Adderade strategisk marknadsföring till sin verktygslåda

Gustaf Ström älskar att jobba och att lära sig nya saker. Hösten 2019 läste han Strategisk marknadsföring på Berghs. Här berättar Gustaf om valet av kurs och vad han fick med sig.

Hej Gustaf! Berätta lite om dig, din bakgrund och vad du jobbar med.

– Jag heter Gustaf Ström och är grundare och Chief Creative Officer på Frank Valiant. Vi är en kreativ affärspartner som hjälper stora företag att berätta och visa svåra saker på ett enkelt och spännande sätt. Vi levererar kommunikationslösningar som ger mätbara resultat vare sig det handlar om VR-utbildning för tandläkare eller hela kommunikationskoncept som visar hur man kopplar ihop verktyg och mjukvara för att bygga smarta fabriker. Jag är uppvuxen i Stockholm, men bor i Ljunghusen utanför Malmö med min partner in crime som också är den smartaste personen jag känner – min fru – och våra 3 barn.

– Jag har gått konstskola, men också pluggat Digital Visualisering. Jag älskar att lära mig nya saker, att göra saker på ett smartare sätt, att göra någonting svårt enkelt och lättförståeligt. Jag tycker också det är kul att få dela med mig av det jag klurat på till andra som kan ha användning för det. Så förutom att arbeta med våra kunder har jag också varit med och utvecklat utbildningar och jag föreläser ofta och gärna. När jag inte jobbar, så jobbar jag. Jag gillar att jobba.

Vilken kurs läste du på Berghs och vad var det som fick dig att söka till denna?

– Jag läste Strategisk marknadsföring under hösten 2019. Vi gör mer och mer strategiskt arbete för våra kunder och har märkt att när vi får vara med i den processen så blir effekten av de kommunikationsinsatser vi levererar så mycket bättre. Därför kändes det naturligt att ta reda på hur andra gör och att uppgradera min verktygslåda. När jag hittade kursen och läste introduktionen och kursinnehållet blev jag supertaggad och det kändes som den var skriven för mig.

Vad har du fått med dig?

– Jag har fått så mycket bra saker med mig! För det första så fick jag dedikerad tid att verkligen lära mig nya saker och reflektera över hur vi gör på företaget och vad vi kan göra bättre. Att sedan få bolla det man funderar på med lärare och studiekamrater kändes extremt lyxigt. Redan första lektionen lärde jag mig saker som jag kunde implementera i min egen verksamhet. Det var också nyttigt att gå igenom begrepp och hur allt hänger ihop, från varumärkesplattformen till de olika uttagen från kommunikationskonceptet.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

– Absolut! Att vi hade konkreta uppgifter och grupparbeten gjorde att det vi lärde oss blev enkelt att applicera i mitt eget arbete med våra kunder.

Hur var lärarna?

– Fantastiska! Upplägget med intressanta gästföreläsare och med Martin Nordlinder och Geta Kroon som huvudlärare som höll ihop allt var grymt. Att samtliga lärare har praktisk och relevant erfarenhet är det som är viktigast. Helst skulle jag vilja att allihopa flyttade in på mitt kontor.

Vad tycker du var roligast eller mest intressant under din studietid?

– Lärarna, gästföreläsarna och studiekamraterna. Det är inspirerande och lärorikt att få prata med andra som funderar på samma saker, men som har andra erfarenheter och perspektiv.

Hur kommer du att kunna använda dina nya kunskaper?

– Hos många av våra kunder ligger ofta fokus på en specifik output eller kommunikationsinsats, men med hjälp av det jag lärt mig under den här kursen kan vi bättre få våra kunder att lyfta blicken och förstå hur mycket större effekten av en output eller kommunikationsinsats blir när man sätter den i rätt sammanhang så att den lirar med den övergripande strategin.

Här kan du läsa mer om våra kurser inom marknadsföring. Vill du läsa om andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.

Taggar: