Trendspaning: Med enkelhet i fokus

Kortare uppmärksamhet, lägre tolerans för väntetider, mer tid på mindre skärmar och ett konstant överflöd av budskap och prylar är några av många faktorer som driver på behovet av att förenkla. Med enkelhet som ledstjärna finns det (sannolikt) mycket för dig att uträtta.

Digitaliseringen sköljer över vårt samhälle och förändrar en stor del av vårt beteende och inte minst i betalsystemen. Att kontanter håller på att försvinna är inte den enda stora förändringen, plastkorten flyttar numera in i telefonen vilket gör det ännu enklare för dig att spendera. Här följer två tydliga exempel på företag som lyckats med just det!

Mastercard

De har arbetat hårt med sin igenkänningsfaktor i handelns nya kontexter. Bland annat har de tagit fram sitt eget sound för att säkerställa trygghet i relationen till kunden i köp som enbart bekräftas av ljudeffekter. För att matcha nya exponeringsytor vid och runt våra köp har Mastercard även förenklat sin logotyp i flera steg. Idag är enbart kombinationen av en röd och en orange cirkel en signal om att Mastercard kan användas i transaktionen. Det i sin tur möjliggör nya typer av samarbeten, till exempel det så framgångsrika ”Do Black”, kreditkortet som sätter en gräns för ditt eget koldioxidavtryck.

När hemläxan är gjord och det egna varumärket kräver begränsat med utrymme även på ett så litet objekt som ett kreditkort tillåts kompletterande budskap och partners en rimlig chans att exponeras. Till exempel Svenska Doconomy. Här finns Mastercard med i omvänd prioritering. Som partner till enkelhetens okrönta mästare Apples nylanserade kreditkort med – givetvis enkelhet – som enda ledstjärna. Se video nedan.

Apple

Apple, ”Creative Marketer of the Year”, har gått tillbaka till sitt ursprung och arbetar febrilt med att förenkla kundens val i alla steg. Beteendeforskningen stöttar den tanken fullt ut. Så snart valen blir för många ökar både chansen för att vi skjuter fram köpet, men också att vi är mer missnöjda efteråt och ångrar oss i högre grad. 

För Apple är målet att även företagets marknadsföring ska bygga på samma enkla grund. Det var huvudbudskapet från Tor Myhren, Apples VP for Marketing Communications i Cannes som motiv för omarbetningen av reklamklassikern ”Behind the Mac”.

 

 

Vad skulle du kunna, eller kanske till och med behöva, förenkla för att nå bättre resultat?