Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Studenternas lösningar för en mer välmående dagligvaruhandel

Heltidsstudenterna utmanades i årets samlästa kurs Explore Sustainability att utforska hur en av Sveriges största dagligvaruhandel kan bidra till ökat välmående i samhället utan att tappa lönsamhet. 24 grupper tilldelades en av fyra varumärken i olika kategorier; Premier, Fixa, Minstingen och Såklart. Här har vi samlat arbetsgruppernas fiktiva kampanjer.

Skrivet av Adam Horne
Januari 7, 2021

Explore Sustainability är ett av Berghs stora samverkansprojekt där heltidsstudenterna arbetar tillsammans mellan disciplinerna för att lösa ett samhällsproblem. Projektet går ut på att ta fram ett fiktivt exempel på hur en kommersiell aktör kan skapa värde för affären, konsumenten och samhället med hållbarhet i fokus. Studenterna fick utgå från fyra av Axfoods varumärken. Här är resultatet!

Varumärke: Såklart

Tvätta tankarna

Ett albumsläpp på Spotify med ASMR-ljud kopplat till rengöring i en kampanj som syns på centrala platser där man vanligtvis är stressad.

Arbetsgrupp: Sofia Lindberg (GM), Alexander Gylemo (GM), Angelica Vintheden (PL), Stina Langenius (DDS), Claes Holm (AC), Vera Persson (CD), Amanda Sallbring (SK) och Minna Bevin (PR).

 

Ha det så tråkigt

I en värld med ständig uppkoppling och konstant stimulans behöver våra hjärnor en paus ibland.

Arbetsgrupp: Agnes Nisbel Fjäll (AC), Alexandra Blanco (PR), Anton Karlsson Byröd (PL), Christoffer Näll (CD), Mimmi Onsum (PR), Pisinee Phatcharasophon (GM), Sofia Vide (DDS) och Viktoria Södergren (SK).

Det ska vara lätt att välja

Genom att skapa en hylla där endast parfymfria och miljövänliga alternativ är uppställda, bryter Axfood än en gång ny mark i livsmedelsbranschen.

Arbetsgrupp: Johan Kornerud (GM), Emil Rekestad (PL), Tove Hässler (DDS), Frida Eriksson Wiita (AC), Sada von Pfaler (CD), Ani Zargarian (SK) och Michelle Holmgren (PR).

 

Vuxenpoäng

När all kunskap från hemkunskapen är som bortblåst träder vuxenpoäng in. Ett kit fyllt med Såklarts hållbara städprodukter samt en bok med relevant och rolig information för förstagångsflyttaren.

Arbetsgrupp: Jacob Norman (GM), Emma Bläck (PL), Sofia Moberg (DDS), Anna Zetterlund (AC), Felix Bergendahl (CD), Anna Litzén (SK), och Madeleine Jällrud (PR).

Doft av dejt

Parfymfria produkter och en dejtingapp som ska gå ut på att hitta den perfekta matchen utifrån kemisk kompatibilitet och din egna doft.

Arbetsgrupp: Viktoria Maxe (GM), Eric Ståhl (PL), Sofia Bergström (DDS), Ellinor Fryxell (AC), Felix Eurén (CD), Carolina Germer (SK) och Madeleine Andrae Sandsten (PR).

 

Not your typical schampoo ad

Belyser hårvårdsreklam som ofta säljs på ohållbara löften som leder till osunda förväntningar och försämrat välmående för vår planet.

Arbetsgrupp: Emelie Ravelli (AC), Clara Cervin (SK), Tommy Säl (DDS), Jakob Sävenlind (CD), Therese Tullgren (GM), Fanny Solgren (PL) och Louise Matsson (PR).

Varumärke: Minstingen

Nya faderskapstestet

Ett nytt ord: Farberedd. Det nya faderskapstestet och farberdelseboxen skapar ett sätt för Minstingen att engagera blivande pappor från start.

Arbetsgrupp: Sofie Edman (AC), Jonatan Ahlin (AC), Rebecca Helland (CD), Nina Garp (DDS), Stefan Dittmer (GM), Isabel Garcia Toivanen (PL), Tobias Looft (PR) och Eleonore Bergh (SK).

Mom shaming

En coffee table book fylld med mom shaming fraser och comebacks. En perfekt present, blädderbok hos BVC eller conversation starter att ha hemma på sitt vardagsrumsbord.

Arbetsgrupp: Sandra Khatemi (GM) Isabelle Schullman (PL), William Pihl (DDS), Emelie Åslev (AC), Oskar Helling (CD), Elin Strömberg (SK) och Tintin Kviberg (PR).

Shit happens

Lyfter de positiva effekterna av att börja potträna barn i yngre åldrar, både ekonomiskt, miljömässigt och för barnet.

Arbetsgrupp: Josephine Strindberg (PL), Erica Hungler (AD), Matilda Westin Bergh (CD), Simon Kristiansson (SK), Richard Nilsson (GM), Paulina Ugalde Vergara (DDS) och Susanna Molinder (PR).

Föräldrars baksida

Kämpa emot psykisk ohälsa bland föräldrar på grund av förväntningar som byggts upp av samhället, genom att visa baksidan av att vara förälder.

Arbetsgrupp: Ellinore Hedbeck (SK), Amanda Lundin (DDS), Oscar Ceder (DDS), Fabian Luthander (AC), Livia Cives (CD), Maureen RG Kaggiri (GM), Kate Reuterswärd (PL)  och Sofia Jedeman (PR).

 

Minstinghjälpen - Om jag fick drömma

En plattform där familjer kan hjälpa varandra genom donationer. ”Om jag fick drömma” lyfter fram ekonomiskt utsatta barns drömmar för att belysa att villkoren faktiskt kan se olika ut. Även i Sverige.

Arbetsgrupp: Hedda Thorén (AC), Joy Westerberg (CD), Sanna Lundberg (PR), Klara Sundström (PL), Maja Pedersen (DDS), Mathias Burestam (GM) och Martin Ehrndal (SK).

Allt som kan hända

Normalisera samtalet kring ofrivillig barnlöshet genom att vill vi få människor att känna sig mindre ensamma i ett problem som är större än dem själva. Boken bidrar Minstingen till en öppen diskussion. All vinst för böckerna går till forskning för att förhindra och underlätta ofrivillig barnlöshet.

Arbetsgrupp: Kaspars Lukins (GM), Laetitia Lordh (PL), Julia Ådemo (DDS), Irma Lokrant (AC), Johanna Åhling (CD), Ludvig Björnlind (SK), och Sanna Lihón (PR).


Varumärke: Fixa

Snacka skit

Fler ska prata om bajs och ta det första steget i en samhällsförändring. Att lyfta frågan, snacka skit och uppmärksamma de allvarliga påföljderna av de normer som finns i att det i dagsläget är äckligt och osmakligt som kvinna att bajsa.

Arbetsgrupp: Sarah Thorén (PL), Lina Ståhl (PL), Emma Lerider Harrysson (SK), Gustav Gabrils (AC), Leo Sjöwall (PR), Helena Stjärnström (CD), Josefin Blomqvist (GM) och Kasper Larcombe Trondstad (DDS).

Fixa vardagsmotionen

Fixa vardagsmotionen hyllar vardagsträningen genom att uppmärksamma hushållssysslor som en alternativ träningsform.

Arbetsgrupp: Iyoas Assefa (GM), Madeleine Callas (PL), Isabella Seiger (DDS), Nicolas Lindberg (AC), Hedvig Ågren (CD), Filipa Dahlkild (SK), Amanda Soltanian (SK) och Felix Kågelius (PR).

 

Fixa tillsammans

Fixas egna produkter i mini format för familjens små Fixare. Med städ-kitet följer även ”Fixat!” - brädspelet för hela familjens ordning och reda. Spelet är ett lustfyllt verktyg för hem och omsorgsarbetet med syfte att skapa en mer rättvis fördelning, på ett lustfyllt sätt där alla bidrar.

Arbetsgrupp: Emma Kronkvist (CD), Lova Waters Ogolla (PL), Josefine Plahn (PR), Olof Bygren (DDS), Gustaf Rydén (SK), Isabelle Ahlman (GM) och Malin Persson (AC).

 

The Clean up Preanup

Skapa medvetenhet kring jämställdhetsfrågan i hushållen och samtidigt lätta upp för dialoger kring ämnet som många gärna undviker.

Arbetsgrupp: Irene Hagman (GM), Madeleine (PL), Santino Mariano (DDS), Josefina Norén (AC), Elsa Helriksson (CD), Gustav Brodin (SK) och Idah Emteryd (PR).

 

Fix a sustainable life

Hållbar och återanvändbar Fixakollektion i samarbete med väletablerade Svenskt Tenn. Kollektionen ska hjälpa Fixa att ta en tydligare plats på marknaden och att öka brand awareness samt att den kommer vara återanvändbar och ha en mycket lång livslängd.

Arbetsgrupp: Filip Ceder (GM), Marie Brodin (PL), Isabelle Orrenius (DDS), Max Anderholm (AC), Ellinore Brengdahl (CD), Isabelle Wallin (SK) och Hanna Gundmark (PR).

Fixa mer med mindre

Visualisera andra användningsområden av Fixas produkter för att visa på deras multifunktionalitet.

Arbetsgrupp: Ellen Ottenvang Sundén (CD), Emma Linde (GM), Emmie Karlsson (PR), Eric Vidmark (SK), Karolina Lundqvist (AC), Kim Hylen (DDS),  och Michaela Palmquist (PL).

https://vimeo.com/491586681

Varumärke: Premier

Slurpis

Ett hälsosammare alternativ av stilldryck för barn, utan tillsatt socker. För ett ökat välmående hos de allra minsta.

Arbetsgrupp: Emanuel Kristing (GM), Emma Lundholm (DDS), Dalija Ayoubi (DDS), Simon ghidey (AC), Cornelia holm (CD), Lovisa Lindroth (SK), Elin Agorelius (PR) & Mimmi Bringholm (PL)

 

Scratch the surface

Ta ställning till de orealistiska krav som sociala medier, samhället och vi själva ställer på oss via en metafor till läsvärldens giganter. Med en ny ''Scratch off'' etikett på flaskan, som efterliknar välkända varumärken med kaxig tonalitet, uppmärksammar Premier hur mycket de bryr sig om det yttre istället för det som faktiskt är viktigt när det handlar om läsk - smaken.

Arbetsgrupp: Elin Möller (GM), Olof Djurberg (PL), Ellinor Valtersson (DDS), Maya Papadopoulou (AC), Alba Hedman (CD), David Bubalo Orvelind (SK) och Ebba Swanberg (PR).

Don't sugarcoat it

En riskskala för läsk och beroende som berör debatten kring socker och sötningsmedel. Den här kampanjen trycker på den transparens som krävs för företag idag.

Arbetsgrupp: Elin Cederholm (GM), Paul Rietz (PL), Ellen-Drake Kaiser (DDS), Nelly Engström (AC), Agnes Roosman (CD), Carl Eppens (SK) och Amanda Holmquist (PR).

 

 

Cap to nap

Svårt att sova? Här ska det samlas korkar i Axfoods matbutiker som sedan ska återanvändas för att tillverka tyngdtäcken.

Arbetsgrupp: Berfin Arslan (GM), Pontus Åkerström (PL), Alexandra Gallus (DDS), Shilan Shewki (AC), Simon Linder (CD), Molly Nilsson (SK) och Christopher Agersand (PR).

 

Tacodricka

Sockerfria måltidsdrycker på läskhyllan för att minska barns sockerkonsumtion.

Arbetsgrupp: Amanda Gerle, André Lindholm, Elisabeth Changa (DDS), Leo Nordström, Sara Sundgren, Siri Edgren, Smilia Luuk.

Minstingen.

Soda pops

Lågprisläsk på tablett kräver ingen aluminium eller PET-flaska. Tillsätt endast vatten!

Arbetsgrupp: Amanda Gunold (GM), Sara von Reis (PL), Gustavo Mendoza (DDS), Nina Björkmyr (AC), William Björklund (CD), Jade Deconzac Mbay (SK) och Amalia Lundell (PR).