Vad gör en Copywriter?

Vad gör egentligen en Copywriter på dagarna? Vem kan bli en duktig Copywriter och hur blir man det? Vi grottar ner oss i några av de vanligaste frågorna om copywriteryrket!
Skrivet av
Berghs School of Communication
Januari 10, 2019
Som Copywriter arbetar du med textinnehållet i kommunikationen och rollens kreativa orientering kombineras med strategi och analys. Oftast jobbar en Copywriter i team med en Art Director för att ta fram slagkraftigt innehåll med ett attraktivt visuellt språk.
Vad innebär det att vara en Copywriter?
Vad gör en Copywriter om dagarna?
Läs till Copywriter på Berghs!
På vår tvååriga heltidsutbildning Art director/Copywriter kommer du att vara bli en mångfacetterad kreatör som är expert på strategi, idé- och konceptutveckling. Du får jobba med allt mellan bokstäver och bild, tonalitet och typografi, former och formuleringar! Kolla in programmet här.
Till programmetVad är skillnaden på en Copywriter och en Art Director?
Både Art Director och Copywriter kallas gemensamt för kreatörer. Det som skiljer yrkesrollerna åt är egentligen bara själva hantverket. Tänk så här: båda har en penna som arbetsredskap, en Art Director ritar med sin penna medan en Copywriter skriver med sin. Det är den stora skillnaden. Som AD eller Copywriter är kreativiteten och hantverket dina främsta verktyg. Med två med olika perspektiv, tekniker och talanger når varje projekt sin yttersta potential när dessa kompetenser kombineras.
Vem passar som Copywriter?
Vad är det roligaste med att vara Copywriter?
Relaterat
Art Director / Copywriter
Art Director/Copywriter är ett tvåårigt hantverksinriktat program inom Reklam och Kommunikation som riktar sig till dig som älskar att väcka känslor och lösa problem. Utbildningen är till för dig som gillar att utmanas tillsammans med andra i grupp och vill lära dig mer om strategi, idé- och konceptutveckling. Genom att välja en av inriktningarna – Copywriter eller Art Director – specialiserar du dig inom ett hantverksområde som antingen fokuserar på text eller visuellt uttryck.
Copywriting Start
Du som har insett vilken makt det skrivna ordet har och är nyfiken på hur en copywriters arbetsdagar ser ut får en bra grund att bygga vidare på här. Med den här kursen skaffar du dig inblick i copywriterns verktygslåda, med allt ifrån kreativt skrivande till målgruppsanpassad kommunikation.