Marknadsföring på YouTube

Berghs Professional

  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • Intensiv_Piktogram Intensiv
  • 7 timmar

YouTube är idag världens största videoplattform. Ca 400 timmar videoinnehåll laddas upp varje minut. Varför ska någon titta på just din video? Om du inte kan svara på den frågan kommer framgångarna på plattformen att utebli.

Vill du bli kontaktad när ansökan öppnas?

Om kursen

Vi kommer att lära oss allt ifrån hur du köper dig snabb och effektiv räckvidd, till att bygga ett så pass intressant innehåll att kanalen och budskapet sprider sig självt. Du får kunskaper och praktisk kompetens i hur du kan hantera plattformen och vilken typ av KPIer du ska utvärdera din insats på.

Dagen kommer ge dig som kursdeltagare en inblick i YouTubes alla delar: den tekniska plattformen, det nya användarbeteendet, communityt, verktygen och framtida möjligheter.
YouTube är idag världens största videoplattform. Enskilda individers kanaler har större räckvidd än alla svenska playkanaler tillsammans. Millennials rankar YouTubestjärnor högre än både sport och musik. Forbes räknar med att 80% av all internettrafik 2018 kommer att bestå av video streams.
Snart kommer vi att befinna oss i en tid där i princip alla har en relation med en eller flera kanaler på YouTube. Att finnas och vara aktiv på YouTube är en utmaning, särskilt om man står för ett varumärke eller en produkt. Men med rätt tänk kring streamad kommunikation och en korrekt uppbyggd kanal så kommer vi att kunna bygga upp en hållbar närvaro på plattformen.

Vem är kursen för?

Kursen vänder sig till dig som vill kommunicera ut ett varumärke, produkt eller idé på ett långsiktigt och engagerande sätt, både med er som avsändare eller i interaktion med er målgrupp. Målet är att du efter kursen kommer vara kunnig för att känna dig säker i din roll som kommunikatör eller beställare för denna plattform.

Läs om våra hotellerbjudanden för kursdeltagare här. 

Vill du bli kontaktad när ansökan öppnas?

Det här får du

● YouTubes historia, nuläge och framtid
● Vad är en kanal, vad är prenumeranter – olika användarbeteenden
● Vad skiljer streamad mediaframgång från en broadcastad framgång
● Annonsformat och analys
● Hur och varför vi jobbar med s.k. influencers
● Framgångsfaktorer och fallgropar
● Olika case

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.

Kursansvarig

georg-herlitz-berghsGeorg Herlitz, Creative Director på United Screens. Georg har en längre erfarenhet av online video än vad YouTube är gammalt. Det startade som ett renodlat intresse, och fortsatte genom den egna kreativa produktionsbyrån Kollektivet Livet – med många prisade kampanjer och virala videoframgångar – och numera via United Screens som är Nordens största MCN.

Ansökan och antagningskrav

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda. Senast i samband med sista ansökningsdag får du besked.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

7 500 kronor

Studieavgift exkl. moms

6 000 kronor