Den här artikeln är inaktuell eller har något år på nacken.      Här är Berghs aktuella kursutbud!

Teodor och Sofia – två av nio som ska laborera i Genève

Berghsstudenterna Teodor Hässler och Sofia Nordström är två av de nio som onsdagen den 23 november reser till Genève för att delta i ett Student Lab. Målet är att öka kännedomen om Wellas och Unicefs utbildningsprojekt Making Waves.

Student Lab är formatet där studenter tar sig an olika företags utmaningar. Processen kan till stor del liknas med hur en startup söker lösningen på ett problem eller ett behov man identifierat.

Student Lab ger företag och varumärken chansen att samarbeta med  talangfulla studenter. Uppdraget är att skapa nya idéer för olika uppdragsgivare. Under hösten har bland andra SVT, Fortum och Propellerhead deltagit. Företagen har kunnat använda studenternas energi och inspiration för att fortsätta utveckla sina produkter.

Den här veckan reser Student Lab-studenterna för att besöka Coty Inc som äger varumärket Wella, på huvudkontoret i Genève. Utmaningen handlar om Making Waves, Wellas samarbete med hjälporganisationen UNICEF. Genom frisörutbildningar och mentorskap ska programmet hjälpa sårbara unga människor och ge dem nya kunskaper och erfarenheter. Studenternas uppdrag blir alltså att arbeta fram nya lösningar på hur man kan öka kännedomen om Making Waves samt att få fler hårstylister att delta i samarbetet.

Just nu gör sig en grupp om nio studenter redo att packa väskorna och bege sig mot Genève. Bland dessa hittas Berghsstudenterna Teodor Hässler (studerar vid programmet Digital Strateg/Digital Kreatör) och Sofia Nordström (studerar till Art Director). Vi ställde några frågor till dem i samband med deras avfärd.

Hej Teodor och Sofia! Vad var det som fick er att anmäla er till just detta Student Lab? Vad lockade med utmaningen?

Teodor: Jag tycker den här typen av initiativ som Making Waves där man hjälper andra genom att ge utbildning och verktyg istället för bara donationer rakt av är helt rätt. Att få en chans att utveckla det är en kul utmaning och något som jag säkerligen kommer kunna applicera på andra problem.

Sofia: Det som lockade var chansen att få jobba under fokuserad tid på bortaplan, och sedan pitcha för en internationell kund. Det är en värdefull erfarenhet som jag vill ha innan Berghs är slut för min del.

Vilka är era förväntningar inför veckan som kommer?

Teodor: Högt tempo och sjukt många lärdomar. Vi är vana att jobba med korta deadlines, men det här är ytterligare en nivå. Vad vi också lärt oss är att press är bra så är inte alls orolig över att vår grupp kommer kunna prestera flera bra lösningar.

Sofia: Det ska bli kul och intensivt! Men framför allt spännande att våga utmana sig själv, att göra något utanför sin comfort zone.

Har ni själva någon erfarenhet av mentorprogram eller hälso- och skönhetsindustrin?

Teodor: Ingen större erfarenhet av hälso- eller skönhetsindustrin. Däremot är jag med i Adobes Student Ambassador Program där jag både får mentorskap av Adobes proffs och själv får vara lite av en mentor,  så förhoppningsvis kan jag använda något av det i vårt case med Wella.

Sofia: Jag jobbade tidigare som agent för bland annat hårstylister inom modebranschen och tycker att det är ett superintressant hantverk. Det går att förmedla så mycket i det segmentet, hår är en klassmarkör som vi inte diskuterar högt. Och jag tror det är relevant att diskutera i Wellas brief.

Vilka tror ni kommer vara de största utmaningarna?

Teodor: Jag vet att vi kommer producera flera bra idéer. Den största utmaningen kommer att ligga i att konkretisera och att hinna paketera dem snyggt på så kort tid.

Sofia: Tidspressen. Att både mangla fram idéer på en sådan limiterad tid, men också att presentera ett helt koncept på bara 15 minuter. Det blir tufft, men jag tror absolut att det blir roligt!

Vad ser ni allra mest fram emot med resan?

Teodor: Att få insikt i en (för mig) helt okänd bransch. Jag är dessutom en tävlingsmänniska, så att få åka iväg till Genève med så många andra vassa Berghsare att tävla både med och mot kommer vara fruktansvärt kul.

Sofia: Jag har lustigt nog paddlat i Lac Leman (sjön vid Genève) men inte varit i staden. Så det ska bli spännande att ”gå i land”. Hehe.

Vad hoppas ni komma hem till Sverige med för nya insikter i slutet av veckan?

Teodor: Jag hoppas få flera insikter i hur en organisation som Wella kan hjälpa andra helt enkelt, genom att göra vad de gör på ett smart sätt.

Sofia: Även om Schweiz inte ligger långt borta så tror jag vi ser på kommunikation lite annorlunda och därför beter oss olika inför och under pitch. Och hur vi tolkar olika idéer. Det tror jag är otroligt viktigt att vara medveten om. En marknad är inte längre bara lokal, utan också global.