Sociala medier – en tonåring som har klippt sig och skaffat jobb

Tiden då det kändes fräscht och nyskapande att ha en Facebooksida till ditt företag är för länge sedan passerad, och idag är sociala medier lika självklart som en integrerad del i ett företags marknadsföring och positionering. Men hur enkelt är det egentligen att arbeta strategiskt med sociala medier, och hur ska de kopplas till ett företags affärsmål? Tobias Brandt reder ut begreppen.

Tobias Brandt, som är kursansvarig för Berghs kurs Social media strategy, har koll på det här med sociala medier. Han menar att i en tid då sociala medier har ”vuxit upp” och förväntas leverera precis samma effekt och affärsnytta som övriga kommunikationsaktiviteter behöver företag och organisationer veta hur de ska använda sociala medier på rätt sätt i sin verksamhet. En social media-strategi är av stor vikt, liksom att veta hur man bäst prioriterar och väljer bort i ett område som blir allt mer komplext för var dag.

1446

Hej Tobias, hur ser man till att ens närvaro i sociala medier är uthållig och genererar affärsnytta på lång sikt?

Det viktigaste är att man definierar en tydlig “uppgift” för ens varumärke i sociala medier, vilket kort sagt betyder att man har en tydlig uppfattning om vilket värde man ska skapa för sina målgrupper. När man har det på plats kan man enklare sätta mål och metodiskt följa upp och optimera sin närvaro. På kursen kallar vi detta för social positionering.

Din kurs Social media strategy syftar till att ge deltagarna mer strategisk och metodisk kompetens. Kan du ge exempel på hur?

Vi jobbar efter en grundläggande strategisk modell där man svarar på ett antal frågor (varför, vem, vad, hur och var) genom olika typer av analyser och övningar. Modellen bygger på hur man positionerar varumärken och kan användas över tid och uppdateras utifrån nya erfarenheter och insikter.

Kan du ge exempel på hur ett företag kan koppla sociala medier till övergripande affärs- och kommunikationsmål?

Det är egentligen inte konstigare än att man frågar sig hur närvaron i sociala medier kan bidra till att uppnå de övergripande målsättningarna. Svårigheten ligger i att förstå vad man klarar av – och viktigast av allt: inte klarar av – att leverera på genom sociala medier, så att man riktar in sig på att skapa ett värde som man faktiskt kan mäta. Att sätta relevanta KPI:er, som är direkt kopplade till de övergripande målsättningarna, är avgörande för att kunna visa på nyttan av sociala medier inom en organisation.

Vilka företag inspireras du själv av just nu när det kommer till Social media strategy?

Personligen tycker jag det görs mycket intressant inom B2B, t ex av Intel och GE. Sen så är många företag inom sharing-ekonomin, som Uber och AirBnB, förstås intressanta att hålla koll på då de är Social Media Natives. Slutligen är Burberry alltid värda att följa, som stilbildare och föregångare inom social storytelling.

Tobias kurs Social media strategy riktar sig till kommunikatörer och marknadsförare i ledande befattning med befintligt ansvar för närvaro i sociala medier eller varumärkesfrågor. Kursen startar varje vår och höst och löper över 6 förmiddagar per termin.

Vill du veta mer om kursen?
Läs mer och ansök här!

Berghs redaktion

Den här artikeln är producerad av Berghs redaktion. Berghs redaktion består av medarbetare på Berghs kommunikationsavdelning, Berghs Communications, samt gästskribenter, lärare och studenter. This content is produced by Berghs.