Verkligheten expanderar

Trender kommer och går, men verkligheten består. Eller? Att 2020 ses som året när Extended Realities (XR) går från early adopters till early majorities är nog mer ett konstaterande än en trend. Om du gillar att vara tidigt ute så är det här helt rätt tid att börja testa de nya möjligheterna mellan den virtuella och fysiska dimensionen.

Skrivet av Berghs School of Communication
Februari 18, 2020

Augmented, virtual och mixed reality har fått ett nytt paraplymnamn – XR. Teknologiska innovationer som för tillfället har enorm potential att förändra det sätt människor integrerar med organisationer och deras produkter och tjänster. Enligt Joakim Thulin, Head of Insight på Berghs,  är sannolikheten stor att XR kommer i fler varianter de närmaste åren. Poängen ligger givetvis inte i etiketten utan i effekten. Så vad talar för att XR tar ett rejält språng under 2020? Svar: Tekniken för interaktion har förbättrats. 

Den starkaste drivkraften är vårt beteende och våra förväntningar. Genom Pokémon Go, L’oreals ”Make up Genius”, Burger Kings ”Burn that ad”, smarta glasögonen Focals, Google Maps och många fler pionjärer har vi fått smak för alternativa och förstärkta upplevelser och verkligheter. Vi är redo att utbilda oss till kranförare med virtual reality, få assistans i Coops butiker av virtuella hyllplan, låta Volkswagen underhålla barnen med ”Road Tails”, och dyka i känsliga korallrev tillsammans med vänner från hela världen, från våra egna vardagsrum, helt utan flygskam och miljöskador.

Volkswagen – Road Tails

Loreal ”MakeUp Genius”

Burger King ”Burn the ad”

På den årliga Cannes Lionsfestivalen, där studenter från olika skolor i världen är med och tävlar om sina innovationsidéer, fylldes casen av exempel på XR under förra sommaren. Här ser många ett unikt tillfälle för helt nya typer av upplevelser mellan varumärken och konsumenter, organisationer och medborgare. Förstärkt av skiftet från sociala medier till underhållning och spel som social interaktion är Extended Reality en angelägen punkt på allas vår agenda.

Taggar: