SEO och SEM
- —Att skriva SEO-innehåll
- —Skapa sökordsannonser
- —Målsättning och KPI:er

Söklandskapet förändras i rekordfart. Och likaså vårt sökbeteende. Även om Google fortfarande dominerar söker sig allt fler till sociala medier och AI-assistenter för att hitta inspiration och svar på frågor. För företag innebär det nya utmaningar – men också möjligheter. Den här kursen ger dig verktygen att förstå grunderna i SEO och SEM och hur du kan arbeta strategiskt för att synas där dina kunder söker.
- Format
- Dagtid
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 26 500 SEK (exkl. moms)33 125 SEK (inkl. moms)
- Ansök senast
- Måndag 8 september
- Start
- Onsdag 8 oktober
- Slut
- Fredag 10 oktober
Se mer info om tider och datum
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
SEO (Search Engine Optimization) och SEM (Search Engine Marketing) handlar om att möta kundens behov – att erbjuda det de efterfrågar med sin sökning. Men de företag som lyckas få in mycket trafik till sin webbplats via Google gör det inte av en slump. För att prestera bra i det organiska sökresultatet eller med sökordsannonser krävs rätt förutsättningar.
På den här intensivkursen får du lära dig grunderna i hur du arbetar med SEO och får ditt innehåll att synas i Googles organiska sökresultat. Från arbetet med att göra en sökordsanalys och välja ”rätt sökord” till att skapa SEO-vänligt innehåll som möter besökares sökintention. Vi går också igenom hur utvecklingen inom AI – som AI Overviews och ChatGPT Search – förändrar sökbeteenden och vilka strategier du kan använda för att synas även i AI-genererade svar.
Du får även lära dig grunderna i SEM. Både hur du ska förhålla dig till mål och KPI:er, vilka annonsformat det finns och vad som passar i linje med dina mål. Men även hur du praktiskt kommer igång med att skapa sökordsannonser i Google Ads optimerar och analyserar resultatet.
Efter kursen kommer du att ha en god förståelse för hur sökmarknadsföring fungerar och förändras, fördelen med att arbeta med både SEO och SEM, och hur du rent praktiskt kommer igång med arbetet.
Det här får du
- Förstå grunderna i SEO och SEM
- Förstå hur en sökmotor fungerar – idag och i en AI-driven framtid
- Hur du möter sökintention
- Hur du gör sökordsanalyser i SEO och SEM
- Hur du skriver SEO-innehåll och tänker GEO (Generative Engine Optimization)
- Hur du skapar sökordsannonser för Google Ads
- Målsättning och KPI:er
- Analys och uppföljning
Kursen passar dig som arbetar med textbaserat innehåll på webbplatser (webbredaktör, kommunikatör, copywriter) eller digital marknadsföring och vill bredda kunskaperna till sök. Du vill få en bättre förståelse för sökmarknadsföring och hur man praktiskt gör för att synas på sökmotorer – både organiskt och med hjälp av annonser. Vi går även igenom kostnadsfria verktyg och har en gemensam demo i Google Ads.
För att gå kursen behöver alla deltagare ha ett eget Google Ads-konto för praktiska övningar under kursens gång. Vi kommer att gå igenom hur man skapar konton på plats på kursen.
Kursen är inte framtagen för yrkesverksamma SEO- och SEM-specialister.
- Ämne
- Kommunikation
- Nivå
- Professional
- Format
- Dagtid
- Språk
- Svenska
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 26 500 SEK (exkl. moms)33 125 SEK (inkl. moms)
- Ansök senast
- Måndag 8 september
- Start
- Onsdag 8 oktober
- Slut
- Fredag 10 oktober
- Lektionstid
- 18 timmar
- Kursdatum
Onsdag 8/10, torsdag 9/10 och fredag 10/10 kl 9.00-16.00
Behöver jag några förkunskaper?
Kursen passar dig som arbetar med textbaserat innehåll på webbplatser (webbredaktör, kommunikatör, copywriter) eller digital marknadsföring och vill bredda kunskaperna till sök. Du behöver du ha tillgång till ett Google Ads-konto för praktiska övningar under kursens gång.
Skicka också med
På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.
När får jag besked om jag kommit in?
På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.
Kursintyg
Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
26 500 kronor
Studieavgift inkl. moms
33 125 kronor
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.
Kursansvariga

Christian Sturk
SEM-specialist, Maia.

Sabine Ljunggren
Senior SEO-specialist och COO, Maia.
Tidigare kursdeltagare
Relaterade artiklar
Så hittar du stipendier för kompetensutveckling!
Det finns mängder av stipendier att söka som studerande, men det finns även en del att söka för dig som jobbar.
Theas lärdomar från intensivkursen i SEO och SEM
“Jag har nog aldrig lärt mig så mycket i hela mitt liv som under de här 3 dagarna", säger Thea Ljung Strandgren, kommunikationsstrateg på Skellefteå Kraft.
Kvällarna på Berghs blev en fullträff för Klara
Klara Engberg gick en kvällskurs i Copywriting. Här berättar hon om det stärkta självförtroendet och hur kunskaperna har kommit till nytta.
Frågor om kursen?
Kontakta oss gärna om du har några frågor!
