Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Upplevelsen som konkurrensfördel

skarmavbild    kl

Produktutveckling och kundupplevelse går hand i hand, och för att skapa produkter som känns relevanta och fyller en tydlig funktion krävs kunskap kring UX - User Experience. Det blir allt vanligare att det företag konkurrerar inom inte längre är vare sig produkten i sig, pris eller tillgänglighet. Det är upplevelsen som avgör. Att "glömma bort" kunden under utvecklingen står många företag dyrt. En som vet hur du arbetar bäst med ditt företags UX är Jens Wedin.

Skrivet av Berghs School of Communication
Juli 3, 2017

Som Director of User Experience på Handelsbanken vet Jens Wedin hur avgörande upplevelsen är idag. Under sin över 15 år långa erfarenhet inom UX har han arbetat på företag som Nordea, Skatteverket och Antrop. 2015 debuterade han som kursansvarig och lärare på Berghs – med kursen UX product development. Kort sammanfattat: Jens vet hur man skapar produkter och tjänster som är anpassade för verkliga livet.

Hej Jens! Kan du berätta lite om UX Design – vad innebär det att läsa din kurs?

Ett av de svåraste delarna med att utveckla produkter är att veta om det finns någon som vill köpa den produkt du precis har byggt. Oftast så har du en idé kring en produkt som du tror på stenhårt, självklart kommer den att lyfta och köpas av dina kunder. Eller… Kommer den inte det? Min kurs handlar mycket om detta. För att en produkt ska köpas av en kund så behöver den lösa ett behov eller problem hos denna kund.

För vem är det viktigt med kunskap om UX?

Lite subjektivt, men jag säger alla. Såklart. User experience design & research är ett väldigt brett ämne i sig själv. Produktägare, verksamhetsutvecklare och systemutvecklare kan med fördel lära sig mer om kundens perspektiv i de produkter som utvecklas. Ofta glöms kunden eller användaren bort i produktutvecklingen, och detta märks tydligt vid lanseringen när det sedan varken finns marknad eller intresse. Kunskap kring UX hjälper till att minska den risken genom att utvärdera produkten löpande med de perspektiv som behövs.

Finns det några företag eller tjänster som du tycker lyckats extra bra med sin user experience?

Att lyckas ”extra bra” är inte ett resultat av att endast addera UX eller CX till ett befintligt varumärke, det handlar inte bara om att sminka grisen och göra ett bra digitalt gränssnitt. Idag måste hela företaget vara med på resan för att de ska lyckas, alltifrån säkerhet till support, HR och marknadsföring. Alla måste vara med på detta för att skapa en fantastisk upplevelse i alla kanaler, precis där deras kunder är.

De flesta företag kan inte längre konkurrera med produkt, pris eller tillgänglighet. Därför har upplevelsen blivit en konkurrensfördel. Några företag som förstått det och ofta nämns är bland annat Uber, AirBnb, Netflix, SVT, Dropbox, Tesla och Apple. På senare tid har även stora företag som Microsoft, Adobe, Volvo och Engelska staten (GDS) börjat fatta grejen.

Vad finns det för verktyg för att skapa en dialog med sin målgrupp kring just UX?

Det främsta verktygen som behövs för att skapa en dialog och kommunikation med sina kunder är en öppen dörr, att våga och vilja träffa och prata med sina kunder. Det kan vara face to face eller genom digitala kanaler som facebook, twitter, chatt, mail eller i ett forum.

Finns det några trender inom UX som du tror kommer växa framöver?

Om jag ska spekulera kring framtiden så tror jag på följande trender:
1. Produktutveckling och UX närmar sig varandra ännu mer
2. Service Design blir större och UX mindre, digitalt är inte tillräckligt
3. Det digitala smälter ihop med fysiska produkter – UX följer andra trender som VR, robotar och IoT

Låter det här intressant och behöver du fräscha upp din kunskap om UX?