min roll och mina arbetsuppgifter går nästan alla att utföra digitalt, vilket är väldigt tacksamt när man arbetar från en annan plats. Den största utmaningen tror jag är självdisciplin och samarbetet med kollegor när man inte sitter tillsammans. För att hitta fokus när jag jobbar hemifrån behöver jag två saker: mina hörlurar och en tydlig arbetsplats. Jag undviker att jobba från soffan eller sängen, då riskerar jag att dagdrömma och bli väldigt distraherad av annat. Mitt jobb går till stor del ut på att kommunicera externt och då är teamet min räddning. Jag ber ofta om korr och feedback på mina texter/copy. Dagliga avstämningar är också väldigt hjälpsamt i en tid som denna. Att fråga, prata och planera.

Mina tre bästa vänner en arbetsdag är helt klart att jobba utifrån ett contentschema, en prioriteringslista och en to-do. Sedan jag fick till detta arbetsflow besparar jag mig själv en hel del stress. Mina tips är helt enkelt: kommunikation, planering och tydliga mål! Visst är det skönt att stryka uppgifter från din to-do lista?

 

Matthias Österberg, CRM Manager

– Som CRM Manager på Berghs arbetar jag både strategiskt och operativt. Jag arbetar mestadels i program som jag kan logga in i vart jag än befinner mig, så att arbeta på distans är något som funkar väldigt bra i min roll. Däremot är det en omställning att inte sitta direkt bredvid mina kollegor som jag behöver i mitt dagliga arbete med copy, grafik m.m.

Mina tankar för att få det att funka så bra som möjligt är kommunikation; Ta hjälp av de fantastiska verktyg som finns, för att ha koll på deadlines. Skriv till kollegor och ta snabba beslut. Ha även korta dagliga avstämningar för att inte tappa det sociala. Och för guds skull glöm inte giphys, det är viktigt med humor även på distans. Fokus: på med hörlurarna och blasta på med favoritmusiken som garanterat ger dig 100% fokus och ett oslagbart flow. Detta är guld värt och gör att uppgifter som kräver full koncentration är klara på ett kick. Planera: När du sitter ostört, se då till att ta tillfället i akt och planera framåt, lägg upp en strategi för hur du vill arbeta. Miljöombyte kan ofta ge dig en helt ny synvinkel på en möjlighet eller lösningen på en utmaning som du kämpat med.

 

Anette Hamel, Content Editor

– Jag trivs med att jobba på distans, där jag kan ha det tyst exakt när jag vill. Vi använder oss sedan länge bl.a. av Google Docs, Slack, Trello, ImBox och Salesforce och jag kan komma åt allt jag behöver hemifrån. Jag skriver mycket och korrekturläser andras texter. Det enda vi egentligen har ändrat i nuläget är att våra möten sker via Zoom, jag tycker att det fungerar jättebra. Visst saknar jag att småprata med kollegorna, men det går ändå förvånansvärt bra att behålla en bra kontakt med dem på distans. Vi skämtar och har fortfarande kul tillsammans, även fast vi inte ses IRL.

Det svåraste med att jobba hemifrån tycker jag är gränsdragningen. När börjar min arbetsdag och när är den slut? Det ska jag bli bättre på att tydliggöra. Jag är noga med att behålla rutiner även när jag jobbar hemifrån. Det är väldigt lätt att börja fixa med annat; städa lite och plocka tvätten. Det tillåter jag bara innan arbetsdagen har startat och på lunchrasten – eller om jag pratar i telefon. Bestäm i förväg hur din arbetsdag ska se ut och försök att hålla dig till det. Planering och rutiner är alltid viktigt, oavsett var du jobbar. Musik är också superviktigt för att behålla pepp, fokus och energi.

Jag tycker om att promenera och försöker så ofta det går att börja dagen med en promenad. Det kan vara ett sätt att mentalt ”gå till jobbet” även om du sedan jobbar hemma. Det är viktigt att inte sluta med vardagsmotionen bara för att du jobbar hemifrån, troligtvis är den till och med ännu viktigare då. Älskar att sitta i soffan och jobba, men trots detta saknar jag verkligen mitt höj- och sänkbara skrivbord. Jag är van att stå och jobba större delen av min arbetsdag, det gör jag än så länge inte hemifrån.

 

Teodor Hässler, Digital kreatör

– Du får sällan så mycket gjort som när du kan jobba ostört hemma med din favoritmusik på högsta volym. Däremot är den kreativa processen sällan något som ska göras helt själv och däri ligger några av utmaningarna med att jobba på distans. Det viktigaste för mig är att bibehålla fokuset när vi ska spåna idéer, arbeta med ett smart workflow och hantera feedback på ett bra sätt.

Först och främst, stäng av notifikationer och onödiga tabbar under mötets gång och håll det hellre kort med 100% närvaro från samtliga, istället för att dra ut på det och riskera att deltagarna tappar fokus. Se till att också ha en tydlig brief att utgå ifrån och gå igenom den ordentlig och red ut otydligheter innan själva idégenereringen börjar. Gör allt i rätt ordning och ha ordning på det du gör. Oavsett hur kul/viktigt ett moment i en produktion är så vänta tills alla förutsättningar för det momentet är på sin plats innan du börjar lägga ner timmar på det. Skapa mappar, sub-mappar, ha ett tydligt namnsystem, var noggrann med vad du delar med vem och vilka rättigheter andra har.

Vad gäller feedback på text så tycker jag inget slår Google Docs. Enkelheten i att både kommentera, ändra själv, gå tillbaka i historik samt ändra rättigheterna hos andra deltagare gör det till ett oslagbart verktyg!

Taggar: