Så blir du proffs på Influencer Marketing

I en tid kantad av ad blockers och reklamtrötthet vill allt fler företag samarbeta med inflytelserika personer som kan sätta deras tjänst eller produkt i en helt ny kontext, nära deras målgrupp. Men det är fortfarande många som undrar hur man gör det på bästa sätt? Här kommer därför konkreta råd och tips på hur du kan gå tillväga för att få ut så mycket som möjligt av dina aktiveringar av Edit Brunner, kursansvarig för Influencer Marketing.

Skrivet av Berghs School of Communication
Januari 10, 2021

Inse att influencers är nutidens digitala makthavare 

När de största makthavarna i digitala kanaler med högst räckvidd och engagemang i Sverige rankades 2020 var majoriteten influencers på olika sociala plattformar (Maktbarometern 2020), med en räckvidd större än Aftonbladet och Expressen. Mest räckvidd och engagemang i Sverige 2020 har humorgruppen JLC.

Kombinera gärna Influencers med köpt annonsering

Hela 92% av konsumenterna i Nielsen Consumer Trust Index 2019 säger att de litar mer på Influencer Marketing än traditionell reklam. Och det är mycket för att Influencers redan har en långvarig relation till sin målgrupp (lojalitet), är duktiga på att skapa innehåll anpassat efter målgrupp och kanal (digital natives) och har en pågående dialog med sina följare (engagemang). De har dessutom en stor påverkanskraft på människors köpbeslut och vad de spenderar tid på online. För att vinna målgruppens förtroende är det därför utmärkt att omvandla Influencers innehåll till digitala annonser eller boosta deras färdiga poster (speciellt för att addera räckvidd om du jobbar med små profiler). 

Ta reda på vad du vill uppnå med hjälp av Influencers?

Innan du kikar på vem du ska göra samarbetet med behöver du göra research.
Börja med att definiera ett eller flera specifika syften. 

Till din hjälp kan du ställa dig följande frågor:

  • Vilka utmaningar har vårt företag/org framöver som Influencer Marketing kan hjälpa till att lösa?
  • Vad trendar just nu i vår bransch som skulle kunna vara intressant för en Influencer att hjälpa oss skapa engagemang kring? 
  • Finns det någon ny målgrupp vi inte marknadsför oss mot idag? 
  • Finns allt content vi behöver, om inte, vad fattas för att målgruppen ska förstå våra budskap? 

Sätt mätbara mål

Det kan t ex vara: att bygga ditt varumärke i nya målgrupper, skapa engagerande innehåll i en eller flera kanaler, eller att konvertera x antal följare till din e-handel. Det måste vara mål som kan följas upp på individuella KPI:er. Vanliga KPI:er i Influencer Marketing är:  total räckvidd, unika exponeringar, visningstid, faktisk försäljning, visningslängd och SEO (hur stor ökad effekt din sökoptimering genererat?) Av alla metoder är konvertering det man i slutändan brukar vara mest intresserad av för att kunna mäta sin ROI (Return On Investment). Då är UTM-taggning eller unika rabattkoder är bra sätt att följa upp.

Leta efter potentiella Influencers på rätt sätt
Du har kommit en lång bit på vägen om du kollat upp följande tre delar, innan du börjar kontakta profiler:

Matchande målgrupper
Vilka influencers når samma målgrupp du vill nå? Finns deras följare i samma land som din målgrupp? Är majoriteten av det kön du vill nå? Är det samma personer som följer ditt varumärke i sociala medier som också följer profilerna du är intresserad av? Här måste du gå på data och INTE din egen känsla (obs det kan vara supersvårt). 

Relevans
En influencer ska dela innehåll som är relevant för ditt företag eller organisation. För att kolla upp hur relevant en profil är måste du stalka lite. Undersök dennes flöden, hur många sociala kanaler den jobbar med och vilka tidigare samarbeten personen gjort? Glöm inte att Googla vad det står om profilen i pressen och benchmarka på hur andra företag i din bransch gjort. 

Välj rätt storlek
Det finns olika för- (och nackdelar) med att välja profiler med olika storlek. Beroende på din budget och tid kan det därför vara smart att mixa och matcha olika profiler med olika storlek, för att få ut så mycket som möjligt av din kampanj och nå flera olika mål och KPI:er. Speciellt om profilerna är experter på olika sociala kanaler. T ex är Micro influencers bra att använda som testgrupp inför en stor lansering och Macro passar när du ska lansera på en ny marknad. 

OBS! 

Du bör också ha koll på saker som engagement rate, fejkföljare, audience overlap, hur länge deras reklamsamarbeten ligger kvar i deras kanaler och hur många Stories dom gör per dag? Allt för att förfina ditt urval och få kött på benen,  speciellt innan du börjar förhandla pris och skriva avtal. 

Vilken kurs passar dig?

Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Långa eller intensiva. Det finns både kurser på dagtid, kvällstid och på distans.

5 tips för att hitta rätt kurs

Ha koll på trender och möjligheter!
Just nu är det svårare än någonsin att sia om hur utvecklingen i branschen. Men mycket lutar åt att varumärkens samarbeten med Influencers i sociala medier bara kommer bli viktigare. Här är 3 trender du bör ha koll på:

  1. Samarbeten tenderar att flytta alltmer utanför profilernas egna kanaler och flöden.
    Ex: Live stream-baserade events, Voiceover i radio, podcast-annonser eller i voice-aktiverade verktyg eller influencer-ledd research i målgruppen. 
  2. 1:1-meddelande-trenden är stark även hos Influencers
    Ex: Profiler delar “ sneak peek content” till sina superfans, bygger prenumerationslistor (insamlade e-mailadresser) för att kunna skicka ut nya erbjudanden eller kollar av åsikter på val av innehåll (foto, film, osv) 
  3. Så kallade “paywalls” börjar användas.
    Ex: Influencers tar extra betalt från sina fans för en viss typ av innehåll. Några tar ut en månatlig fee, medan andra skapar one offs som t ex privata sessions med profilen (online), gruppaktiviteter med profilen eller exklusivt innehåll som man måste betala för att öppna. 


Ta steget och bli proffs på Influencer Marketing!

Edit.BrunnerVill du lära dig mer om hur du kan få ut det mesta möjliga av dina influencersamarbeten? Kunna planera, utforma och utvärdera utan hjälp av extern byrå eller konsult? Få unika insikter, tips och råd från personer som aktivt arbetar med influencers? Då är den här kursen något för dig!

En kort, innehållsrik crash course i Influencer Marketing.

Kursansvarig: Edit Brunner 

Taggar: