Premiär för Enter Berghs Podcast – podden för alla som vill söka in till Berghs heltidsprogram 2022

Säg hej till Saga Erickson från Growth Marketing och Olle Jansson från Public Relations som idag lanserar podden Enter Berghs Podcast. Podden är duons egna initiativ och är tillägnad till alla som skriver arbetsprov i hopp om att komma in på Berghs heltids­utbildningar i höst. Vi har intervjuat Saga och Olle om podden, livet på Berghs och deras heltidsprogram.

Skrivet av Respina Gholinia
Januari 26, 2022

Hej Saga och Olle! Vilka är ni?
Hej! Vi är det bästa av två världar, en Growth Marketer och en PR-student som blev goda vänner under CAB, introduktionskursen här på Berghs. Saga funderar på att starta eget efter examen och Olle håller på med ett hemligt projekt som han ska lansera tillsammans med sin storebror i vår.

När föddes idén till Enter Berghs Podcast? Hur gick allra första tankegången?

I samband med att Berghs började prata om att “snart släpps det nya årets arbetsprov” kom Saga med den briljanta idén att vi skulle berätta “den ärliga” versionen av hur en upplever arbetsproverna. Att det är bra många fler än en själv som upplever stress, vånda och förvirring kring hur en ska tänka och hur en vet att gör rätt val. Jag, som verkligen kände igen mig i Sagas beskrivning, blev jätteintresserad av att vara en del av projektet, och på den vägen är det.

Det landade i en serie poddavsnitt – berätta om dem!
Eftersom att vi idag upplever att en arbetsprocess med ett case är uppdelat i olika delar har vi därför valt att fördela avsnitten utifrån samma uppdelning – förutom i avsnitt 1 som mer diskuterar Berghs som skola och Berghs olika heltidsprogram. Avsnitt 2 handlar om idégenerering, alltså hur en kommer på den idén som en kommer vilja arbeta vidare med. Då kommer vi ta upp Berghs bästa övning, Double Diamond! Avsnitt 3 kommer fokusera på paketering, det vill säga hur en visualiserar ens arbetsprov för att det ska sticka ut i mängden, och i avsnitt 4 kommer vi ha med Berghs PAs, programansvariga, som kommer att hjälpa oss att utröna när en är klar med arbetsprovet, hur kritisk en ska vara mot arbetsprovet och vad som händer när en skickar in det. Allt det som vi undrade över, men
som vi kände var svårt att finna svar på. Vi ser så mycket fram emot att kunna inspirera nya Berghsare!

Kul! När släpps första avsnittet?
Kul att du frågar, premiäravsnittet släpps nämligen idag! Ni hittar det HÄR eller genom att söka på ”Enter Berghs” på Spotify.

Saga, vad tycker du om Growth Marketing-programmet på Berghs?
Jag älskar det! Det känns väldigt genomtänkt. Allting vi lär oss, både innehållet från kursplanerna till kunder vi får arbeta med. Det är ju ett relativt nytt program och jag tycker det är så kul att Berghs har valt att satsa på en sån här typ av program. Den ligger verkligen helt rätt i tiden, alla företag är i behov av en growth marketer på ett eller annat sätt!

Vad har du fått göra hittills på Growth Marketing-programmet?
Oj! Allt ifrån CRM, customer relationship management, till att förstå hur vi på bästa sätt ska pitcha och presentera idéer och hur vi kan optimera konverteringar på tex. en hemsida. Vi arbetar också med riktiga kunder i varje case, så ibland har vi fått ta hand om ett varumärkes annonskonto och styra deras sociala kanaler. En annan kund vi arbetat med ville att vi skulle se över hur de möter sina kunder idag och vad de kan göra bättre. Det är väldigt mycket blandat och jag uppskattar verkligen att det kreativa lösningar mixat med logiskt tänkande! En bra blandning!

Olle, vad tycker du om Public Relations-programmet på Berghs?
Jag tycker väldigt mycket om PR-programmet på Berghs. Alla föreläsare som vi får möjlighet att lyssna på arbetar inom branschen och är några av Sveriges främsta kommunikatörer, samtliga kurser vi arbetar med är kopplade till verklighetsförankrade case med riktiga kunder och du har ett otroligt stöd från programmets PA, programansvariga, som varje dag vill att du ska utvecklas som student och kommunikatör. Berghs har verkligen gjort PR-programmet till ett program som hela tiden försöker att koppla om den traditionella marknadsföringshjärnan. Det är inspirerande att studera på ett program på Berghs som är så progressivt i sin utformning, för i alla projekt vi arbetat med har vi på ett eller annat vis haft som vision att skapa en ekvation där en säljer mindre och tjänar mer. Det är framtidens kommunikation, och därför ska du välja PR.

Vad har du fått göra hittills på Public Relations-programmet?
Jag har arbetat med otroligt många roliga case, de är grunden till allt som jag har lärt mig på Berghs tycker jag. Jag har övat mina färdigheter i att arbeta i grupp, både under hantverkskurserna men också under de samlästa kurserna CAB, Communication According to Berghs och Explore Sustainability. Jag har också knutit så många värdefulla kontakter, både med föreläsare, Berghs programansvariga men också med de övriga heltidsstudenterna! Plus att jag har lärt mig ofantligt mycket från hantverkskurserna, alltifrån hur en bra PR-projektledare bör utforma sitt ledarskap, hur en lägger grunden för en välgrundad och nyanserad omvärldsanalys samt hur en ska tänka i juridiska frågor kopplat till kommunikation. Härnäst ska vi praktisera, äntligen får jag möjlighet att visa vad jag går för!

Har du frågor eller funderingar du vill att Saga och Olle ska ta upp? Maila dem på enterberghspodcast@berghs.se!

Vill du få stöd och pepp i ditt arbetsprovskrivande? Gå med i vår facebookgrupp Enter Berghs 2022.