Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Emma, Emil & Christoffer gjorde vinnande kampanj för Livsmedelsverket

I februari utlyste Livsmedelsföretagen en tävling som gick ut på att ”ta fram en kampanj för att göra Livsmedelsverkets kostråd så tilltalande och genomslagskraftiga som möjligt. Den vinnande kampanjen blev ”Livsmedlaren” som tagits fram av Emma Björnwall, Christoffer Lind och Emil Nordlinder som alla tre är studenter på Berghs.

Skrivet av David Lindh
Maj 14, 2019

I februari utlyste Livsmedelsföretagen en tävling mellan kommunikationsskolorna Berghs School of Communication och Hyper Island som gick ut på att ”ta fram en kampanj för att göra Livsmedelsverkets kostråd så tilltalande och genomslagskraftiga som möjligt”. Efter en första kvalificeringsrunda återstod fyra lag som fick visa upp sina kampanjer på Livsmedelsföretagens årliga branschträff Matdagen den 9 maj.

Hej på er! Hur kom ni på den här idén?

Vi kände tidigt att lösningen låg i något  som kunde leverera all fakta Livsmedelverket sitter på på ett roligt och lustfyllt sätt, typ en bot. Men själva idén föddes egentligen ur en ordlek - när vi kom på "Livsmedlaren" föll alla bitar på plats.

Vilka insikter byggde ni idén på?

Insikten att alla går på olika trender, dieter och ibland rena lögner om hur och vad man bör äta, i kombination med att det ofta är en så känslig fråga. Vi hade ganska roligt åt det, att folk kan bli så upprörda över hur andra väljer att lägga sin kost. Ett bra exempel vi tittade på var när olika bloggare gjorde listor på mat de inte gillade - och folk blev SÅ arga i kommentarsfältet. Mat är personligt och skapar debatt - det byggde vi mycket av idén på.

Hur känner ni för resultatet?

Superkul såklart! Med tanke på den goda konkurrensen blev vi nog alla glatt överraskade över att vi tog det hela vägen i mål.

Jimmy Sandell, kommunikations­chef på Livsmedelsföretagen säger:

– Vi bombarderas dagligen av olika budskap om kost och hälsa, och det finns lika många åsikter och teorier om vad man ska äta och dricka som det finns människor. Det kan vara svårt att veta vad som är rätt och vad vetenskapen säger. Det problemet löser ”Livsmedlaren” genom att på ett smart och modernt sätt tillgängliggöra Livsmedelsverkets expertkunskaper inom mat och nutrition, så att man kan lägga mer tid på att laga, äta och njuta av maten och mindre på att bråka om den. Länge leve ”Livsmedlaren”, och stort grattis till Emma, Emil och Christoffer!