Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Utbildning och arbetsliv i förändring: Anna Almberg

Anna.Almberg

I denna artikelserie berättar några av Berghs kursansvariga om hur coronaviruset har påverkat dem i arbetslivet och i deras lärarroll. De delar även med sig av erfarenheter och lärdomar. Först ut är Anna Almberg, kursansvarig för Internkommunikation.

Skrivet av Anette Hamel
Augusti 16, 2020

Anna Almberg är kursansvarig för Berghs kurs Internkommunikation, ett ämne som är mer aktuellt än någonsin nu under den pågående coronakrisen.

Anna.Almberg.BerghsHej Anna! Vilka lärdomar har du fått under denna coronatid?

– Människan har en enorm omställningsförmåga bara hotbilden blir tillräcklig stark. Vi har också enorm kapacitet att åstadkomma underverk tillsammans och vi kan samarbeta och visa varandra hjälpsamhet. Arbetslivet är inte vad vi trodde och nu kommer inget någonsin bli sig likt. Flexibilitet, mer tid och äventyr i närmiljön är här för att stanna.

Vad har fungerat bra?

–  Respekten för viruset och hos de allra flesta en stor ansvarskänsla. Arbetslivet har fortsatt framåt och många företag redovisar framgångsrika resultat trots ett annorlunda arbetssätt av distansarbete. Jag är också stolt över mig själv och mina lärarkollegor på Berghs som snabbt ställde om och körde via Zoom. The show must go on. Trots att vi inte varit i klassrummet vet jag att vi skapat ny kunskap och utvecklat många arbetsplatser till det bättre.

Vad har varit den största utmaningen för dig?

– Jag har saknat min familj och min mormor som är 103 år. Att inte få krama henne utan träffas bakom ett plexiglas känns enormt hjärtskärande.

Hur håller du jobbmotivationen uppe i krävande tider som dessa?

–  Jag är mer motiverad än någonsin. Världen behöver goda krafter, människor som vill se framtiden och som vågar drömma. Jag är dessutom van att jobba hemma och för mig själv. Efter 15 år som egen företagare är hemarbete min vardag. Det till och med passar mig! Jag behöver få vara introvert för att sedan gå ut i min extroverta kraft och föreläsa.

Har du behövt utbilda dig inom nya områden under coronapandemin?

– Jag har inte behövt utbilda mig men jag har passat på när det funnits lite mer utrymme i kalendern. Jag vet att behovet av att mötas kommer att vara större än någonsin när vi väl får göra det. Därför har jag fördjupat mina kunskaper i Facilitering och i Graphic recording. Jag har dessutom gått en självutvecklingskurs med titeln Changemakers Academy för att bli ännu mer landad i hur jag bäst gör nytta i den här världen. Världen behöver en förändring genom individen ut till hela planeten.

Vilken kurs passar dig?

Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser på dagtid, kvällstid, intensivkurser och på distans.

5 tips för att hitta rätt kurs

Vad är det bästa du tar med dig från coronadigitaliseringen?

–  I det långa loppet tror jag att Corona alls inte har skapat distans utan ökad kontakt. Nu vet nästan alla hur enkelt det är att ses över nätet, vilket gör att vi även fortsättningsvis kommer att använda digitala plattformar flitigt. Jag har också lärt mig att det digitala behöver kombineras med vad jag kallar ”kvalitetsgemenskap”. När vi väl ses fysiskt så ska fokus vara på att bygga relationer och skapa upplevelser. Starka relationer byggs fortfarande bäst öga mot öga och relationerna behövs för ett framgångsrikt flexibelt digitalt arbetsliv.

Hur har du förändrat ditt sätt att jobba under pandemin?

– Jag är mycket mer på Värmdö där jag bor vilket passar mig utmärkt, för jag kan lämna min son på förskolan sent och hämta honom tidigt. Egentligen kan man säga att min son dragit en vinstlott för hela familjen har mycket mer tid med honom, närvaro och möjlighet till vardagliga äventyr. Jag är tacksam för det och det ger mig en inre glädje som jag hoppas blir till inspiration i mina föreläsningar.

Kan du dela med dig av något tips på hur ett företag, eller en ledningsgrupp, bör tänka när de vill arbeta mer aktivt med sin internkommunikation?

  • Arbetslivet behöver vara där medarbetaren för dagen vill vara och alla kommunikationskanaler behöver vara anpassade till det.
  • Ett trovärdigt intranät/den digitala arbetsplatsen är ett nav.
  • Alla såväl medarbetare och ledare behöver förstå mer om sitt kommunikativa ansvar.
  • Kvalitetsgemenskap är a och o dvs. när ni väl kan ses fysiskt satsa då på att stärka relationer, ha roligt tillsammans och dialog. Det främjar allt digitalt samarbete.
  • Våga normalisera i en onormal tid – vad ska ni åstadkomma – skapa magnetiska målbilder.
  • Jobba med omvärldsbevakning och låt det som sker i världen bli en naturlig del av er interna vardag för allt hänger ihop – det vet vi efter 2020.
  • Bekräfta goda resultat och goda exempel – människor växer i ljuset.
  • Hylla stillheten och reflektionen – mer än någonsin vet vi hur skönt det kan vara med pausen och hur mycket nytänkande som kommer ur den.
  • Förenkla all kommunikation – på riktigt. Vem har tid med fler floskler och abstraktioner?
  • Prata och reflektera över hur den interna kommunikationen fungerar hos just er.

Här hittar du fler artiklar i denna artikelserie. Berghs kurs Internkommunikation, där Anna är kursansvarig, startar varje höst och vår. Läs mer om kursen här!

 

Foto: Jenny Frejing