”Att stirra sig blind på en persons CV är omodernt”

Att söka jobb bör vara på kandidatens villkor. Det menar Cohen Talents Agents, som vill skaka om rekryteringsbranschen. Med erfarenheter från bland annat musik- och sportbranschen arbetar de med agenter och insiders som dagligen rör sig ute på företag och som bidrar med tips på grymma personer.

I den här artikelserien tittar vi närmare på hur arbetsmarknaden ser ut idag och riktar blicken mot den andra parten i en anställningssituation – den som rekryterar. Vi har fått läsa om en annorlunda rekrytering, där ett byrånätverk anställde två Berghs-studenter efter att de upptäckts via Berghs Instagramkonto. Idag tar vi ett snack med grundaren till en nybildad talangagentur som med något de kallar för “omvänd rekrytering” vill utmana den traditionella rekryteringsbranschen i Sverige. Tanken är att leta reda på branschens talanger och förse dem med toppjobb. Vi ställde några frågor till grundaren och VD på Cohen+Co Talent Agents, Mona Cohen.

Hej Mona! Varför behöver rekryteringsbranschen skakas om och utmanas?

Rekryteringsbranschen har inte hängt med i utvecklingen det senaste decenniet. Att stirra sig blind på en persons CV är omodernt och att rekrytera via jobbannons inte särskilt träffsäkert.

Vi har tex inga renodlade rekryteringskonsulter hos oss, eftersom vi inte tror att det är de som sitter på de bästa kandidaterna. Istället har vi agenter, eller insiders, som dagligen rör sig ute på företagen och som bidrar med tips på grymma personer när vi har ett rekryteringsuppdrag.

Ni jobbar från talangernas perspektiv snarare än arbetsgivarnas. Berätta om tanken med det!

Att söka jobb bör vara på kandidatens villkor, det är ju dennes karriär det handlar om. Därför företräder vi topptalanger och agerar agenter för dessa i jakten på deras nästa steg i karriären. Vi har ett stall av topptalanger som inte är aktiva på arbetsmarknaden, utan passiva i väntan på att vi ska dra in det perfekta jobbet för dem. På så sätt når företag som anlitar oss personer som de annars aldrig skulle nå.

Berghs_monacohen

Hur definierar ni “branschen” – vilka ingår i den?

Vi är inte så fokuserade på bransch, utan på funktion. Vi jobbar inom alla branscher men framförallt med funktioner som påverkar, berör, engagerar, stimulerar och drivs av lust. Vi tror på kommunikation som verktyg till förändring och är sprungna ur dessa yrken själva. Därför har vi valt att specialisera oss inom PR, kommunikation, marknad och kreativa yrken.

Håller de klassiska rekryteringsbolagen på att spela ut sin roll?

Nja, jag tror att de kan behålla sin position så länge de förnyar sig inom vissa områden, tex jobba mer med nätverk och att representera kandidaterna och inte bara företagen. Sen måste de jobba snabbare med tightare processer. I raka rekryteringar levererar vi i genomsnitt slutkandidater till kund 3 veckor efter påskrivet avtal. Det ska inte ta längre tid än så. 

Hur fungerar verksamheten idag rent praktiskt? Vad innebär det för en “talang” att ingå i ert nätverk?

Som talang hos oss kommer vi överens om ett skräddarsytt upplägg där vi tillsammans med talangen gör en analys av nuläge, önskat läge och vad som krävs för att nå dit. Sedan gör vi en tydlig plan med KPI:er som vi följer upp. Det ställer höga krav på att talangen gör sin hemläxa också, samtidigt som vi jobbar hårt från vårt håll. Det kan tex handla om att personen behöver sudda ut en felaktig mediabild eller behöver stärka sitt nätverk för att nå till målet.

Jobbar ni enbart med etablerade professionella eller kan nyutexaminerade studenter ingå i ert nätverk?

Både och, det viktigaste är att det är en person som vi verkligen tror att vi kan uppnå stordåd tillsammans med. En talang har inget med senioritet att göra. Det har mer med energi, driv, lust och engagemang att göra, än ålder eller erfarenhet.

Jobbar ni enligt modellen “don’t call us, we’ll call you” eller finns ett sätt att bli representerad av er?

We call some people. Men a lot of people call us. Tillsammans utvärderar vi om vi är en bra match. Vi tar oss inte an någon som vi inte tror att vi kan hjälpa.

Hur ser du på den bransch som nyutbildade kommunikatörer går ut i efter sin examen idag? Vad håller på att förändras? Kan du dela med dig av några tips för hur man som arbetssökande möter dagens behov?

Nätverka, ät luncher, frukostar, fika, ta ett äpple med seniora personer inom branschen. Våga ta kontakt. De flesta säger ja till att hjälpa vidare. Och var inte rädda för att fråga, strunt i jante och be om konkret hjälp med det du vill.

Nu har ni funnits i ett halvår – hur har er egen verksamhet utvecklats under den tiden?

Jag har anställt några kollegor, slutfört en herrans massa rekryteringar och fått äran att representera topptalanger. Min passion och drivkraft är att se andra människor lyckas och det har jag fått se mycket av det senaste halvåret. På agendan nu står att anställa ett par personer till som vill vara delaktiga i Cohen+Co’s fortsatta framgång. Jag söker medarbetare som sitter på ett tungt nätverk inom PR/marknad/kommunikation, har stark vilja och driv, är networkers med örat mot rälsen och brinner för talent management och rekrytering. Om någon känner sig träffad är det bara att höra av sig.