Influencer Marketing – en nödvändig del av din digitala strategi

Är du ute efter alternativ till traditionell reklam för att marknadsföra dina produkter eller tjänster online? Edit Brunner är kursansvarig för Berghs nya distanskurs Influencer Marketing. Här ger hon exempel på varumärken som jobbar bra med Influencer Marketing och berättar mer om kursen.

Edit.BrunnerEdit Brunner är frilansande konsult inom digital kommunikation, PR & Influencer Marketing. Hon läste Berghs heltidsutbildning Public Relations och har därefter jobbat med PR, digital kommunikation och sociala medier i över 10 år. Hon är från Stockholm, men är sedan sommaren 2019 bosatt i Los Angeles.

Hej Edit! När började du att intressera dig för Influencer Marketing och varför?

– Jag började jobba aktivt med Influencer Marketing för ca 9 år sedan då jag var kreativ medierådgivare på Mindshare. Jag var tidigt intresserad av alternativa sätt att bygga mina kunders varumärken. Minns att jag bland annat träffade Kristoffer Triumf för att diskutera sponsorskap av Värvet, men sen var det ingen kund som nappade. Podd var för nytt då. Jag lyckades i alla fall övertyga Unilever, en av mina största kunder, att satsa på YouTube-stjärnor för att nå unga målgrupper för b la AXE. Tillsammans med Splay började jag göra mina första renodlade Influencerkampanjer med b la Clara Henry och IJWTBC.

Nämn en vanlig missuppfattning om Influencer Marketing!

– En vanlig uppfattning (fortfarande!) är att Influencers generellt är unga och har en ung publik. Vilket verkligen inte är sant. T ex räknade jag ut att snittåldern på Sveriges nio största Instagramprofiler 2019 var 29 år. Det finns även betydligt äldre profiler, som 81-åriga Anita ”Lady Silver” Looström. Även publiken är äldre än man ofta tror. Till och med på TikTok är målgruppen i snitt 16-25 år. En vanlig missuppfattning är också att det är komplicerat och tar mycket tid, men nu finns det en massa duktiga byråer och verktyg som kan hjälpa en.

Finns det några inspirerande exempel på varumärken som du tycker jobbar bra med Influencer Marketing?

– Några svenska varumärken som är inspirerande är t ex Arla på YouTube, Panta Meras humorkanal på Instagram och H&M (som har ett av världens största modekonton i världen på Instagram – mycket tack vare sina många Influencer-samarbeten). Tittar man internationellt är det amerikanska sminkvarumärket Glossier en inspirationskälla. De har valt att anlita ”vanliga personer” istället för etablerade influencers som för deras talan och testar deras produkter via ett referral program. Som deras VD Emily Weiss säger ”What’s very motivating to us is this idea of every single woman being an influencer” vilket också knyter an till trenden med Nano influencers.

Du är kursansvarig för vår populära distanskurs Digital PR och nu i vår startar du även en kurs i Influencer Marketing. Vem passar denna för?

– Alla som är intresserade av att djupdyka i alternativa marknadsföringsformer som skapar relation, känsla och bryter igenom reklamtrötthet och ad blockers. Men framförallt de som jobbar med marknadsföring på något sätt, för ett bolag, start up eller som egen, och vill lära sig att driva trafik, engagemang, långsiktiga ambassadörskap och sälj ihop med Influencers.

Kommer du att ha någon gästföreläsare?

– Ja, jag har bjudit in experter från olika delar av branschen som kommer dela med sig av sina erfarenheter, inspiration och praktiska råd. Bland andra Isabelle Ljungqvist, Co-Founder & Head of Campaigns på Influencerbolaget Beatly, Ellinor Sätterqvist, tidigare marknadschef på Daniel Wellington, som specialiserat på globala Influencerstrategier och få varumärken att växa via sociala medier och Apollonia San Contreras som ansvarar för Influencer Marketing på Hövding och tidigare byggt upp ett community med 500+ influencers globalt på mindre än ett år.

Vilka verktyg får deltagarna med sig efter kursen?

– Efter avslutad kurs kommer du att bli en mer effektiv beställare av Influencer Marketing. Du kommer förstå en Influencers värde, kreativa möjligheter, arbetsmetoder och mätverktyg och ha lärt dig av branschexperters egna erfarenheter, misstag och trendspaningar.

Här kan du läsa mer om Edit Brunner och kurserna Influencer Marketing och Digital PR.

Foto: Unsplash