Digital Design & Strategy-studenterna designar Closure Experiences

Hur ser det ut när du avslutar en prenumeration? Vad händer efter att kundresan tagit slut? Studenterna som går heltidsprogrammet Digital Design & Strategy har under ett 6-veckors projekt jobbat med att designa slut. Här är resultatet.

Heltidsprogrammet Digital Design & Strategy (f.d. Digital strateg/Digital kreatör) är utbildningen med det bästa av två världar – kreation och strategi. Examination närmar sig för studenterna och sista delkursen i programmet lägger tonvikt på hur ny teknik, designprocesser, data och nya strategiska arbetsverktyg kan användas i det samtida och framtida kommunikationslandskapet. Kursens fokus är: Closure Experiences dvs, kundens slutsresa. Ett 6-veckors projektarbete med 5 startup företag där studenterna fick ansvara för hela processen med kunden. Resultatet blev en hel del lösningar för att skapa den bästa upplevelsen för kundens slutdestination. 

Kundens resa i fokus

Slutet av kundresan är ofta en del som många företag glömmer bort. Men precis som konsumtion som ofta drivs av emotionella triggers är även slutet en del som inspirerar beteendeförändringar. En Closure Experience är en serie betraktade mönster som inspirerar till ett bra slut på konsumentens livscykel. Ett bra avslut mellan konsument och företag/leverantör kommer automatiskt att kopplas till resten av upplevelsen genom känslomässiga triggers. 

Under 6 veckor fick studenterna leda sina startups hela vägen genom research, idéutveckling, protoyping, testing och visuell design, som till sist mynnade ut i en detaljrik Closure Experience presentation. De faciliterade workshops och bjöd in sina kunder under projektets gång, och hade full autonomi i samarbetet. Parallellt deltog klassen i flera lektioner och workshops för att lära sig nya metoder, processer och verktyg. De lärde sig hur man faciliterar en workshop, hur man relaterar till kund, hur teknik påverkar idégenerering, samt visuella designprinciper och nya strategiska verktyg så som OKRs (målstyrningsmetod).


Studenternas projekt

Kunderna bestod av fem olika startup företag; Sing Along App, Brightbee, Olivia, Lunch.Co och LEO Systems. 

Lösningarna var breda och ofta unika, allt från adjövideoklipp, omskrivning av aspekter av juridiska dokument, interaktions­design, viktig copy för att inspirera goda minnen, email design, till att skapa märkesröst för ett bra slut.

Linus Hessle, Anders Schough, Lovise Römer och Sabrina Castells var en projektgrupp som jobbade med startup-företaget Brightbee som efter pitchen skrev såhär;

Vi är mycket imponerade av processen och resultatet som teamet från Berghs presenterat. Teamet har genom hela processen varit mycket professionella i sitt tillvägagångssätt och slutresultatet blev över förväntan. Vi kommer att implementera stora delar av materialet och vi är övertygade om att detta kommer att ge oss en konkurrensfördel på sikt. Stort tack! //Brightbee”.

Vill du lära dig mer om Closure Experiences så hittar du en TEDx med Joe Macleod, som var kursansvarig tillsammans med Jenny Theolin som också är programansvarig för Digital Design & Strategy.