Vad gör en Copywriter?
Vad gör egentligen en Copywriter på dagarna? Vem kan bli en duktig Copywriter och hur blir man det? Vi grottar ner oss i några av de vanligaste frågorna om copywriteryrket!
Som Copywriter arbetar du med textinnehållet i kommunikationen och rollens kreativa orientering kombineras med strategi och analys. Oftast jobbar en Copywriter i team med en Art Director för att ta fram slagkraftigt innehåll med ett attraktivt visuellt språk.
Vad innebär det att vara en Copywriter?
Vad gör en Copywriter om dagarna?
Läs till Copywriter på Berghs!
På vår tvååriga heltidsutbildning Art director/Copywriter kommer du att vara bli en mångfacetterad kreatör som är expert på strategi, idé- och konceptutveckling. Du får jobba med allt mellan bokstäver och bild, tonalitet och typografi, former och formuleringar! Kolla in programmet här.
Till programmetVad är skillnaden på en Copywriter och en Art Director?
Både Art Director och Copywriter kallas gemensamt för kreatörer. Det som skiljer yrkesrollerna åt är egentligen bara själva hantverket. Tänk så här: båda har en penna som arbetsredskap, en Art Director ritar med sin penna medan en Copywriter skriver med sin. Det är den stora skillnaden. Som AD eller Copywriter är kreativiteten och hantverket dina främsta verktyg. Med två med olika perspektiv, tekniker och talanger når varje projekt sin yttersta potential när dessa kompetenser kombineras.
Vem passar som Copywriter?
Vad är det roligaste med att vara Copywriter?
Relaterade artiklar
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.
Ta alltid chansen att utvecklas
Elin Selling har det senaste året gått två kurser på Berghs. Här ger hon 5 karriärtips och berättar om sitt jobb och de nya kunskaperna.
3 tips för bättre UX Writing
Som skribenter har vi ofta många ramverk, riktlinjer och intressenter att förhålla oss till. Här delar Lena Stenberg med sig av några konkreta tips.