Utbildning och arbetsliv i förändring: Andris Zvejnieks

tidningar_bord

I denna artikelserie berättar några av Berghs kursansvariga om hur coronaviruset har påverkat dem i arbetslivet och i deras lärarroll. De delar även med sig av erfarenheter och lärdomar. Här har vi pratat med Andris Zvejnieks, kursansvarig för Communication Management och Kommunikations­chefens viktigaste verktyg.

Skrivet av Anette Hamel
Mars 10, 2021

andris-zvejnieks
Andris Zvejnieks är seniorkonsult med mångårig erfarenhet av kommunikationschefsjobbets olika aspekter. Han har varit kommunikationsansvarig på Systembolaget och dessförinnan i SAS Sverige, IBM Sverige och LFV Arlanda flygplats. 

Hej Andris! Har du behövt utbilda dig inom nya områden under coronapandemin?

– Som lärare behöver jag nu vara ännu mer proaktiv för att involvera alla kursdeltagare. Jag behöver lägga mer kraft på att lista ut om alla hänger med i de olika kursmomenten.

Jag har behövt lära mig mer om hur jag kan öka interaktiviteten i videokonferenser. Zoom har många sådana möjligheter och jag testar dem allt eftersom.

I min egen utvecklingsplan finns också att träna på att spela in videoinslag för kurserna. För att flipped classroom ska fungera, behövs en detaljerad planering, genomtänkt pedagogik och rätt tekniska förutsättningar.

Vilka lärdomar har du som lärare fått under denna coronatid?

  • En lärdom är att det är väldigt viktigt med fler och lite längre pauser. Vi behöver varje timme sträcka på benen och hämta frisk luft som syresätter hjärnan. Har du tänkt på att i det fysiska klassrummet är vi sällan så nära varandra som på datorskärmen. Blir vi tröttare av att ”vara på scenen” hela tiden, när datorns kamera är på?
  • Det är bra att skapa igenkänning, att i onlinemiljön efterlikna arbetssätt som vi är vana vid från den fysiska miljön. Det skapar viss förutsägbarhet och förutsägbarhet drar mindre energi.
  • Samtidigt som våra hjärnor lugnas av att känna igen sig, ger den digitala miljön nya möjligheter, som vi bör utforska.
  • Digitala fikastunder i breakout rooms är en kul digital anpassning till att vi oftast hänger med några stycken av våra kompisar på rasten, inte alla på en gång.
  • En annan idé är att använda rummet mer. Blir kommunikationen kanske bättre om vi bestämmer oss för att backa några steg från datorn ibland, för att visa en större del av oss själva och på det sättet öka möjligheten att läsa av varandras kroppsspråk?
  • Och hur kan vi ännu bättre utnyttja att den bärbara datorn är just bärbar? Även om vi riggat för bra ljus och ljud i vårt arbetsrum, skapar det variation att ta med datorn till andra miljöer. Miljöerna kan förstås också plockas in genom bilder och filmer som deltagarna tar fram.

Vilken kurs passar dig?

Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser på dagtid, kvällstid och på distans.

5 tips för att hitta rätt kurs

 

Vad har varit den största utmaningen?

– Det är nog att vi, samtidigt som vi blir mer vana att mötas via videokonferenser, längtar allt mer efter att få mötas fysiskt igen. Vi längtar efter den mänskliga samvaron i samma fysiska rum. De subtila mervärden som kommer av att slippa datorskärmens filter. Hur kombinationen av samarbeten online och fysiskt bäst ser ut, är en stor fråga i de flesta verksamheter just nu.

Vad är det bästa du tar med dig från coronadigitaliseringen?

– Det bästa som jag tar med mig är insikten att vi besitter en enorm förmåga att göra annorlunda – när vi måste. Den 16 mars i fjol ställde Berghs om till online-undervisning och den 19 mars startade min kurs Communication Management. Online istället för i klassrum. Vi hade väldigt kort tid för omställning av upplägget. Alla lärare och kursdeltagare antog utmaningen och hade överseende med smärre tekniska utmaningar. Stort tack till er!

I kurserna Communication Management och Kommunikationschefens viktigaste verktyg hjälper Andris andra kommunikativa ledare att lyckas. Här hittar du fler artiklar i denna artikelserie.

Taggar: