Artiklar

På kursen tog Ludvig fram en Employer Branding-strategi för Carlsberg

Ludvig Åkesson
Jag har fått otroligt värdefulla insikter, verktyg och kontakter.

Ludvig Åkesson jobbar som HR-specialist med fokus på rekrytering & Employer Branding på Carlsberg Sverige. Här berättar han om sitt jobb, vad han fick med sig från distanskursen Employer Branding och delar även med sig av ett karriärtips.

Skrivet av Anette Hamel
Februari 27, 2024

Hej! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Ludvig Åkesson, är 31 år, ursprungligen från västgötaslätten men bor i Stockholm sedan åtta år. Jag är utbildad personalvetare från Örebro Universitet och har arbetat med Talent Acquisition inom olika branscher sedan min examen 2016. Idag arbetar jag på Carlsberg Sverige som HR-specialist med fokus på rekrytering & Employer Branding.

Du gick kursen Employer Branding hos oss under hösten 2023. Vad var det som fick dig att söka denna?

– Jag har alltid haft ett starkt intresse för kommunikation och marknads­föring. Och då jag arbetar inom HR är Employer Branding så nära du kan komma just detta. Jag läste denna kurs eftersom jag ville få en teoretisk och praktisk grund att stå på när det kommer till Employer Branding som jag kan använda vidare i mitt yrke och ta Carlsbergs Employer Brand till nästa nivå.

Vad har du fått med dig från kursen?

– Massor! Jag har fått otroligt värdefulla insikter, verktyg och kontakter. Men framförallt har jag fått en tydlig grund och struktur i hur jag ska lägga upp vårt employer branding arbete för att nå bästa möjliga resultat. Jag känner mig tryggare i vilka beslut och vägar jag ska ta inom ämnet.

Hur var läraren?

– Läraren Emil Adén var jättebra. När jag läste att det var Emil som skulle vara kursledare blev jag genast intresserad då han arbetat praktiskt med Employer Branding i olika roller med goda resultat. Och jag blev absolut inte besviken. Han delade med sig av värdefull erfarenhet som jag nu har med mig i mitt dagliga arbete.

Fick du någon aha-upplevelse under kursen?

– Ja! Att Employer Branding är affärskritiskt för ett företags överlevnad. Jag har tidigare inte förstått vikten av Employer Branding och hur det faktiskt kan omsättas till siffror och generera i besparingar för företaget. Men framförallt att företaget är hotat att lyckas om vi inte har ett starkt och attraktivt Employer Brand. Det är ju trots allt människor som gör företagen och utan ett starkt Employer Brand når vi varken nya medarbetare eller behåller befintliga.

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

– På kursens slutuppgift skulle vi sätta en egen plan för företaget vi arbetar på. Jag upplevde att jag hade lärt mig så otroligt mycket under kursens 8 veckor, vilket gjorde uppgiften både rolig och hyfsat enkel att slutföra för mig. Resultatet av denna uppgift använder jag själv idag som vår nya Employer Branding-strategi på Carlsberg.

Vilken kurs passar dig?

Berghs har ett stort kursutbud. Här får du tips på 5 saker som kan vara bra att fundera över när du står i valet och kvalet.

5 tips för att hitta rätt kurs

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

– Jag är ensamt ansvarig för rekrytering och Employer Branding, därför styr jag själv över mina dagar och tider. Men en typisk dag innehåller möten med rekryterande chefer om pågående rekryteringar, sen kan det vara att jag beställer material inför ett framtida studentevent på vårt kontor. På eftermiddagen kan det ske ett globalt teams-samtal där jag diskuterar mångfald och inkludering i rekryteringssammanhang tillsammans med kollegor runt om i världen. Dagen avslutas med att plöja igenom mejlkorgen.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa med min roll är bredden på arbetsuppgifter samt kraften i att tillhöra ett lagom stort bolag i Sverige, men också att ha en stor koncern och all dess resurser i bakgrunden som hjälp. Mitt jobb är lagom lokalt och lagom globalt, just den mixen passar mig! Sen har jag fantastiska kollegor på HR-avdelningen som gör dagarna roligare!

Och VILKA ÄR utmaningarNA?

– Även om jag trivs som ensamt ansvarig i min roll så begränsar det mig från att kunna göra allt jag vill. Utmaningen är därför att avgränsa mina uppgifter och mål. En annan utmaning med att vara i en global koncern är just att det är olika viljor och perspektiv som ska tas i beaktning, som inte alltid kanske lämpas för en svensk marknad.

Har du något karriärtips du vill dela med dig av?

– Våga våga våga! Våga testa något nytt, våga göra fel och våga vara ärlig med vad du faktiskt vill göra för att utvecklas. Jag vet att det kan vara svårt, men vågar vi mer och är orädda tror jag att vi kommer längre, både när det kommer till egen utveckling och innovation.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Jag kan varmt rekommendera dig att läsa denna kurs. Den är mixad med praktiska och teoretiska inslag som ger en mycket bra förutsättning att lyckas med ett Employer Branding-arbete. Du kommer även få diskutera och lära känna människor från andra organisationer som antagligen har samma utmaningar som dig själv, vilket också är oerhört givande. Tveka inte, sök denna kurs idag!