Utbildning och arbetsliv i förändring: Andrea Almström

I denna artikelserie berättar några av Berghs kursansvariga om hur coronaviruset har påverkat dem i arbetslivet och i deras lärarroll. De delar även med sig av erfarenheter och lärdomar. Här har vi pratat med Andrea Almström, kursansvarig för PR Start.

Hej Andrea! Har du behövt utbilda dig inom nya områden under coronapandemin?

– Jag har inte behövt utbilda mig specifikt inom nya områden under pandemin, men i mitt jobb på byrå har det varit extremt viktigt att vara agil och lösningsorienterad för att hitta bra vägar framåt för våra kunder. Det har bl.a. inneburit att bjussa på trenddragningar och att dela med mig av proaktiva idéer anpassade för perioden som förhoppningsvis hjälpt till i Covid-19 situationen. Det går ju inte att göra om man inte har koll på omgivningen, våra beteenden och våra drivkrafter. Genom att läsa på och hålla mig uppdaterad i rådande läge utbildas jag hela tiden.

Vilka lärdomar har du fått under denna coronatid?

– Oj, så många. Både i arbetslivet och som föreläsare, men även privat. Främst känner jag stor tacksamhet. Tacksamhet för att jobbet och föreläsandet fortfarande funkar väldigt bra trots distans. Dessutom har det vuxit fram en ny typ av ödmjukhet hos mig, inför att inte kunna kontrollera allt. När allting ställs på sin spets tänker jag att jag gör bäst i att bara dansa med. Den främsta lärdomen har därför varit att inte ta saker för givet!

Vad har fungerat bra?

– Att ha digitala möten och jobba i hemmamiljö har faktiskt fungerat förvånansvärt bra. När jag sitter hemma blir jag påmind om att ta en paus, hinna med att ta en promenad och skapa nya hemmarutiner.

Vad har varit den största utmaningen?

– Den största utmaningen har varit att inte få träffa mina kollegor i vår vanliga, kreativa arbetsmiljö som normalt ger mig mycket energi. Vanligtvis är det ju de där spontana mötena i korridoren och de stora idémötena som är det mest lustfyllda. Det är inte riktigt lika lätt att spontant springa på någon, eller ta en idésession digitalt. Det saknar jag! Sedan är jag van vid att ta plats, gestikulera vilt och får mycket energi av att befinna mig i det fysiska mötesrummet, det blir lite töntigt att försöka på samma sak hemifrån framför teams/zoom.

Hur håller du jobbmotivationen uppe i krävande tider som dessa?

– Än så länge har jag haft möjlighet att byta miljö från ex. lägenhet till sommarstuga. I och med att pandemin hittills pågått under de ljusa årstiderna har vädret gjort det lättare. Sen har jag också mina morgonrutiner, min TODO-lista och mitt kaffe. Det bara att köra på! Det har varit full fart hela tiden faktiskt, och så länge jag håller igång i bra tempo så funkar det nästan som vanligt.

Vad är det bäst du tar med dig från digitaliseringen som skett nu i och med Corona?

– Att “den moderna arbetsplatsen” nu fick en rejäl skjuts i baken. Vi fick möjlighet att visa att det faktiskt går väldigt bra att jobba hemma. Förhoppningsvis kommer det något gott ur detta, kanske öppnar ”post-corona-samhället” upp för mer flexibla arbetsmöjligheter som är mer individanpassade.

Har du förändrat ditt sätt att jobba under pandemin?

– Både ja och nej. Min arbetsprocess, antal möten och tillvägagångssätt är sig likt. Däremot finns det nu mycket mer flexibilitet i idéer som arbetas fram utifrån hur läget utvecklar sig. Det krävs kommunikation och planering som ibland kastas om i sista sekund, vilket ofta bjuder på en utmaning, men ändå en bra sådan. Det håller mig på tårna!

Här hittar du fler artiklar i denna artikelserie, Berghs kursutbud inom PR och svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs hos oss.