Artiklar

En ängslig man i New York

Mitt bland pennregn och AI-genererade käftsmällar följer Svante Ahlman, programansvarig för Art Director/Copywriter, framtidens kreativa talanger under Young Ones i New York.

Maj 27, 2024

Tävlingar är ett tveeggat svärd. Jag har tävlat i både det ena och det andra, men instinkten och pannbenet som förflyttar berg kan jag inte framkalla hur mycket jag än försöker. Den genen fick jag aldrig. Jag är en människa som tävlar, men ingen tävlingsmänniska.

Det är varken fult eller fel att tävla och det finns något fint i att vår bransch kontinuerligt uppmärksammar bra arbeten och högtidlighåller kreativ höjd, men i relation till allt annat vi gör så tillhör jag dom som tycker att tävlingar får för stort fokus. 

Jag känner mig inte helt hemma i och runt tävlingar helt enkelt. Ändå står jag här. I New York och redo att sola mig i Berghs-studenternas guldglans. Dubbelmoral? Kanske. Ängsligt? Definitivt.

Bowery Station. Jag släpar mitt bagage genom spärrarna och uppför de smala trapporna som leder från underjorden till gatuplan. En yrvaken känsla tränger sig på, lite som jag tänker att en mullvad upplever världen när den tittar upp ur sin jordhög och kisande möter solens strålar efter flera timmar under markytan.

Det är kaos. Jag står mitt i en korsning med trafik i alla riktningar. Lastbilar, stadsjeepar, skolbussar och blåljusfordon huller om buller och till synes helt utan struktur. Folk skriker och blåser i visselpipor, frustande motorer skorrar på tomgång, falsett-tjutande saftblandare och evighetslånga tutanden i olika tonlägen avlöser varandra. Liknelsen till en mullvad känns genast haltande. Trafiken rör sig knappt och jag slås av att jag nog aldrig upplevt något så stillastående som så turbulent och kaotiskt. 

Men det är ett efterlängtat kaos. Ett tumult till följd av det kreativa kaos som mynnat ut i 35 innovativa och prisvinnande idéer som återigen tagit Berghs School of Communication till New York. 

Jury Duty

Halvannan månad tidigare satt jag i Young Ones ADC-jury (Art Directors Club) och tittade igenom hundratals och åter hundratals case av varierande kvalitet. Det går inte att göra en helt rättvis bedömning när kvantiteten är så omfattande. Tankarna svävar iväg. Även om man gett sig fan på att hålla fokus så glider medvetandet sömlöst över i funderingar kring vad man ska äta till middag,  att det börjar bli dags att klippa tånaglarna, eller att man kanske trots allt är lite kissnödig igen. 

Precis som med allt annat i vårt uppspeedade och bekräfta mig-präglade samhälle tycks vikten av att fånga uppmärksamheten snabbt, bita sig fast hårt och sedan aldrig släppa taget, inte gå att överskatta. Man kan bli cynisk för mindre.

Prisregnet

Till slut var det så dags för prisceremonin i Sony Hall där det bästa från den kreativa industrins framtid skulle prisas. Young Ones. En etikett som andas framtidstro, optimism, förväntan, hunger och fräschör. Det evigt unga som alla vill ha och alla vill vara. En klubb även jag fick vara med i för en kväll. 

Aldrig tidigare har Berghs skickat så många studenter för att hämta så många priser för så många case, så studenterna var vinnare redan på förhand. Först ut att annonseras var ADC. Berghs hade tre vinstchanser för ett case - The Game Face för Sephora. Det slutar med två bronskuber och en silverkub - en flygande start på kvällen.

Arbetsgruppen från vänster: Hanna Blomstrand, Miranda Kyker, Lucas Klarén, Cajsa Winqvist och Stella Jeansson.

Hantverk har blivit en huvudvärk

AI dominerar debatten i vår bransch och kommer så göra för en överskådlig framtid, men jag kan sakna en diskussion om vart hantverksbegreppet är på väg. Vi pratar ofta om idé och hantverk som kreatörens två fundament och det finns såklart en poäng i det. Någonstans behöver vi kanske dra isär saker för att förstå vad vi pratar om - för att beskriva skillnaden mellan art och copy och mellan idé och utförande - men jag kan inte låta bli att uppleva en viss begreppsförvirring här.

Jag tycker att hantverk i allt för stor utsträckning har blivit synonymt med utförande, vilket förklenar betydelsen av begreppet i vår bransch. Framförallt också när ett kvalitativt utförande blivit så lättillgängligt genom just AI. Ett fantastiskt Art-hantverk är för mig betydligt mer än en hisnande kameraåkning eller en AI-genererad käftsmäll av visuell lycka. Jag hade gärna sett fler exempel på där hantverket också är idén. 

Det fanns dock undantag bland det som prisades i Young Ones, bland annat ett par fina printserier från Brigham Young University / Prove. Samma idé för två olika varumärken som genererade två silverkuber.

Patagonia -  Sleep Anywhere

Jeep - Tread Anywhere

I filmkategorin var Filmakademie Baden-Württemberg / Ludwigsburg kvällens stora vinnare med en rejäl skörd prisvinnande filmer. Det räckte också till en andraplats totalt sett i tävlingen. Generellt är de betydligt mer imponerande av utförandet än idéerna och här börjar det kännas ännu lite skevare. 

Filmakademie Baden-Würrttemberg/Ludwigsburg

Produktionsvärdet är såklart lätt att förföras av, men jag kan inte låta bli att tycka att det känns en aning dopat i en studenttävling. Här tycker jag att det borde handla mer om idé och originalitet och mindre om högt produktionsvärde eller om hur många av alla till buds stående AI-verktyg man lärt sig att prompta skiten ur. Med det sagt så är det onekligen ruskigt välproducerade filmer tyskarna dundrar ut. Hatten av för det.

Kross i Portfolio

Kvällen fortsatte med Portfolio och där blev det storslam i kategorin Advertising. 3/3 vinster till Berghs genom Albert Bäckman, Emil Sörensen och Miranda Kyker. Miranda rankas dessutom som tvåa totalt bland Art Directors. Att vi kniper alla tre vinster i Advertising-kategorin är verkligen en fjäder i hatten till Art Director/Copywriter-utbildningen och klassen som kollektiv. Det är många studenter som har stor del i  den individuella framgången för Albert, Emil och Miranda. 

Albert Bäckman, Copywriter

Emil Sörensen, Art Director

Miranda Kyker, Art Director

Copywriter-studenten Albert Bäckman tar emot pris på scen.

Art Director-studenten Emil Sörensen på väg upp på scen för att ta emot pris.

Miranda Kyker som rankades tvåa totalt av alla Art Directors tar emot sitt pris på scen.

Pennor, pennor, pennor

Client Brief-vinnarna var sist ut att prisas. Galans tyngsta kategori och här rasslade det till rejält. Berghs tog hem inte mindre än tretton pennor, vilket är all time high och en fantastisk utdelning. Årets uppdragsgivare var NotCo, Duolingo, Fanta, Mio, Dove och Velveeta och utöver totalt 11 silver och brons fick två arbetsgrupper kröna kvällen med att kliva överst på pallen med 2 x Velveeta - Vision Pro och Show Us Your Receipts.

Velveeta - Vision Pro vann både guld och brons. Art Director: Erik Günther, Mortimer Hedman. Copywriter: Oscar Larsson, Klas Kalderén

Velveeta - Show Us Your Receipts vann guld och silver. Art Director: Saga Erickson & Miranda Kyker. Copywriter: Julia Stigborg & Elise Strandh

Berghs scorade näst högst av alla skolor i Client Brief-kategorin och var bara 7,5 ynka poäng från förstaplatsen -  en styrkedemonstration och en enorm prestation av våra studenter. Extra kul att vi samlade så många av våra poäng i Client Brief där alla studenter tävlar på samma villkor och utifrån samma briefer

Totalt landade Berghs på 35 awards och 132,5 poäng vilket räckte till en fjärdeplats bland 140 konkurrerande skolor i världen. Utöver stoltheten och glädjen det innebär är det också ett fint kvitto på att vi gör många saker rätt i det dagliga arbetet och att vi över tid har skapat en plats där människor utvecklas tillsammans i en kreativ miljö.

Berghs-applåderna avlöste varandra under prisceremonin i Sony Hall.

Framgången ska i första hand tillskrivas studenterna själva, men resultatet ska också ses som en direkt konsekvens av det värde våra programkoordinatorer, programansvariga,  kursansvariga, handledare och gästföreläsare skapar tillsammans med studenterna, så det är många som har del i den här succén och som ska sträcka på sig lite extra. 

Notabelt är också att utbytet med våra internationella samarbetsskolor bidrog till en bronspenna i år genom The Not Possible Mission för NotCo som studenter från Accademia di Comunicazione i Milano satte ihop under en skräddarsydd kurs på Berghs i februari 2024. Ett initiativ som möjliggjordes genom Marco Ortolani från Berghs International och Tobias Lundqvist som rattade kursen med den äran och coachade studenterna från idéfrö till casefilm. 

Det är många som ska hyllas. Och det är kul att hylla. Det här med tävlingar kanske inte är så dumt ändå?

Oh, I'm an alien, I'm a legal alien

Jag är en ängslig man i New York.

/Svante Ahlman, Programansvarig Art Director/Copywriter