Den här artikeln är inaktuell (eller har något år på nacken).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

”Vi kommer att börja prata om sociala varumärken”

Hur vet man vilka sociala kanaler man bör satsa på och vad händer den närmaste tiden inom sociala medier? Vi har pratat närmare om detta med Sarah Larsson Bernhardt och Deeped Niclas Strandh som är kursansvariga för vår intensivkurs ”Bygga varumärke i sociala medier”.

Hej Sarah & Deeped! Vilka trender kan ni se kring användandet av sociala medier? Har det skett några förändringar den senaste tiden och vad bör man hålla ögonen öppna efter just nu?

Överlag är det väldigt lite som händer just nu vad gäller nya nätverk och plattformar inom sociala medier. Istället håller de befintliga plattformarna på att utvecklas och det är just de små ständiga förbättringarna i olika tjänster som kan komma att bli intressanta. Framöver kommer utvecklingen framförallt att handla om en transformation av våra webbplatser, från att vara informationshubbar till att bli mer integrerade med sociala medier. Vi kommer att börja prata om sociala varumärken och webbplatser. Vi ser också att rörlig bild och streaming har börjat dominera mycket av vår mediakonsumtion, vilket innebär att företag och organisationer behöver förhålla sig till rörlig media som en central del i sin kommunikationstrategi.

En ny trend är tjänsterna som bygger på att information och innehåll inte sparas, så kallad disposable media. Att skapa material som försvinner och därmed inte heller kan återanvändas blir onekligen en utmaning för företag. Snapchat är en av första aktörena i det här segmentet men det finns även andra tjänster som fungerar på liknande sätt. Till exempel Meerkat och Periscope som kommer att fortsätta driva denna utveckling framåt.

Vi måste också nämna begreppet ”Dark Social”. Den senaste tiden har många ställt sig frågan varför trafiken är skev när man börjar titta på storleken från okända källor. Upp till 65 procent av inkommande trafik till en webbplats kan vara omöjlig att härleda, därav namnet “dark social” eller “dold social delning”. Trafiken kommer från länkar som mailas eller delas i chattprogram som Messenger, Kik och Whatsapp. Dark social visar alltså ännu mer på hur viktigt det är att skapa bra innehåll med starka incitament för delning. Det är trafik vi äger och konverterar på men via plattformar som vi inte har tillgång till i direkt interaktion.

Vilka är de vanligaste missuppfattningarna eller misstagen kring arbetet med företagens digitala kanaler?

Det vanligaste är att företag startar konton utan att ha en plan. Man behöver veta varför, vem och vad man ska göra var. Vi ser också ofta att många tror att sociala medier fungerar som andra traditionella medier och skapar digitala anslagstavlor som inte gör någon speciellt glad, vilket leder till att man inte får ut det man förväntat sig av sin investering. Många väljer att addera sociala medier som något utöver allt annat man gör. För oss är det viktigt att lyfta upp att sociala medier är mer än bara ett komplement till “det vanliga” och har potential till att vara en oerhört stor och viktig del i framtidens marknads­kommunikation för företag och organisationer. För att nå dit krävs dock både förståelse för att varje kommunikationsinsats måste föregås av ett strategiskt tänkande och att sociala medier behöver ses som en lika viktig och självklar del av kommunikations­arbetet – och därmed få resurserna som krävs både i pengar och personal.

Hur ska man som företag veta vilka kanaler man bör satsa på?

Genom att börja i rätt ände och ställa viktiga frågor till sig själv. Varför ska man arbeta med sociala medier? Vad är målet och syftet? Vem skulle vilja ha en relation med varumärket i sociala medier? Vad vill du göra och hur kan du berätta din historia på ett intressant sätt? Då blir det lättare att välja den bukett av sociala medie-kanaler som du behöver använda för att nå en så stor del av dina målgrupper som möjligt. Generellt kan man säga att Facebook är en så stor plattform för interaktion idag att den bör användas om det inte finns väldigt goda skäl till att välja bort den. Den kanal som i Sverige är “enklast” att välja bort och som kräver en mycket god strategi är Twitter. Som PR-verktyg och för vissa avgränsade målgrupper fungerar det utmärkt, men det är generellt en utmanande kanal att driva för varumärken.Har man mycket unga personer som målgrupp bör man titta på Snapchat, men det är också ett av de svåraste nätverken att arbeta med som kräver både kreativitet, tid och hjälp från andra kanaler för att få följare.

Vilka är era tre bästa tips till företag som vill lyckas med sin sociala närvaro?

  1. Arbeta fram en strategi och förhåll er till den ständigt.
  2. Se till att det finns personer som är dedikerade till att jobba med sociala medier.
  3. Våga vara mer närvarande och mindre reklamiga.

Om Social by default

Sarah Larsson Bernhardt, Digital pr- & social mediestrateg på Knowit, och Deeped Niclas Strandh, Digital planner, pr- & social mediestrateg på United Power. Två personer som delar både passion och kunskap om sociala medier och digitala varumärken. Det är #socialbydefault.

Social by default är ett samarbete mellan Knowit DCG, United Power och Deepedition DigitalPR. Konceptet bygger på att arbeta med utveckling och utbildning runt den digitala transformation som vi idag står mitt i. Content marketing, sociala medier och digital pr utifrån varumärkets och kundens verklighet.

Här kan du läsa mer om kursen Bygga varumärke i sociala medier