Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Därför kommer ingen undan YouTube

youtube

Georg Herlitz, Creative Director på United Screens, har en längre erfarenhet av onlinevideo än vad YouTube är gammalt. På endagskursen Marknads­föring på Youtube lär Georg deltagarna allt om hur de kan starta, skapa och distribuera rörligt innehåll. Vi ställde några frågor till Georg om Youtube och vad man ska tänka på för att sticka ut i mängden. Dessutom delar han med sig av vilka Youtubekanaler han inte tycker att vi bör missa i höst.

Hej Georg! Varför behövs en kurs i Marknads­föring på YouTube?

Därför att Youtube blir mer och mer dominerande i människors liv. Idag finns det knappast någon mellan 1 och 99 år som inte har någon erfarenhet av plattformen.

Vad förutspår du (och trendspanarna inom kommunikation och marknadsföring) kommer att hända med det rörliga mediet generellt framöver?

Jag tror att all marknads­föring kommer att bli mer precis och kampanjerna vi får se kommer att, ännu mer än tidigare, anpassas både inom valt medium/plattform och innehåll. I en tid präglad av broadcast och tablåer var det viktigt att kommunicera så brett som möjligt, man försökte anpassa sitt budskap till hela målgruppen. Men faktum är att idag blir du automatiskt tråkig när du kommunicerar så brett. I en streamad värld kan du i stället vara väldigt precis och riktad till en utvald del av din målgrupp. Du kan vara hårdrock åt Hjalle och Heavy och Avicii åt clubkids, alltså mycket mer mångfacetterad än du kunnat vara hittills.

Kan du dela med dig av tre viktiga tips på vad man bör tänka på om man vill börja jobba med rörligt material som en del av sin marknads­föring?

  1. Våga börja! Att lyckas med YouTube är att pröva, studera analytics och att pröva igen. Väldigt få kanalers koncept har satts från första början. De växer i fram i samklang mellan kreatör och publik över en längre tid.
  2. Jobba med befintliga YouTube-kanaler som på något sätt matchar din produkt eller målgrupp. Du kommer antagligen nå dubbelt så många till ett väsentligt billigare pris.
  3. Skippa långa intron. Tänk på att du konkurrerar med allt innehåll i världen, ingen bryr sig om vinjetten.
Georg Herlitz Berghs
Georg Herlitz, kursansvarig Berghs Marknads­föring på YouTube

Vilka är de största utmaningarna för novisen/nybörjaren att förhålla sig till?

Att sudda ut allt som är klassisk TV från hjärnan. Man behöver inte ha en dyr kamera, man behöver ha en duglig mikrofon (att se på dålig video går bra, men dåligt ljud är jobbigt).

 

 

Vill du också läsa en kurs på Berghs?

Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Vi har både kurser på dagtid, kvällstid, intensivkurser och på distans.

Välj här!

Din kurs handlar om Marknads­föring på YouTube – går den att applicera på andra streamingtjänster och plattformar?

Absolut, även om plattformarna skiljer sig åt så handlar ju video om att leverera en upplevelse som berör. Var den visningen sker, om det är på Facebook, Youtube eller någons gamla VHS, spelar ingen roll. För kommunikatören finns det dock skillnader att beakta, hur man kan skydda sitt material, hur man kan boosta en kampanj, hur man kan få exakt statistik och så vidare.

Vilka Youtubekanaler tycker du att man ska hålla koll på just nu?

En kanal, skapad av en sjöman, som på ett väldigt snyggt och informativt sätt filmar saker och företelser i sin vardag, här ett klipp om ankare som på bara nån månad skaffat sig 250 000 visningar. ALLT går att göra intressant! ALLT!

Relativt nya kanalen tjafs, drar på sig stora tittarsiffror, i storleksordningen med kommersiella kanalers kvällsunderhållning, men producerat till en kostnad som är mikroskopisk i jämförelse. Bra innehåll handlar inte om stora budgetar, det handlar om materialet ska kännas, älskas, hatas, skava eller inspireras. Det gör det här innehållet.

https://www.youtube.com/user/mhrrasmus

Slikhaar TV handlar om hårprodukter för män. Kanalen startade med att göra tutorials för olika kändisars frisyrer på Youtube men har nu öppnat frisersalong där de både klipper och stylar. Dessuom blir kunderna som beställer en viss frisyr filmade och hamnar i Youtubekanalen. Slikhaar omsatte 8 miljoner kronor bara i fjol.

https://www.youtube.com/user/matgeek

Jag har följt Johans kanal lika länge som den funnits, Han växer otroligt fort och fullständigt dominerar allt svenskt rörligt som har med mat att göra. En sak är säker: så här stor skulle en 40-åring som sysslar med mat inte ha blivit år 2013 och hans framgångar är ett bevis på att Youtubepubliken har breddats och idag utgör "normalmedia".

The Nerdiest är en kanal som handlar om att nörda ned sig i olika nördkulturer, allt från Pokemon till Game of Thrones. Den här typen av kanaler, som diskuterar populärkultur, ökar snabbt just nu och är också en tydlig markör på hur Youtube blir en del av ett ekosystem för andra medias produkter.

https://www.youtube.com/channel/UC0Cc-m348L1pyb1rlsCKf8Q

Evelina Forsell är en otroligt duktig makeupartist som showcasear sin kunskap via YouTube. I det här fallet sprider hon sitt CV (i videoformat) samtidigt som hon tjänar pengar på varje visning. Det finns inte många medier som kan kombinera dessa två.

 

Läs mer om Georg Herlitz här!