Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

När studenterna kidnappar varumärken och gör vad de vill

berghs_omvivarni

Kursen heter egentligen Idé- och konceptutveckling 2, men bland studenter och lärare kallas den rätt och slätt för "om ni var vi". I delkursen utmanas Berghs Art Directors och Copywriters att ta sig an ett varumärke och under åtta veckor hantera det som sitt eget - genom att skapa den kommunikation som de anser att varumärket behöver. Vi ställde några frågor till kursansvarig Anna Laurin och bad om en tjuvtitt på några av casen.

Skrivet av Berghs School of Communication
December 14, 2016

Anna Laurin, berätta om kursen ”om vi var ni” – varför finns den? Vad går den ut på att lära/träna studenterna i?

För att vara anställningsbara måste våra reklamstudenter ha erfarenhet av en komplett projektcykel som lett fram till kvalificerade reklamlösningar. Under den här kursen äger de själva ansvar för varje steg – från research, planning, insiktsarbete, analys, strategi, koncept, kreativ idé, tonalitet och produktion av kampanjenheter till presentation. Vi kallar det för ett ”lyxprojekt för kreatörer”. Men det är ju både himmel och helvete att tvingas ansvara för varje steg på egen hand.

Rent konkret – hur såg deras uppgifter ut?

Vi sa: ”Här har ni ett varumärke. Hantera det som om det var ert eget i åtta veckor, och skapa den kommunikation ni anser att de behöver”.

Plugga heltid på Berghs?

Snart kan du söka till ett av Berghs populära heltidsprogram! Ansökningsperioden pågår mellan februari och april.

Läs mer om Berghs program!

Vilken är din roll inom den här kursen? Har du varit med och tagit fram den i grunden? Hur har den i så fall utvecklats under tidens gång?  

Jag skapade den här kursen för sju år sedan, när jag arbetade som ämnesansvarig för Reklamutbildningen (idag Art Director / Copywriter, reds anm.). Jag ville ge studenterna en grandios avslutning på hantverkskurserna: ett semiskarpt projekt där deras kompetens kommer till uttryck på en nivå som överraskar dem själva.

Kursen vässas för varje år, mycket tack vare mitt fantastiska samarbete med Magnus Engström. Han är en hängiven co-driver och pedagog, som på ett kärleksfullt sätt driver studenterna mot gränsen för vad de klarar. Nytt för i år var att vi vävde samman PR-kursen med vår kursplan. Ett grepp som under Linda Waxins ledning blev en succé.

Sedan är ju kursen pepprad av vassa handledare från branschen: Niclas Norström, planner på Svenska Spel; Robin Olsson från Nyhetsbolaget; Patrik Beskow på Affairs; Christina Noble Knight från Uknight; Olof Lindh från B-reel; Calle Sjönell från Facebook; Agnes Stenberg Schenz från Forsman&Bodenfors; Hans Sydow från Graviz och Ann Ysten från Perfect Fools; Lisa Nilsson Sandgren från Spi:k Produktion. Deras engagemang bidrar självklart till den höga kvaliteten.

Ett antal varumärken blev utvalda för att studenterna skulle arbeta med dem. Hur gick detta till?

Tidigare har studenterna till och med gjort valet av varumärke själva. Men det har kostat mycket tid och energi i kursens inledning. I år bestämde vi oss för att ”kidnappa” sju varumärken och sätta dem i händerna på studenterna från dag ett. Det var inte svårt att få med sig företagen på det. Tesla tackade nej, men alla andra fick vi ja ifrån direkt. Vi sökte en palett av utmaningar. En tjänst, en e-handlare, kosmetik, CSR, mode, inredning .

Till slut var det dags för presentationer. Berätta! Vad såg du? Vad upplevde personerna från företagen?

Jag såg sju team som tryggt stod på scenen och presenterade vassa idéer baserade på ett gediget insiktsjobb, skarp analys och genomarbetade reklamlösningar.

Varumärkesägarna var imponerade av både idéer och hantverk. De uppskattade att få ta del av varandras presentationer. Och de rannsakade sig själva, och menade på att studenterna nog inte hade kommit lika långt om kunderna själva deltagit i processen. Cred åt både studenter och varumärkesägare för den insikten!

Årets varumärken:

KostaBoda

Ellos

Fastighetsbyrån

AbuGarcia

My Human Rights

Peak Performance

Elixir

Här är tre exempel på casefilmer som presenterades av studenter som jobbat med varumärket Peak Performance: