Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Influencer Marketing - så kan företag hantera kommande kampanjer

Influencer Marketing är ett alternativ till traditionell reklam för att marknadsföra produkter eller tjänster digitalt. Men hur arbetar man med denna typ av marknadsföring i kriser likt denna vi har nu, med Covid-19? Edit Brunner, kursansvarig för Influencer Marketing på Berghs har svaren på hur du tar dig igenom krisen!

                            Edit Brunner, kursansvarig för Influencer Marketing på Berghs
Edit.Brunner
– Som företag kan du räkna med att ditt innehåll i sociala kanaler kommer att bli mer uppmärksammat än vanligt! Enligt en ny undersökning från Global web index har millennials i USA och Storbritannien redan ökat sitt sociala medier-användande med 30 procent de senaste veckorna. Vad du gör online just nu, och med vem, spelar därför stor roll för hur du kommer ta dig igenom Coronakrisen, och hur din målgrupp faktiskt kan hjälpa dig på vägen. I den här artikeln delar jag med mig av fler tips!

Ta hjälp av influencern för att hitta nya vägar

– Tänk på all den tid, energi och pengar ditt bolag redan investerat i kommande influencer-kampanjer. Och framförallt, de relationer ni arbetat upp och fortfarande värnar om. Att avboka skadar inte bara ens eget varumärke i förhållande till influencern (även om såklart många förstår anledningen), utan också den personens egen ekonomi. De flesta Influencers är också småföretagare och helt beroende av de kampanjer de har planerat för resten av året. 

Hur reagerar mottagarna? 

– Målgrupper kommer inte sluta följa influencers eller vara mindre aktiva i sociala kanaler – tvärtom! De kommer snarare ha ännu mer tid att lyssna och interagera med innehåll. Kanske är de inte lika benägna att spendera pengar, men många vill ändå se content med annat än Coronanyheter och är i större behov av att känna digital samhörighet och mentalt support från andra, även från varumärken de följer och gillar. 

Vad är bra innehåll med Influencers just nu? 

– Som marknadsföringsgurun Seth Godin säger: “People do not buy goods and services. They buy relations, stories, and magic.” Tre ingredienser du med största säkerhet får av att samarbete med influencers. Dessutom hjälper influencers dig att nå ända fram till dina isolerade målgrupper och spenderar garanterat mer tid med dom än du och dina kollegor hinner just nu. 

– Varför inte gå samman varumärke och Influencer och sätta upp LIVE-interactions (yoga, meditation, lektioner i olika ämnen, bara fantasin sätter gränser), ordna Q/A:s via t.ex. gruppchatter eller DM (går också att sponsra med Instagram story swipe up-funktionen, som kan styras direkt till meddelanden), eller skapa en challenge på TikTok (alla är ju hemma och vill bara göra något kul!)

– Erbjud, via influencern, content som får målgruppens vardag hemma att kännas lättare! 

– Träningsprogram, skönhetsrutiner, recept med steg-för-steg stories eller How To-filmer på YouTube. Passa på att testa LIVE-funktioner (här kan du ladda ned en guide från Google) i sociala medier om ni inte gjort det, eller låt influencers promota en virtual shop tour via er Instagram, som b.la. philokalist.store gjort.

Billigare, snabbare och mer tillgängligt 

– Influencerbolagen själva vittnar i en artikel i Resumé att de ser ökade möjligheter för annonsörer, trots krisen. Och nu när reklaminspelningar som kräver stora mängder människor på samma plats skjuts på framtiden är Influencers det perfekta alternativet för smart innehållsskapande. En influencer är sin egen mini-reklambyrå som kan fortsätta arbeta utan att behöva lämna sina hem. Dem kan hjälpa dig skapa, publicera och engagera kring ert innehåll, och enkelt ändra och uppdatera det, beroende på vad målgruppen känner och tycker, utifrån de senaste nyheterna. 

Tre tips! 

  1. Tänk noggrant igenom innehållet i din kampanj med influencers så att det inte på något sätt får målgruppen att känna att ni profiterar på Coronakrisen. Det ska fortfarande fylla ett syfte! 
  2. Kontakta de influencers du bokat kampanjer med och sätt upp spånmöten online. Visa att du är villig att ändra din tidigare plan och är lyhörd för vad Influencern tror att hens målgrupp behöver och vill ha. 
  3. Konsumenterna spenderar just nu mer tid än någonsin på sociala medieplattformar. Om vi vågar investera på kort sikt har det historiskt bidragit till både ökade marknadsandelar och ökad försäljning på lång sikt. Stötta dina influencers, så stöttar de er!