Så blir du proffs på Influencer Marketing

I en tid kantad av ad blockers och reklamtrötthet vill allt fler företag samarbeta med inflytelserika personer som kan sätta deras tjänst eller produkt i en helt ny kontext, nära deras målgrupp. Men det är fortfarande många som undrar hur man gör det på bästa sätt. Här kommer därför konkreta råd och tips på hur du kan gå tillväga för att få ut så mycket som möjligt av dina aktiveringar av Edit Brunner, kursansvarig för Influencer Marketing.

Skrivet av Berghs School of Communication
Juli 2, 2021

Så får du ut så mycket som möjligt av dina aktiveringar:

 

  1. Ta reda på syftet med din kampanj- innan du väljer influencer

    För att hitta din nästa kampanjs syfte kan du ställa dig frågor som: Vilka utmaningar har vårt företag/organisation som Influencer Marketing kan hjälpa till att lösa? Vad trendar just nu i vår bransch som skulle kunna vara intressant för en influencer att hjälpa oss att skapa engagemang kring? Finns det någon ny målgrupp vi inte marknadsför oss mot idag där en influencer redan är stor? Med ett tydligt syfte blir det lättare att välja influencer och sätta mål.

  2. Välj mål som du faktiskt kan mäta

    För att kunna se resultatet av din kampanj behöver du utöver syfte också fundera ut vilka mål du ska ha? Du kan självklart dela upp kampanjen i olika steg, där varje steg har ett eget mål, men det bästa är försöka hålla det enkelt och tydligt för både dig och influencern (som ju vill hjälpa dig nå dina mål!) Och sätt inte mål som du inte kan mäta, då kan du aldrig se om Influencer Marketing är något som ger dig ROI.

  3. Satsa på en långvarig vänskap

    Du kan arbeta med influencers i en kort kampanj, t ex om du har ett erbjudande under en begränsad tid som du vill uppmärksamma. Men det blir allt vanligare att varumärken tänker långsiktigt med sina influencer-samarbeten, eftersom det tar tid och energi att starta igång nya kampanjer.

  4. Din målgrupp måste matcha med profilens målgrupp
    En influencers kön, ålder eller intresse behöver inte avspeglas i dess följare. Ta reda på den data du behöver om en profil och välj inte bara utifrån vilken känsla den profilen skapar hos dig (det är vad din målgrupp tycker som är det viktigaste!)

  5. Välj influencers som representerar hela din målgrupp

    Precis som i all annan marknadsföring är det viktigt att tänka på representation och mångfald. Speciellt efter MeToo och BLM är målgrupper extra uppmärksamma på vilka personer företag lyfter fram i sin reklam. Om inte du har koll kommer din målgrupp förr eller senare att kräva det av dig, så föregå med gott exempel.

  6. Samarbeten utanför de sociala kanalerna

    Influencers har ofta en lång erfarenhet av design, innehållsskapande och unika skills som gjort att dom sticker ut från mängden och kunnat bygga en stor publik. Många av dom kan därför hjälpa dig att produktutveckla eller ge kreativ input till ditt varumärke. Influencern Anna Kubel har t ex varit med och utvecklat företags kläd, tapet, porslin och möbelkollektioner och Camilla Hamid har gjort ett samarbete med Bröd och Salt och tagit fra nya kakor som säljs i butik.

  7. Vad är en kampanj värd?

    Om du känner dig osäker på hur mycket en kampanj är värd kan du följa IAB.s standard-guidelines när du sätter din budget. Dessa kan du läsa innantill i guiden Influencer Marketing Best Practice Guide, som uppdateras varje år.


Ta steget och bli proffs på Influencer Marketing!

Edit.BrunnerVill du lära dig mer om hur du kan få ut det mesta möjliga av dina influencersamarbeten? Kunna planera, utforma och utvärdera utan hjälp av extern byrå eller konsult? Få unika insikter, tips och råd från personer som aktivt arbetar med influencers? Då är den här kursen något för dig!

En kort, innehållsrik crash course i Influencer Marketing.

Kursansvarig: Edit Brunner 

Taggar: