Lärde sig mer om strategi i sociala medier

“Jag behövde få en djupare förståelse för hur vi ska bygga upp våra kanaler på ett strategiskt sätt” säger Eva-Lotta Folkesson. Hon är en av alla de som har läst Tobias Brandts kurs Social Media Strategy. Här berättar hon hur företaget har fått användning av hennes nya kunskaper.

Hej Eva-Lotta! Vad jobbar du med?

Jag arbetar på Geberit i Bromölla, Skåne som Onlinekoordinator på marknadsavdelningen. Mitt ansvar är våra onlineaktiviteter, vilket innebär underhåll av våra fyra webbsidor, att skapa landningssidor för kampanjer, utskick av månatliga nyhetsbrev och utveckla vår närvaro på sociala medier som Facebook och Instagram för våra varumärken Geberit och Ifö.

Vad var det som fick dig att söka till kursen Social Media Strategy?

Faktum är att det var min arbetsgivare som föreslog att jag skulle gå kursen. Berghs är en välrenommerad skola och flera av mina kollegor har gått på Berghs. Vi är relativt nya på sociala medier och jag behövde få en djupare förståelse för hur vi ska bygga upp våra kanaler på ett strategiskt sätt och vad jag kan göra utifrån min roll i företaget.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

Absolut. Professionalismen från Berghs lärare och det arbete de lägger ner på föreläsningarna gav otrolig mycket. Vår huvudlärare Tobias Brandt och hans lugna, smarta, kloka föreläsningar gjorde att man satt som fängslad i timmar och blev lika överraskad varje gång föreläsningen var slut.

Vad har du fått med dig från kursen?

Jag skulle vilja säga en förbättrad förståelse för betydelsen av det strategiska tänket. Vi blir idag matade med en ofantlig mängd information oavsett i vilket forum du väljer att vara eller vilket intresse du har. Det fungerar inte längre att lägga ut en snygg bild och be följarna att gilla oss. För att ha en chans överhuvudtaget måste vi skapa intryck som engagerar på ett naturligt sätt och det kostar pengar, det kräver resurser och tid. Influencers vet det, företag vet det men kanske inte den lilla människan där ute som kräver mer och bättre underhållning på kortast snabbast tid.

Fick du någon särskild insikt under kursen?

Jag kan inte bestämma vad jag vill leverera till följarna, det är följarna som bestämmer vad jag måste leverera.

Berätta gärna om något bra minne från Berghs!

Att få träffa personer som kommer från helt olika miljöer och erfarenheter men där man i slutändan kan tratta ner sina kunskaper och anpassa dem till sin egen verksamhet. Att vi ibland under föreläsningarna kom in i diskussioner som spräckte hela schemat.

Hur har du och ditt företag fått användning av det du lärde dig?

Jag tänker nu mer långsiktigt och vet att man måste ha en klar bild om vad man vill förmedla, till vilka och vad man vill få tillbaka. Sen har vi faktiskt startat upp ett nytt Instagramkonto efter kursen där jag har fått sätta upp strategin.

Här kan du läsa mer om kursen Social Media Strategy. Vill du istället läsa om andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.

Taggar: