Den här artikeln är inaktuell (eller har något år på nacken).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Byrå anställde tre Berghs-studenter på en gång

Kommunikationsbyrån FLB Europa har anställt tre nyexaminerade Berghs-studenter på ett bräde. Här får ni veta hur det gick till.

Linnéa Hagström, Siri von Zeipel Vincent och Björn Lundvall tog alla examen i juni 2016. Siri och Linnéa från Strategisk Kommunikation och Björn från Public Relations-programmet. David Becker på FLB Europa har ett förflutet som lärare på Berghs men det var inte därför Linnéa, Siri och Björn anställdes.

David, hur kommer det sig att samtliga nyrekryteringar är från Berghs?

– Sett ur vårt perspektiv är det en tillfällighet och det var inte vår ambition att rekrytera från just Berghs, även om vi tycker att det är en väldigt bra skola. Vi hade en rätt ambitiös rekryteringsprocess i våras för två tjänster, och vi träffade även folk som pluggat på andra ställen och även några som hade jobbat ett par år. Men vi var så imponerade av Siri, Björn och Linnéa att vi satsade lite extra och anställde alla tre. Och vi är superglada över att vi gjorde det, dom har verkligen bidragit till vår utveckling redan efter ett par månader.

Vad kännetecknar nyexade studenter från Berghs när de kommer ut på arbetsmarknaden?

– För oss så är det att dom kan komma in och bidra väldigt snabbt. Berghs jobbar ju mycket casebaserat och det är väldigt nära hur det funkar i vår vardag. Man märker tydligt vid till exempel de case vi använde oss av i rekryteringen att dom förstår hur det mesta funkar och har ett försprång där. Björn, Linnéa och Siri hade alla även erfarenhet från relevanta branscher och utbildningar innan dom skolade om sig på Berghs. Med en teoretisk utbildning plus Berghs, alternativt intressant arbetslivserfarenhet plus Berghs så får man ett intressant CV.

Berätta kort om vad du gjorde när du arbetade på Berghs!

– Jag ansvarade för den utbildningen som då hette strategisk kommunikation & pr, och jag har även hållit kurser i idé- och konceptutveckling på Berghs tidigare.

Hur har tiden som utbildare påverkat ditt val kring rekryteringar?

– Det är självklart viktigt att vara smart och kunnig för att kunna rådge kring kommunikation utifrån någon av de roller som Berghs utbildar. Men ännu viktigare är att kunna omsätta den kunskapen, få med sig folk och göra dom bättre. Därför är prestigelöshet och samarbetsförmåga helt avgörande och något vi lägger stor vikt vid när vi rekryterar. Ibland tror jag att man som student tänker att det är viktigt att sticka ut individuellt och att man tävlar med varandra. Men min bild är att de som når längst i det långa loppet är de som har varit bra lagspelare och fokuserat på gruppens prestation framför sin egen. Det är ju den typen av personer som man vill anställa och jobba med i vardagen.

Linnéa, Siri och Björn svarar så här:

Hur kom det sig att ni alla tre rekryterades samtidigt?

Vi sökte jobbet utan att veta om att vi var flera kompisar som tävlade om typ samma jobb. Det var egentligen bara två tjänster som efterlystes; en pr-specialist och en projektledare. Efter lagom mycket om och men visade det sig att vi alla tre, med våra olika tidigare arbetslivserfarenheter, kunde bidra till att utveckla FLB Europa. Tur det eftersom vi nu har massor att göra. Dessutom hände det ju bara några dagar innan vi tog examen så vi blev svinglada samt lyckliga, berättar Linnéa.

Jobbade ni gemensamt redan på Berghs-tiden?

Jag och Siri gick i samma klass i (Strategisk Kommunikation) och Björn i vår parallellklass (PR), så vi hade många kurser och föreläsningar gemensamt. Vi umgicks mycket socialt men jobbade inte med särskilt många projekt tillsammans. Det får vi ta igen nu istället! fortsätter Linnéa.

Vilka är era respektive uppgifter på FLB Europa?

FLB Europa är som en stor byrå med få anställda vilket innebär att våra operativa roller överskrider våra titlar. Vi är allihop mer eller mindre involverade i alla projekt men de specifika rollerna har självklart sina egna fokusområden.

Siri och Linnéa jobbar som strategiska projektledare. Arbetet innebär grundligt analys- och strategiarbete, kreativ konceptutveckling, budgetering, kundansvar och projektledning.

Björn jobbar som PR-specialist. Arbetet innebär strategisk och taktisk kampanjplanering, budskapsformulering, mediebearbetning och att kunna ge bra svar på frågan ”funkar det här PR-mässigt?”.

Hur har Berghs förberett er för att arbeta skarpt?

Vi fick med oss relevant teoretisk kunskap och förbereddes samtidigt genom att arbeta väldigt praktiskt med skarpa case och riktiga kunder. Det har gjort att vi lätt har kunnat omvandla vår kunskap till handling när vi började jobba på byrån, säger Björn.

– Året på Berghs är ju som bekant väldigt intensivt och alla som gått här pratar om Berghs-bubblan. Säga vad man vill om den bubblan men det går inte att undvika att skolan ger dig ett nytt sätt att se på samhället och hjälper dig att förstå värdet av kommunikation och vad den kan bidra med. Att på sista raden kunna se att vårt arbete faktiskt gör skillnad, säger Siri.