Mersina adderade Influencer Marketing

Mersina Karlsson läste Berghs distanskurs i Influencer Marketing under våren 2020. Här berättar hon varför fler borde gå denna kurs och hur den har kommit henne till nytta.

Hej Mersina! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Mersina Karlsson och bor i Nacka med min familj, två barn 2 och 6 år. Jag utbildade mig i Gamleby inom TV & Filmproduktion och jobbade i min tidigare karriär som TV-producent, b.l.a på MTV & The Voice. Sedan har jag jobbat som projektledare på flertalet olika reklambyråer och marknadsavdelningar i 15+ år. Jag är just nu mellan jobb efter att jag nyligen avslutat min anställning på H&M:s marknadsavdelning, där jag i min senaste roll planerade och genomförde våra globala fotokampanjer.

Vilken kurs läste du och vad var det som fick dig att söka till just denna?

Influencer Marketing i mitten av maj. Jag läste kursen via TRR Trygghetsrådet och kände att jag ville bygga på mina kunskaper inom just detta område. Social Media är stort nu, men det verkar finnas stor efterfrågan av kompetens inom Influencer Marketing. Det känns som en outforskad mark hos många företag, jag tror att IM kommer bli det nya svarta, det mest självklara hos alla företag inom en kort framtid.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

– Absolut! Den var nog mer intensiv än jag först trodde, men det var bara till det positiva då man endast hade Influencer Marketing i huvudet under hela perioden. Edit Brunner var fantastisk! Så himla närvarande trots att kursen var på distans. Hon är oerhört kunnig inom området, har stenkoll på nya trender och man märker att hon verkligen brinner för detta.

Vad har du fått med dig?

– Att det finns fler kanaler att använda än Instagram! Jag har lärt mig mycket om andra kanaler som YouTube, Snapchat och TikTok och när man ska välja vilken kanal. Även vilka mätverktyg det finns och hur de används.

Hur var det att plugga på distans?

– Det funkade bättre än jag hade trott. Men jag hade nog ändå önskat att man kunde träffats någon gång under kursens gång, för att lära känna kursdeltagarna och Edit lite bättre.

Hur kommer du att kunna använda det du lärde dig?

– Som jag nämnde innan är jag nu mellan jobb, men känner att kursen hjälpt mig i intervjutillfällen där jag kunnat komma med idéer och tankar kring hur företaget skulle kunna jobba mer med Influencer Marketing, som lett till intressanta samtal.

Finns det något som du har ångrat karriärmässigt?

– Att jag inte har jobbat mer med Influencer Marketing tidigare i kampanjskapandet på mitt förra jobb, men man ska inte ångra någonting. Då är då och nu är nu.

Hur hittar du balans mellan arbete och privatliv?

– Nu för tiden flyter ju arbete och privatliv ihop lite, när man kanske jobbar hemifrån eller jobbar någon timme på kvällen för att få ihop hämtningen etc. Men jag försöker att inte alls jobba på helger och vara närvarande och inte alltid på mobil eller dator när jag är med mina barn. Men det är svårt!

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet?

– Just nu läser jag kurslitteraturen Aron Levins ”Influencer Marketing for Brands” och den är oerhört intressant, kan rekommendera den till alla som vill lära sig mer men kanske inte går kursen. Jag är också mer frekvent inne på sidor som socialmediatoday.com och influenceweekly.co

När det kommer till Influencer Marketing så ligger det mig lite extra varmt om hjärtat då jag själv driver instagramkontot @karlsson.under.taket med fokus på inredning, bakning & lite annat som jag pysslar med hemma. Så jag har även fått applicera vad jag lärt mig där, i strategi kring algoritmer t.ex.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Tveka inte! Framförallt skulle jag vilja uppmana företag som inte har denna kompetens internt att låta sina anställda gå denna kurs. Det kommer ge dem kunskapen att ta ut era kampanjer i annat än i de traditionella kanalerna, fånga era kunder på ett nytt sätt och tänka utanför boxen!


Fotograf:
Tobias Ackeborn