Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Influencer Marketing – en nödvändig del av din digitala strategi

Influencer

Är du ute efter alternativ till traditionell reklam för att marknadsföra dina produkter eller tjänster online? Edit Brunner är kursansvarig för Berghs distanskurs Influencer Marketing. Här ger hon exempel på varumärken som jobbar bra med Influencer Marketing och berättar mer om kursen.

Skrivet av Anette Hamel
Augusti 23, 2021

Edit.BrunnerEdit Brunner är en av tre grundare till PR byrån Second Home PR and Commerce och bor sedan 2019 i Los Angeles där hon hjälper Skandinaviska bolag att få uppmärksamhet och sälja i USA, b la genom Influencer Marketing. Hon läste Berghs heltidsutbildning Public Relations och har därefter jobbat med PR, digital kommunikation och sociala medier i över 15 år.

Hej Edit! När började du att intressera dig för Influencer Marketing och varför?

– Jag började jobba aktivt med Influencer Marketing runt 2015, då jag var kreativ medierådgivare på Mindshare. Jag var tidigt intresserad av alternativa sätt att bygga mina kunders varumärken. Minns att jag bland annat träffade Kristoffer Triumf för att diskutera sponsorskap av Värvet, men sen var det ingen kund som nappade. Podd var för nytt då. Jag lyckades i alla fall övertyga Unilever, en av mina största kunder, att satsa på YouTube-stjärnor för att nå unga målgrupper för b la AXE. Tillsammans med Splay började jag göra mina första renodlade Influencerkampanjer med b la Clara Henry och IJWTBC.

Nämn en vanlig missuppfattning om Influencer Marketing!

– En vanlig uppfattning (fortfarande!) är att Influencers generellt är unga och har en ung publik. Vilket verkligen inte är sant. Efter pandemin slog t.ex. så kallade Silver Influencers igenom i Sverige och internationellt. En influencer som är ca 60 plus, har mycket tid att skapa innehåll och som skapar sk. slow content- alltså motsatsen till snabba videor på TikTok- som inte bara människor i deras egen ålder gillar. Statistik från Klarna visar att kunder över 56 år står för över 20 procent av den svenska e-handeln idag och ca 80% av den privata förmögenheten finns hos 50+are. Så detta är en viktig åldersgrupp att synas i. Något en Silver influencer kan hjälpa en med. Eftersom dessa influencers inte gjort så många samarbeten har de också potential att bli lojala de varumärken som är tidigt ute.

Finns det några inspirerande exempel på varumärken som du tycker jobbar bra med Influencer Marketing?

– Gisou, som är grundat och drivs av influencern Negin Mirsalehi är en inspirationskälla. Svenska motsvarigheten Estrid är också grymma på influencers och låter de vara ansiktet utåt i annonser, på produktsidor, i kundmail med mera. Och influencers uppdaterar Estrids TikTok-konto genom olika TakeOvers. Idag måste man kunna släppa på sitt varumärke och låta influencers och framförallt målgruppen själva skapa en bild av det, som intresserar dem.

Du är kursansvarig för vår populära distanskurs Digital PR och har även en kurs i Influencer Marketing. Vem passar denna för?

– Alla som är intresserade av att djupdyka i alternativa marknadsföringsformer som skapar relation, känsla och bryter igenom reklamtrötthet och ad blockers. Men framförallt de som jobbar med marknadsföring på något sätt, för ett bolag, start up eller som egen, och vill lära sig att driva trafik, engagemang, långsiktiga ambassadörskap och sälj ihop med Influencers.

Kommer du att ha någon gästföreläsare?

– Ja, jag har bjudit in experter från olika delar av branschen som kommer dela med sig av sina erfarenheter, inspiration och praktiska råd.

Vilka verktyg får deltagarna med sig efter kursen?

– Efter avslutad kurs kommer du att bli en mer effektiv beställare av Influencer Marketing. Du kommer förstå en Influencers värde, kreativa möjligheter, arbetsmetoder och mätverktyg och ha lärt dig av branschexperters egna erfarenheter, misstag och trendspaningar.

Foto: Unsplash