Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Almedalen 2016: alla pratar om startups - men vad är grejen?

Berghs Almedalen

Almedalen 2016. Den kokande kitteln av kreativ innovationskraft som startup-världen utgör är inspirerande och lockande för många och ett hett samtalsämne i både tält och gathörn i Visby. Men vari ligger magin? Berghs Joakim Thulin reder ut begreppen.

Trots att Magdalena Andersson var både taktfast och engagerad när hon slog i klockan som signal för börsens öppning, hade hon svårt att konkurrera med de över 50 start-ups som visade upp sin kapacitet en trappa ner. På plats för att berätta om sin verksamhet fanns bland flera andra Urb-it, som inte ens har passerat 25 anställda men redan är etablerat i flera länder. Affärsidén går ut på att ytterligare underlätta logistiken för dig som shoppar online. I samarbeten direkt med butikerna, men också med PostNord och Volvo ser de till att varan du snabbt vill komma över kommer hem till dig, till din bil, eller ja, vart du vill. Lifee ska snart upp på Kickstarter. Patrik och Hennings mål är att aktivera stillasittande barn med ett aktivitetsband kopplat till olika spel och tävlingar.

PatrikHenning_Berghs

Den kokande kitteln av kreativ innovationskraft som startup-världen utgör är verkligen inspirerande för många och ett hett samtalsämne i både tält och gathörn. Storindustrin vill ha deras kreativa innovationskraft, myndigheter vill länka dem med mentorer och kapitalet vill komma in i deras tillväxt för att förränta sina tillgångar.

Men: vad är då magin? Vad är det hemliga receptet som gör startups så vansinnigt attraktivt just nu?

Kanske, men inte säkert, ligger mycket i att en socialt driven ekonomi kräver socialt drivna företag. Simon Sineks ”Start with why” är numera hygienfaktor för den kreativa industrin. Idag lyfts skiftet från vad till varför upp av Skandia, i samverkan med bland annat IKEA. Prestigefyllda Harvard kommer till Sverige för att paketera Skandias arbete med hälsoförbättring för sina kunder som ett businesscase för globala storföretag att lära sig från. ”Do good to do good” har flyttats från marknadsavdelningens agenda till VD-nivå. Plötsligt har politikern, med fokus på omval var fjärde år, blivit den mest kortsiktiga aktören i synen på samhällsförändring, innovation och hantering av våra gemensamma utmaningar.

Och mitt i detta står våra startups, vars hela DNA utgörs av personligt engagemang för en lösning som bidrar både i stort och smått. Inte undra på att intresset är stort. Och att en och annan faderlig hand ofta vill läggas på deras axel för att med vänlig men bestämd ton konstatera att det krävs ju lite mer för att starta företag än att bara köra igång.

Ja visst var det så. Förr.

/Joakim Thulin