Kurser

Varumärkes­positionering och strategi

  • Digital varumärkesstrategi
  • Positionering och riktning
  • Målgruppsanalys

Hur positionerar man varumärken för att lyckas i en alltmer fragmenterad värld där digitala och sociala medier är dominerande? Den här kursen vänder sig till dig som vill arbeta mer varumärkesdrivet för att bli framgångsrik i ett digitalt och alltmer komplext kommunikations­landskap.

Nivå
Professional
Format
Dagtid
Språk
Svenska
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
38 750 SEK (inkl. moms)
31 000 SEK (exkl. moms)
Ansök innan
Måndag 17 juni
Start
Onsdag 18 september
Slut
Onsdag 16 oktober
Lektionstid
30 timmar
Egenstudier
Ca 5-10 timmar
Kursdatum

Onsdagar 18/9, 25/9, 2/10, 9/10 och 16/10 kl. 09:30-16:30

Ansök nu

*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.

Om kursen

I dagens digitaliserade och alltmer komplexa kommunikations- och affärslandskap har vikten av en tydlig varumärkesposition blivit avgörande. Nya medier suddar ut gränsen mellan interna och externa målgrupper. Transparensen och snabbheten krymper avståndet mellan vad ett varumärke säger och vad det gör. Digitaliseringen suddar ut gränsen mellan produkt och kommunikation, samt mellan online och offline. Och en allt större del av varumärkesupplevelsen ligger utanför en organisations direkta kontroll genom sociala användare, influencers och alltmer komplexa kundresor.

För att lyckas i denna verklighet behöver organisationer identifiera ett tydligt syfte för sitt varumärke och ta ett helhetsgrepp om hur det ska upplevas - för att på så vis skapa tydlig, engagerande och lönsam kommunikation mot alla målgrupper.

På den här kursen får du lära dig grunderna för modern, digital varumärkesstrategi i fem tydliga steg. Varje steg går igenom ramverk och processer för att bygga ett starkare varumärke – vare sig det handlar om att förflytta ett varumärke eller tydliggöra vad det redan står för: Potential och behovsanalys, positionering och riktning, personlighet och upplevelse, varumärkets ekosystem och strategisk kommunikationsplanering.

I undervisningen varvas teori med verkliga exempel – aktuella cases, kampanjer och strategier inom såväl B2B, B2C och offentlig sektor – samt praktisk metodik och verktyg för att arbeta strategiskt och konsekvent med varumärket. Du kommer under kursens gång arbeta med ett projektarbete. För att det ska bli så konkret och relevant som möjligt brukar det vara bra att arbeta med varumärken inom den egna organisationen. Om du är konsult, mellan jobb eller av någon annan anledning inte kan jobba med din egen organisation bör du välja ett annat varumärke du är väl bekant med.

Vem är kursen för?

Kursen vänder sig till seniora kommunikatörer, marknadschefer och ledare med befintligt ansvar för ett företags närvaro i digitala och sociala medier samt/eller varumärkes- och kommunikationsstrategiska frågor. Kursen passar oavsett om du jobbar som konsult eller inom en organisation.

Tidigare kursdeltagare

anna_lerulf
Anna Lerulf
Marketing & Digital Sales

Redan dag ett fick jag med mig nya verktyg och metoder jag kunde använda för min personliga utveckling. Kursen gav mig ett bättre helikopterperspektiv över de enskilda delarna i processen och tydliga ramar för att nå målen i en redan komplex och snabbrörlig miljö. Väldigt inspirerande och givande att få höra övriga kursdeltagares utmaningar och få direkt återkoppling på mina. Jag har mycket driv och nyfikenhet i mig, vilket gjorde att det höga tempot blandat med faktiska case och praktiska råd passade mig väldigt bra. Nu vill jag gå en ny kurs!

Robin.Tapper
Robin Tapper
Pressekreterare
Arbetsmiljöverket

Jag har fått konkreta tips och tydliga strategier som jag har stor användning av i mitt framtida arbete. Kursen lämpar sig för dig som jobbar på ett företag, organisation eller för en myndighet.

Det här får du

  • Kunskap om vad ett varumärke är och hur digitala medier och digitala logik påverkar varumärkets roll
  • Förståelse för hur varumärken positioneras samt hur man bygger igenkänning och värde över tid i olika ekosystem
  • Insikt i strategisk kommunikationsplanering och varumärkesstyrning över olika kanaler och sammanhang
  • Kunskap om hur man sätter relevanta KPI:er och mätpunkter för ett varumärke

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.

Kursansvarig

Tobias.Brandt

Tobias Brandt

Head of Strategy, Singular Studios.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha arbetat minst 5 år som senior kommunikatör, marknadschef och/eller i ledande ställning med ansvar för varumärkes- och kommunikationsstrategiska frågor. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en meritförteckning.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete
(och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
38 750 kronor

Studieavgift exkl. moms
31 000 kronor

Frågor om kursen?


Kontakta oss om du har några frågor!

Anete.Hamel

Utbildningskoordinator

Anette Hamel