Den här artikeln är inaktuell (eller har något år på nacken).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Linnea Friberg: det finns ett gap mellan den digitala världen och den grafiska

Alla vägar bär till Berghs. I alla fall Linnea Fribergs. Hon kompletterade sin kandidatexamen från universitetet med en distanskurs i Grafisk Design, som ledde henne till Berghs heltidsprogram Communication Design, som i sin tur ledde henne till det arbete hon idag har - som i sin tur ledde henne till en skräddarsydd utbildning på, just det, Berghs.

I den här artikelserien tittar vi närmare på Berghs alumnistudenter. Vad har de tagit sig för sedan den där dagen då de tog sin examen och klev ut i arbetslivet? Valde de att fortsätta inom den bana de utbildat sig? Och hur ser de tillbaka på sin tid på skolan? Det står tydligt att alla studenter väljer sin helt egna väg och deras banor är lika individuella som unika. Det de har gemensamt är dock detsamma: de valde att söka till Berghs.

Med en kandidatexamen i data- och systemvetenskap och arbetslivserfarenhet som både interaktionsdesigner, frontend-utvecklare och grafisk designer för digitala lösningar insåg Linnea Friberg att det fanns ett gap mellan den digitala världen och den grafiska. Insikten ledde henne att först läsa en distanskurs i Grafisk design på Berghs, för att sedan fortsätta med att ansöka till Berghs heltidsprogram Communication Design. I slutet av sina två år på Berghs fick hon jobb genom Berghs Career Day och arbetar än idag som grafisk designer på varumärkesbyrån Identity Works.

Hej Linnea! Hur kom det sig att du sökte till Berghs? Var stod du i livet när du fattade beslutet att söka?

Just när jag sökte jobbade jag som lead-designer i flera större projekt på en större digital byrå. Min bana dit började på gymnasiet på det Estetiska bildprogrammet, med inriktning digitalt skapande. Under samma tid var jag med och drev ledarskapsutbildningar i ett rikstäckande sportförbund, vilket jag även fortsatte med under universitetsåren.

Studentpulsen i Uppsala och studierna var underbara, kanske lite för underbara! Jag läste retorik, statistik, nationalekonomi, marknadsföring och tog en kandidatexamen i Data- och systemvetenskap. Det ledde till att jag började jobba som frontend-utvecklare och interaktionsdesigner, för att senare skifta fokus till att helt och fullt jobba som grafisk designer för digitala lösningar.

Efter några år kom jag på att det verkligen finns ett gap mellan den digitala världen och den grafiska och insåg att det där skulle jag ju kunna vara en brygga över. Så då började jag på en passande distanskurs på Berghs vid sidan av jobbet. Min lärare där, Minja Smajic, berättade om det tvååriga grafiska designprogrammet och han trodde på mig. Så som toppen av mitt berg av alla olika utbildningar sökte jag in till detta program!

Åren 2014-2016 spenderade du på Sveavägen 34 och ”levde Berghs”. Berätta, vilka är de starkaste minnen du bär med dig?

Ett av de starkaste minnena är från kursen Berghs Explore, vilken innefattade ett grupparbete med gruppmedlemmar från varje heltidsutbildning på Berghs. Vi hade kört fast så himla hårt i vår grupp. Av de tre veckorna vi arbetade tillsammans var det bara fem dagar kvar, vi var oense och trötta. Vi sa “fuck this” och kastade allt vi hade gjort och började om. Men innan vi började på nytt behövde vi komma ihåg att ha kul ihop. Med en ny team-anda lyckades vi på tiden som var kvar komma på en teknisk innovation, sätta en identitet, göra en digital prototyp, filma och animera en casefilm – helt jäkla crazy, men kanske också typiskt bergsstudenter på både gott och ont. Detta tog oss sen till Guldtaggen i Norge där vi fick ta emot pris i grenen bästa studentarbete.

Vi spolar fram till juni 2016. Hur kändes det när du tog examen, hade du en klar idé om vad du ville jobba med?

Det kändes så skönt att det var över, men samtidigt sorgligt att lämna både klassen och skolan. Hade lärt mig massor, inte minst om mig själv. Jag hade mitt sikte fast inställt på att jobba på en designbyrå. Jag hade under de senaste två åren drivit eget, vilket gjorde att jag nu längtade efter att ha kollegor igen.

När jag tog examen så hade jag till min glädje redan fått jobb på Identity Works, phew! Så jag kunde därför unna mig en göttig lång semester.

Idag arbetar du kvar på Identity Works som designer. Hur gick det till när du fick det jobbet?

Jag fick kontakt med Identity Works via Berghs speed-dejtingdag med byråer, Career Day. Jag träffade dem sent under eftermiddagen och var nog egentligen ganska trött, skrattig och flummig. Men vi fann något hos varandra. Kan vara att jag lyckades charma dem med min digitala portfolio som jag flashigt försökte visa i en interaktiv keynote på en gigantisk iPad Pro.

De förstod till min glädje att jag hade jobbat en hel del innan och tack vare det så hörde de av sig några veckor senare när de letade efter att ersätta en designer som hade jobbat hos dem i flera år.

Grattis till detta lyckliga möte! Hur är arbetet idag, vad tycker du är roligast med dina dagar?

Det är mycket som är “roligast”, men en grej som jag får massor av energi av här, är att gå på kundmöten och diskutera design utifrån målgruppens perspektiv. Det är så kul att snacka om något som är så engagerande, och att våra kunder är minst lika angelägna.

Vad är det mest utmanande?

Att hänga med i utvecklingen och vad utvecklingen kommer vara om tre år för vår bransch. De identiteter vi designar idag måste kännas minst lika relevanta även om tre år, inte bara ur ett rent grafiskt perspektiv utan även ur ett framtida digitalt perspektiv. Alla säger det här så det är inget nytt, men jag har börjat grubbla på det riktigt ordentligt de senaste månaderna.

Hur har dina studier på Berghs hjälpt dig i ditt arbetsliv idag?

Tre kunskapsområden har vart extra användbara för mig.

1. Allt grid- och typografinötande i InDesign från Marcus Gärde och Pompe Hedengrens olika kurser har verkligen kommit till nytta.
2. Att kunna bygga sina designkoncept på argument har även vart guld att ha i ryggmärgen från pluggets alla presentationer.
3. Jag har också märkt att förmågan att kunna animera rörliga identiteter i After effects är ett riktigt ess i rockärmen, så tack Berghs, för de två kurserna i Motion Design.

Under hösten 2016 var du tillbaka i Berghs lokaler för att gå en skräddarsydd kurs i UX/UI. Berätta!

Ja det är en kul satsning från byråns håll att alla designers ska lyfta sin kompetens inom det området. Vi har haft Erşan Çürüklü som kursansvarig och han har bjudit in andra gästföreläsare, bland annat Rodrigo Aguilera. Eftersom att min bakgrund är just inom UX/UI så kände jag igen det mesta, men några godbitar tar jag allt med mig. Framförallt var det intressant att vi under kursen fick tillfälle att diskutera metoder och tankesätt som hänger ihop med den något yngre UX/UI-branschen, i kontrast mot byråbranschen som har flera decennier av erfarenhet.

Kan du jämföra hur det är att plugga inom en skräddarsydd utbildning för företag, jämfört med att vara student på heltid?

Under den skräddarsydda utbildningen så fanns det ett större utrymme att kunna påverka formatet och fokuset på kursen, än på heltidsutbildningen. Det tvååriga grafiska designprogrammet var mer av ett färdigt paket där varje kurs var en genomtänkt pusselbit som skulle passa in i helheten. Det var bitvis frustrerande för vad som var relevant igår behöver inte längre vara relevant imorgon, och det är nog en utmaning som alla skolor kämpar med oavsett bransch.

När jag nu istället var företagskund så var själva huvudsyftet att vi fick forma kursen så att den blev precis den pusselbiten vi behövde i vårt kompetenspussel.

Taggar: