Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Så använde sig Siri av PR för att få drömjobbet

siri bondegatan.jpg

I våras gick Siri Andersson Berghs onlinekurs i marknads-PR. När det var dags att söka nytt jobb vände hon på begreppen och använde sig av just PR för att hitta sin nya arbetsplats. Resultatet? Hon nådde ut till över 300 000 människor, fick mängder av jobberbjudanden, gick på närmare 30 arbetsintervjuer och landade slutligen en tjänst som juniorkonsult på PR-byrån Springtime. Här berättar hon mer om hur det gick till.

Skrivet av Berghs School of Communication
November 25, 2014

Med sajten sverigesbastachef.se fick Siri viral spridning och flera branschmedier plockade sedan upp nyheten om 21-åringen som sökte nytt jobb genom att efterlysa Sveriges bästa chef. Sammanlagt lade Siri ner omkring tre timmar på att skapa sajten.

Hur fick du idén till att söka ett nytt jobb på det här sättet?
Jag slogs av hur fruktansvärt tråkigt och opersonligt det kändes att skicka mail när jag sökte jobb. Så jag började fundera över hur jag på ett enkelt och smidigt sätt skulle kunna adressera och nå ut till så många människor som möjligt som faktiskt KAN anställa mig. Polletten trillade ner när jag satt och listade de viktigaste trivselfaktorerna för mig på en arbetsplats.

Hur gjorde du för att se till att få spridning på din sajt?
I min utrullningsplan hade jag ett ”ambassadörnätverk” där ett gäng bekanta fick en kanelbulle i belöning mot att de gav feedback på sidan och spred den i sina nätverk. Det var där allt började och det visade sig fungera bra.

Kanelbullar alltså, smart! Såhär i efterhand, skulle du ha gjort någonting annorlunda om du gjorde det igen?
Halva tjusningen med att genomföra projekt är att utvärdera dem för att se vad man kan göra bättre till nästa gång tycker jag. Jag hade nog lagt ner mer tid på byggandet av själva hemsidan om jag gjorde om projektet – och så hade jag velat veta vad som hänt om jag bestämt mig för att jobba med klassisk pressbearbetning istället för nätverk!

Vad är det som är så roligt med just Marknads-PR?
Att stå med ett ben inom ”traditionell marknadsföring” och att ge det en ny dimension med ett ben i PR!

Var du beredd på det genomslag du fick, och var feedbacken uteslutande positiv?
Det är klart att min målsättning var att nå ut till många människor, men att jag skulle nå över 300,000 personer hade jag verkligen inte räknat med! 99,99% av all feedback har varit positiv, men självklart har en del surkartar också gjort sig hörda. Sådant får man bara skaka av sig.

Hur känns det nu och hur ser framtiden ut?
Måndagen den 24/11 börjar jag som juniorkonsult på Springtime, vilket känns hur bra som helst. Jag har en spännande tid framför mig med introduktion och ”att landa” i mina nya arbetsuppgifter. Det ska bli kul!

Vad är Sveriges bästa chef för dig?
Jag ville ha någon som är genuint engagerad i att bygga ett starkt team, men också någon som ser värdet i att utveckla alla individer på arbetsplatsen. Min nya chef heter Erik och han fick mig att känna mig involverad och motiverad till att gå till jobbet redan innan jag hade skrivit på papperna.

Har du några tips att ge till andra som är relativt nya och vill komma in i branschen?
Jag tror stenhårt på att det enda sättet att få ett kreativt jobb är att påvisa sin egen kreativitet. Och, hallå, mitt bästa men klyschigaste tips: Skriv en lista på tio drömarbetsgivare, ring upp deras HR-avdelningar och berätta att du verkligen vill jobba för dem. Har du tur kanske de har en tjänst till övers!

Vill du också lära dig mer om marknads-PR? Här hittar du kursen som Siri gick.