Artiklar

studenter utmanar företag att göra business unusual

En skärm som visar en kaffekopp med texten "återvinn din k(r)opp". Bilden är tagen i Berghs aula under presentationerna av Explore.

Kan Carlsberg och Stadium ta större ansvar för världens naturresurser och hur blir det om Wasa och DICE skapar kommunikativa lösningar för social ojämställdhet? I en tid av krig, klimatförändringar, samhällsklyftor och psykisk ohälsa ställer vi oss frågan om kommersiella varumärken verkligen bör agera utifrån premissen “business as usual” – eller om det är dags att lägga en del av sitt arbete på något som för dem är business UNusual?

Vad händer när Cloetta tar sig an folkhälsofrågor, Husqvarna diskuterar säkerhet och Fjällräven utmanar synen på samhällsansvar? Vid första anblick kan det låta motsägelsefullt – och det är precis poängen. Resultaten visar hur kommersiella varumärken kan bli relevanta även inom områden som traditionellt inte betraktas som deras ansvar.

Bakom experimentet står 185 studenter från Berghs heltidsprogram. I kursen Explore Sustainability har de delats in i 24 grupper och tilldelats 24 olika kommersiella varumärken. Uppdraget har varit att utveckla hållbara kommunikationslösningar inom fyra samhällsutmaningar: folkhälsa, infrastruktur, social hållbarhet och säkerhet/energi.

Att världen står inför omfattande hållbarhetsutmaningar är inget nytt. För kommersiella aktörer är hållbarhetsarbete – och kommunikationen kring det – i dag en självklar del av verksamheten. Just därför har Explore Sustainability varit ett återkommande inslag i utbildningen på Berghs i över ett decennium. Det är ett område av hög prioritet för framtidens kommunikatörer, men också ett sammanhang där etablerade sanningar och invanda arbetssätt behöver utmanas.

I årets upplaga av kursen har vi valt att spänna bågen ytterligare, både strategiskt och kreativt. Utgångspunkten är hur kommersiella aktörer kan – och kanske bör – ta ett hållbarhetsansvar som sträcker sig bortom deras vanliga affär. Vi kallar det Business Unusual.

Ett nyckelord i årets brief är disruptiv. Bra kommunikation ska skava – vara obekväm, oväntad eller originell, utan att tappa relevans. Kommunikatörens roll är kanske inte att ensam driva de stora samhällsförändringarna. Där krävs politiker, företagsledare och lagstiftning. Men genom relevant, disruptiv och känslodriven kommunikation kan vi lyfta blicken, skapa debatt, bilda opinion och i förlängningen bidra till förändring.

Resultatet av de 24 gruppernas arbete kan du ta del av här. Observera att samtliga lösningar har utvecklats utan insyn från de berörda varumärkena, och att filmerna är studentarbeten som därför kan innehålla ickelicensierat material. Vill du vara med och utforska hur framtidens hållbara kommunikation kan se ut tillsammans med oss på Berghs? Hör av dig.

Ta del av 24 innovativa hållbarhetsidéer