Sista ansökningsdag är 31 januari 2022
Why

Digital Brand Strategy

Dagtid
Professional
  • Digital varumärkesstrategi
  • Positionering och riktning
  • Målgruppsanalys

Hur positionerar man varumärken för att lyckas i en alltmer fragmenterad värld där digitala och sociala medier är dominerande? Den här kursen vänder sig till dig som vill arbeta mer varumärkesdrivet för att bli framgångsrik i ett digitalt och alltmer komplext kommunikations­landskap.

Nyhet

16 mar - 20 apr 2022

Sista ansökningsdag är 31 januari 2022
Hur:
Dagtid
Antal lektionstimmar:
30
Språk:
Svenska
Pris:
36 875 kronor
Kursdatum:
Onsdagar 16/3, 23/3, 30/3, 6/4 och 20/4 kl. 09:30-16:30
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Om kursen

I dagens digitaliserade och alltmer komplexa kommunikations- och affärslandskap har vikten av en tydlig varumärkesposition blivit avgörande. Nya medier suddar ut gränsen mellan interna och externa målgrupper. Transparensen och snabbheten krymper avståndet mellan vad ett varumärke säger och vad det gör. Digitaliseringen suddar ut gränsen mellan produkt och kommunikation, samt mellan online och offline. Och en allt större del av varumärkesupplevelsen ligger utanför en organisations direkta kontroll genom sociala användare, influencers och alltmer komplexa kundresor.

För att lyckas i denna verklighet behöver organisationer identifiera ett tydligt syfte för sitt varumärke och ta ett helhetsgrepp om hur det ska upplevas – för att på så vis skapa tydlig, engagerande och lönsam kommunikation mot alla målgrupper.

På den här kursen får du lära dig grunderna för modern, digital varumärkesstrategi i fem tydliga steg. Varje steg går igenom ramverk och processer för att bygga ett starkare varumärke – vare sig det handlar om att förflytta ett varumärke eller tydliggöra vad det redan står för: Potentialanalys, målgruppsanalys, positionering och riktning, varumärkets ekosystem och strategisk kommunikationsplanering.

I undervisningen varvas teori med verkliga exempel – aktuella cases, kampanjer och strategier inom såväl B2B, B2C och offentlig sektor – samt praktisk metodik och verktyg för att arbeta strategiskt och konsekvent med varumärket. Du kommer under kursens gång arbeta med ett projektarbete som du kommer att presentera vid sista tillfället. För att det ska bli så konkret och relevant som möjligt brukar det vara bra att arbeta med varumärken inom den egna organisationen. Om du är konsult, mellan jobb eller av någon annan anledning inte kan jobba med din egen organisation bör du välja ett annat varumärke du är väl bekant med.

Vem är kursen för?

Kursen vänder sig till seniora kommunikatörer, marknadschefer och ledare med befintligt ansvar för ett företags närvaro i digitala och sociala medier samt/eller varumärkes- och kommunikationsstrategiska frågor. Kursen passar oavsett om du jobbar som konsult eller inom en organisation.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha arbetat minst 5 år som senior kommunikatör, marknadschef och/eller i ledande ställning med ansvar för varumärkes- och kommunikationsstrategiska frågor. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en meritförteckning.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete
(och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
36 875 kronor

Studieavgift exkl. moms
29 500 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

Nyhet

16 mar - 20 apr 2022

Sista ansökningsdag är 31 januari 2022
Hur:
Dagtid
Antal lektionstimmar:
30
Språk:
Svenska
Pris:
36 875 kronor
Kursdatum:
Onsdagar 16/3, 23/3, 30/3, 6/4 och 20/4 kl. 09:30-16:30
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Kursansvarig

Tobias.BrandtTobias Brandt, Director of Strategy på Perfect Fools. Tobias är senior kommunikationsstrateg med inriktning på digitala och sociala medier. Han har över 20 års erfarenhet av digital marknadsföring och varumärkesutveckling inom såväl B2C som B2B och icke-kommersiella verksamheter.

Övrig information

Kursen hålls på Bobergsgatan, läs mer på första sidan på berghs.se hur vi skapar en säker miljö. OBS! Vi följer myndigheters rekommendationer och riktlinjer, och vid restriktioner vad gäller resor och sammankomster ges kursen helt online. Om du är anmäld till en fysisk kurs och inte vill delta online kan du inom 3 dagar efter att du fått besked att kursen ges helt online istället omboka till ett senare kurstillfälle.

Det här får du

  • Potentialanalys – hur vi använder olika typer av data för att analysera ett varumärkes styrkor och förmåga att lyckas i en digital verklighet
  • Målgruppsanalys – hur vi prioriterar målgrupper, samt kartlägger och förstår centrala drivkrafter och behov
  • Positionering och riktning – hur vi identifierar en relevant och särskiljande position samt formulerar riktningen som kan leda varumärket
  • Varumärkets ekosystem – hur vi mappar och prioriterar relevanta kontaktytor och kanaler samt tar fram centrala KPI:er för varumärket
  • Strategisk kommunikationsplanering – hur vi bygger ett system med budskap, attribut, teman och sammanhang för varumärket samt prioriterar nyckelaktiviteter 

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.