Artiklar

22 företag redo att utmanas av Berghs heltidsstudenter

Nu är det dags för heltidsstudenternas sista arbete innan examen – Berghs examensprojekt! Studenterna har delats in i 22 arbetsgrupper och kommer under sex veckor utforska nya kommunikationslösningar för olika uppdragsgivare.

Nu börjar Berghs heltidsstudenter arbeta med sina examensprojekt. I år är det 22 olika företag, stora som små och från olika branscher, som är uppdragsgivare till studenterna. Uppdragsgivarna kommer med sina individuella briefer utmana studenterna till att nyttja sina breda konceptuella färdighet för att ta fram nytänkande kommunikationslösningar.

Berghs sista brief är också en av de viktigare! Det är här studenterna tar allt det de har lärt sig under sina respektive utbildningar och samverkar med verkligheten, på riktigt. Projektet är en riktigt stor utmaning men med en sådan kommer också riktigt stor utdelning. Givetvis i form av leveranser men även lärdomar som gör studenterna mycket konkurrenskraftiga i framtiden. Dessutom känns upplägget extra relevant för studenterna nu när vi ser att fler och fler retainer-kunder övergår i projektbaserade uppdrag, säger Rikard Linder, programansvarig för Art Director/Copywriter-programmet. 

 

Uppdragsgivarna kommer ta del av arbetsgrupper med studenter från alla våra heltidsprogram: Strategisk kommunikation, Art Director/Copywriter, Public Relations, Growth Marketing, Digital Design & Strategy, Communication Design och Produktions­ledning. Studenterna kickar igång med sina examensprojekt den här veckan och kommer under arbetets gång ha löpande dialog med både uppdragsgivare och externa handledare. Efter sex veckors dedikerat arbete presenteras gruppernas kommunikationslösningar för uppdragsgivarna och resten av skolan. 

Det är intressant att se att områden som att bygga community, attrahera talang och förtydliga sin position ligger i topp som kommunikativ utmaning. Nytt för i år är att företagen behövt ange vilken hållbarhetseffekt som uppdraget ska bidra till, i tillägg till att beskriva utmaning och förväntad effekt. Att kommunikation kan bidra till positive impact känns viktigare än någonsin, säger Camilla Wallander, vd på Berghs School of Communication. 

 

Här är årets uppdragsgivare:

Eurocommercial Properties

PostNord

Animech

Husqvarna

Einride

Vimla

Reco.se

Widerlöv

SPIS och SERVIS

Skanska

Stua

NSP Holding AB KFC

Katrineholms kommun

Stockholms stadsmission

Buddy Company

Min stora dag

59degrees

Hörselskadades Riksförbund

Vasakronan

Lantmännen

Rädda Barnen

Matsmart

Vill du läsa mer om tidigare examensprojekt? Klicka här