“Kvällarna på Berghs gav mig verkligen mer självförtroende som skribent”

Mony Alderbrant läste en kvällskurs i Copywriting på Berghs hösten 2017. Här berättar hon om kursen, jobbet och hur hon håller sig fortsatt uppdaterad.

Hej! Vem är du, vad jobbar du med och vilken kurs läste du hos oss?

Mony Alderbrant heter jag och mig finner du ofta med en penna i handen eller med näsan i en bok. Jag är utbildad retoriker och jag älskar att skapa kommunikation. Jag byter ofta bransch men har de senaste 20 åren arbetat i projektledande och affärsutvecklande roller på olika marknadsavdelningar. Idag arbetar jag på Olofsson Bil i Haninge där jag och mitt team leder och samordnar företagets marknadsföring och kommunikation. Jag läste kursen Copywriting på kvällstid hösten 2017.

Vad var det som fick dig att söka till just denna kurs?

Jag har alltid gillat att skriva och i mitt jobb skriver jag texter för olika typer av målgrupper och kanaler. Jag sökte till Berghs för att möta andra skribenter att bolla texter med samt hitta nya kreativa verktyg att vässa och förädla mina texter med.

Vad har du fått med dig från kursen?

Vikten av att släppa alla krav och bara flödesskriva var förlösande och väckte en kreativ skrivlust inom mig. Övningar som att två och två komma på 100 kommunikativa idéer och vinklar kring ett givet ämne på kort tid var både oerhört givande och en teknik jag fortfarande använder mig av. Det mest lärorika på kursen var ändå de grupparbeten vi hade med AD-gruppen med att ta fram koncept, copy och form för Mathems kommande kampanj.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

Kursen var så mycket mer än vad jag hade trott. Mixen av olika gästföreläsare och elever skapade en härlig dynamik under lektionerna. Kursen Copywriting visade sig handla mindre om skrivregler och pekpinnar och mer om kreativa processer och konceptutveckling. Våra lärare Embla och Anna var så härliga, oerhört kreativa och peppande.

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

Kursen Copywriting gjorde mig mer medveten om reklambyråns och filmproduktionsbolagets olika processer och yrkesroller. Jag har absolut haft nytta av kursens alla delar och kvällarna på Berghs gav mig verkligen mer självförtroende som skribent.

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

Jag och mitt team står för all marknadsföring och kommunikationen på Olofsson Bil och de 6 olika bilmärken vi säljer. Just nu skriver vi mycket blogginlägg, producerar film och skapar events ute i våra bilhallar. Jag är ofta ute bland mina 170 kollegor för att stödja dem i marknads- och kommunikationsfrågor samt hitta idéer att skapa content kring. Bilbranschen är ganska traditionell och har väldigt många svårtolkade facktermer, så en av mina utmaningar är att skapa målgruppsanpassad kommunikation i digitala kanaler där jag översätter alla dessa begrepp och facktermer till begriplig svenska.

Vad inspirerar dig?

Jag älskar att möta människor och söker mig gärna till nya sammanhang för att bredda mitt nätverk och få nya idéer. Instagram och LinkedIn är stora inspirationskällor för mig och att gå på nätverksluncher är verkligen något jag kan rekommendera.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad?

Jag prenumererar på Resumé insikt, lyssnar på podden Social by default och under december följde jag Hej engagemangs julkalender, något som gav mig många insikter kring kommunikation och ledarskap.

Vill du läsa fler intervjuer med tidigare kursdeltagare? Då är Berghs artikelserie Efter kursen något för dig.

Taggar: