5 trender inom sociala medier

Vi blir ständigt överösta av trendrapporter om hur sociala medier utvecklar sig. Susanna Serenban, Berghs Social Media Manager & Innehållsansvarig, har sammanfattat fem trender som fortsätter att växa inom området.

Mänskliga varumärken

Så mycket som 84 procent av marknadsförare tror att det primära fokuset för deras marknadsföringsinsatser i framtiden kommer att gå ut på att bygga förtroende. Dagens konsumenter vill identifiera sig med varumärken som står för något. Som ärliga berättelser om riktiga människor. Det är både relaterbart och inspirerande, och därför perfekt för sociala medier. Jag ser många mindre varumärken som fattat galoppen, och som ibland berättigar hela sin existens med sitt kall i en viktig fråga. Det finns även bra exempel på större varumärken som humaniserar sina varumärken på bra och gripande sätt. Som SAS och Elgiganten till exempel.

 

Story-formatet fortsätter att växa

Jag har varit en förespråkade av det här formatet sen dag ett! Inte bara på grund av enkelheten formatet ger oss i att bygga snyggt, relevant och bra organiskt innehåll, utan även möjligheterna som kommer med annonseringen. 2018 var ett stort år för Instagram. De överträffade sitt mål med en miljarder aktiva användare i månaden (!) och har nu ungefär dubbelt så många användare av sitt storyformat per dag än vad Snapchat har. Mark Zuckerberg har även gått ut med att Facebook ska satsa på att bygga ut formatet, som ännu inte håller samma engagemangsnivå som på Instagram. Mer stories åt folket!

Micro-influencers blir mer intressanta för varumärken

Många följare betyder inte nödvändigtvis högt engagemang och ett högt antal konverteringar. Många stora influencers kan ta betalt i enorma summor för relativt små samarbeten medan micro-influencers, det vill säga personer med ett följe under 10 000, både kan erbjuda annonsören en mindre prislapp och dessutom uppfattas som mer autentiska. Det är också enklare för en micro-influencer att hantera och vårda sitt community, då antalet kommentarer kanske inte är lika överväldigande och ofta direkta kommentarer till influencern, inte bara intaggningar av vänner. Att få svar på en kommentar kan göra skillnaden mellan en engagerad och neutral följare. Det här har redan en drös varumärken snappat upp och det kommer vi troligtvis att se mer av framöver.

Sociala medier som utgångsplattform

Nu är inte din fysiska plats längre en begränsning. Det har den inte varit på ett bra tag, idag har du mer möjligheter än någonsin. Jag tror att sociala medier så småningom kommer att vara den primära plattformen för många fler behov än bara inspiration, relationer och support – också för köp, samarbeten, sök och utbildning. För visst vore det otroligt bekvämt att slippa lämna Instagram när du väl triggat på en annons som föreslår att du bör läsa en kurs i foto, given av självaste Annie Leibovitz? Som det ser ut nu, så är det dit vi är på väg.

Aha & Haha är det som inspirerar

När det kommer till innehåll i sociala medier så kommer video fortsätta att dominera. Inga överraskningar där. Innehåll som berättar en historia inspirerar eller underhåller är det som går absolut bäst på Facebook. Vi pratar ofta om att få en Aha-känsla, alltså känslan av att upptäcka något nytt för första gången, vilket vi ibland kan uppleva när vi ser ett inspirerande filmklipp i sociala medier. Facebooks mest engagerande video år 2018 var ”Before you feel pressure” av storytellern och inspiratören Jay Shetty, och den här videon checkar helt klart av alla ovanstående boxar.

 

Mersmak? Läs alla trendspaningar från Berghs.