Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Berghsduon Fanny & Erik bakom kampanjen "En barnförbjuden annons"

Erik Nyström och Fanny Klefelt går andra året på heltidsprogrammet Art Director/Copywriter och har sedan sin praktik i höstas jobbat deltid för reklambyrån INGO. För kunden Porrfri Barndom har de skapat en uppmärksammad utomhuskampanj de kallar "En barnförbjuden annons". En kampanj som INGO bestämt sig för att tävla i Cannes med.

Skrivet av David Lindh
April 29, 2019

Kampanjen "En barnförbjuden annons" är Ingos första jobb för kunden Porrfri Barndom. Porrfri Barndom är en förening som jobbar mot visionen att alla barn ska få växa upp och utvecklas i en tillvaro som är fri från porr.

Den uppmärksammade kampanjen har gått utomhus och visar pixlade bilder med rubriken: "Denna annons är barnförbjuden". För att kunna gå vidare måste mottagaren scanna en QR-kod och logga in med sitt Bank ID och visa att man är över 18 år, precis som organisationen vill att det ska gå till för de som vill se porr i framtiden. Väl inloggad kan man signera Porrfri Barndoms upprop. Annonsen är det Berghsstudenterna Erik Nyström och Fanny Klefelt som ligger bakom.

Hej Erik & Fanny! Hur kom ni på idén till kampanjen?

Porr och barn är två ord som skär sig, och så ska det vara. Trots detta exponeras 8 av 10 barn för hårdporr idag, och det sjuka i det ville vi använda för att väcka en debatt kring frågan. BankID gör det dessutom väldigt enkelt att skydda barn från porr och det tycker vi att vår lösning lyckas visa. 

Hur känner ni för resultatet?

Utan att ha mycket att jämföra med så är det skoj att kampanjen inom loppet av några dagar tagits emot väl av både samtliga branschtidningar och den annars under stundom syrliga Facebook-gruppen Reklamsnack. Igår hörde vi något om att Stefan Löfven ska plåtas när han låser upp annonsen och det vore ju såklart jättemäktigt om det blir så! Vi tycker såklart också det är superkul att INGO vill tävla med annonsen i Cannes.

Vad hoppas ni på för insikter och actions i framtiden med den här kampanjen? 

Uppropet som kampanjen hänvisar till är uppe i 41 000 underskrifter nu, förhoppningsvis lyckas Porrfri Barndom införa det skydd barn behöver för att slippa porr som sexualundervisning. Har vår kampanj hjälpt till ens lite grann på vägen är vi jättestolta. Det här är ett ämne som känns såväl viktigt som aktuellt. 

Bilderna går att låsa upp genom mobilkamera och BankID. Testa gärna själv.