Jag tycker att Mikael var helt fantastisk samt att han gav mycket bra input rakt igenom hela kursen. Lyckligt lottad är jag som fått uppleva Berghs!
Att skriva för att övertyga
Berghs Professional
- Dagtid
- 20 timmar
I en värld där man fullkomligt drunknar i budskap gäller det att veta hur man ska kommunicera för att nå fram. Här får du konkreta tips och råd på hur dina ord blir de som verkligen påverkar mottagaren.
Sammanfattning
Ansök nu Sista ansökningsdag är 18 jan 2021Datum: 17 feb 2021 – 24 mar 2021
Sista ansökningsdag: 18 jan 2021
Hur: Dagtid
Antal timmar: 20
Egna studietimmar: 2-3 timmar per vecka
Kursdatum: Onsdagar 17/2, 24/2, 10/3, 17/3, 24/3 kl 13.00-17.00
Plats: Online via livesändning i Zoom
Om kursen
Antalet människor som skriver i sina yrken ökar stadigt. Varor och tjänster blir alltmer sammansatta och kräver bättre beskrivningar. De flesta kunder letar själva upp den information de vill ha på nätet om varor och tjänster, företag och organisationer och jämför som aldrig tidigare. Företag och organisationer blir valda – eller bortvalda – utan att ens veta om det. Det ställer helt nya krav på att medarbetarna inom en organisation måste kunna skriva på ett intressant och övertygande sätt. Och de måste ha samma synsätt på vad som är en bra text och vad som inte är det.
Det är det du lär dig på denna utbildning. Under kursen lär du dig budskapsval, argumentation och målgruppsanpassning. Vidare dispositionsmodeller, stilistik, läsbarhet och vanliga fel. Du kommer få veta hur skrivprocessen fungerar och hur du skriver effektivt. Och även hur du hanterar invändningar och ändringar från dina beställare och uppdragsgivare. Under kursen får du flera praktiska skrivuppgifter; både metodövningar och verkliga fall. Du kommer också att få möjlighet att förbättra ditt eget företags informationsmaterial.
Vem är kursen för?
Kursen riktar sig till dig som arbetar på en marknads- eller informationsavdelning, på en PR-, kommunikations- eller webbyrå. Men även säljare och produktspecialister som vill utveckla sin skrivförmåga.
Kursansvarig
Mikael Rosén, Copywriter. Mikael har lång erfarenhet som kommunikationsbyråledare, skribent och föreläsare och har arbetat med de flesta typer av företag, organisationer och myndigheter.
17 feb 2021 – 24 mar 2021
Sista ansökningsdag är 18 jan 2021
Hur: | Dagtid |
Antal lektionstimmar: | 20 |
Egna studietimmar: | 2-3 timmar per vecka |
Kursdatum: | Onsdagar 17/2, 24/2, 10/3, 17/3, 24/3 kl 13.00-17.00 |
Plats: |
Online via livesändning i Zoom |
*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.
Övrig information
OBS! DENNA KURS GES ONLINE (på samma datum och tider som anges ovan)
Genom vår plattform Canvas och videoverktyget Zoom kan vi genomföra liveföreläsningar, lägga upp förinspelad video, säkerställa samtal i grupper mm. För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling.
Det här får du
- Att välja rätt budskap
- Argumenterande text, att hitta rätt argument
- Målgruppsanpassning
- Disposition – vanliga fel
- Stilistik – att skriva en text som låter bra
- Att skriva för webben och sociala medier
- Skriv effektivt – lär dig att hantera skrivprocessen
- Kommunikationsmål – att beräkna effekt av texter
- Att hantera invändningar och ändringar
- Individuella textgenomgångar
- Textanalys – webbtexter, reklam, information
- Ditt eget företags information och hur den kan förbättras
Max antal deltagare
Vi tar endast emot 12 deltagare på denna kurs.
Vanliga frågor
OBS! DENNA KURS GES ONLINE (på samma datum och tider som anges ovan)
Genom vår plattform Canvas och videoverktyget Zoom kan vi genomföra liveföreläsningar, lägga upp förinspelad video, säkerställa samtal i grupper mm. För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling.
- Att välja rätt budskap
- Argumenterande text, att hitta rätt argument
- Målgruppsanpassning
- Disposition – vanliga fel
- Stilistik – att skriva en text som låter bra
- Att skriva för webben och sociala medier
- Skriv effektivt – lär dig att hantera skrivprocessen
- Kommunikationsmål – att beräkna effekt av texter
- Att hantera invändningar och ändringar
- Individuella textgenomgångar
- Textanalys – webbtexter, reklam, information
- Ditt eget företags information och hur den kan förbättras
Max antal deltagare
Vi tar endast emot 12 deltagare på denna kurs.

"Häpnadsväckande proffsigt rätt igenom!"
Torbjörn Boström, VA-Ingenjör, Botkyrka kommun

"Mycket bra upplägg!"
Sara Jeppson, Channel Marketing Manager, Microsoft
Mycket bra upplägg med hemuppgift till varje gång som man gemensamt har gått igenom under kurstillfällena. Det har lett till bra diskussioner och mycket intressant input och idéer etc. Teori som har vävts in har också varit bra, samt att man kan läsa i kursboken vi fick vid sidan av har ju gjort att kursen varit mer praktisk än teoretisk vilket jag tycker har varit super.
Behöver jag några förkunskaper?
Nej, du behöver inga egentliga förkunskaper men du har störst nytta av kursen om du arbetar med skriftlig kommunikation eller tänker göra det i framtiden. Kursen ges på svenska.
Skicka också med
På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.
När får jag besked om jag kommit in?
På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda. Senast i samband med sista ansökningsdag får du besked.Kursintyg
Efter genomförd kurs inkl. hemuppgifter (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Studieavgift inkl. moms
30 000 kronor
Studieavgift exkl. moms
24 000 kronor