Artiklar

Studenterna jobbar parallellt med examensprojekt och pro bono- uppdrag

Berghs avgångsstudenter närmar sig avslutningsarbetet. Med start förra året genomför några av studentgrupperna två arbeten parallellt; ett examensprojekt och ett pro bono- uppdrag. Berghs har sedan många år tillbaka ett nära samarbete med Giva Sverige och sedan förra året utökades ett liknade samarbete med Norrsken Foundation. Genom dessa parter har ett urval av uppdrag gjorts, för att hitta de som kan få starkast värde av kraften och energin från ett studentteam.

Årets upplägg

Examensprojekten och pro bono- uppdragen görs som alla samlästa kurser av studenter i
tvärdisciplinära grupper om sju till åtta personer. Varje år har studenterna en
avslutningsuppgift där de jobbar med en kund och ett varumärke. Men sedan förra året har några av studentgrupperna dubbelt upp, med två kunder som uppdragsgivare.

De företagen som tidigare har valt att utmana sin kommunikation genom examensprojekt har haft en spridning mellan allt från stora svenska industrier, retail, konsultverksamheter och organisationer.

Med allt som pågår i världen och hur mycket det påverkar privatpersoner såväl som
företag, så har vi velat ge ett extra värde genom att möjliggöra ett antal pro bono-uppdrag
till våra studenters avslutande arbete på skolan. Som Berghs alumn tycker jag att det är
fantastiskt att studenterna får vidga sina vyer och i år fokusera på olika uppdrag säger Lina Kellgren, marknadschef Berghs.

Att än en gång erbjuda våra medlemsorganisationer chans att ta del av dessa pro-bono
uppdrag är otroligt värdefullt. För små ideella organisationer innebär tillgången till
kunskapen, kreativiteten och nytänkandet hos Berghs studenter en möjlighet att skapa
relevant kommunikation som kan ha avgörande strategisk betydelse, något som
organisationerna inte skulle ha chans att göra annars. Säger Charlotte Rydh, Generalsekreterare Giva Sverige.

Sedan förra året och starten på samarbetet, har Berghs studenter gång på gång visat på en enorm empatisk förmåga i projekt vi varit involverade i, vilket ju är en otroligt viktig del i den kreativa processen. Det har funnits en vilja att förstå syftet med brieferna, köpa in sig på läget, göra små problem till prima förutsättningar och kreera därefter. Vi har fått se
leveranser med strategisk förståelse och en kreativ höjd. Vi ser fram emot fler och mer
samarbeten framöver!” Säger Nina Wenström, Head of Design Norrsken Foundation.

Samarbetet med Berghs är fantastiskt för våra impact-startups på Norrsken! Flera av dem har verkligen letat efter ett sätt att ta sin marknadsföring till nästa nivå. Att bli tilldelad en grupp skickliga kommunikatörer från Berghs är ovärderligt för många av våra nystartade företag och gör det möjligt för dem att skapa ännu mer positiv inverkan. Säger Oskar Malm Wiklund, Member Experience & Tech Norrsken Foundation

Som en avslutning av studenternas intensiva examensperiod äger Berghs Festival rum den 31 maj och 1 juni.