Insiktsdriven strategi
- —Modeller för insiktsutveckling
- —Kreativ briefing
- —Strategisk plattform
Behöver du bli mer träffsäker i ditt kommunikationsarbete? Är du intresserad av människors drivkrafter och varför viss kommunikation når fram och fungerar? Då är det här en kurs för dig.
- Format
- Distans
- Plats
- Distans
- Pris
- 30 000 SEK (exkl. moms)37 500 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 16 december
- Start
- Måndag 17 mars 2025
- Slut
- Måndag 12 maj 2025
Se mer info om tider och datum
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Det blir allt svårare att engagera människor genom de aktiviteter och den kommunikation som görs för varumärken. Därför blir lösningar som bygger på insiktsdrivna och strategiska vägval allt viktigare för en organisations framgång, och arbetet med detta blir allt mer centralt både på marknadsavdelningen och hos olika typer av kommunikationsbyråer.
Under kursens åtta veckor hanteras samtliga de moment som lägger grunden för en mer träffsäker kommunikation. Kommunikation som är relevant för människor, som tydliggör varumärket och som därmed bidrar med värde till organisationens varumärke och affär.
Efter kursen ska du ha fått en djupare förståelse för hur du via fakta bygger kunskap, omvandlar den till en djupare förståelse och därifrån utvecklar användbara insikter. Hur dessa insikter vägleder alla de strategiska vägval som görs i ett kommunikationsarbete, samt hur du vägleder och inspirerar teamet hela vägen mot mer träffsäkra kommunikationslösningar.
De flesta av kursens uppgifter utgår från arbetsrelaterade case. Använd gärna ditt eget företag/organisation eller förbered ett att utgå från om du är konsult eller mellan jobb.
Det här får du
- Kvantitativa och kvalitativa verktyg för kunskapsgenerering
- Modeller som guidar träffsäkert och kreativt analysarbete
- Djupare förståelse för hur drivkrafter styr attityder och beteende
- Modeller för insiktsutveckling
- Modeller för att vägleda strategi- och planningarbetet från start till mål
- Inblick i kreativ briefing som vägleder och inspirerar teamet
- Metoder för målsättning, uppföljning, utvärdering och optimering
- Utveckla en strategisk plattform för en fiktiv kommunikationslösning
Kursen passar dig som har goda kunskaper i marknadsföring och kommunikation och nu vill bli vassare på att lägga den strategiska grunden för lösningar som ger framgång för organisationens varumärke och affär. Du kan vara t.ex. projektledare, planner, kommunikatör, marknadsansvarig, analysansvarig, kreatör, byråledare eller entreprenör. I kommersiella verksamheter såväl som offentliga, B2C eller B2B.
- Ämne
- Strategi & analys
- Nivå
- Professional
- Format
- Distans
- Språk
- Svenska
- Plats
- Distans
- Pris
- 30 000 SEK (exkl. moms)37 500 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 16 december
- Start
- Måndag 17 mars 2025
- Slut
- Måndag 12 maj 2025
- Egenstudier
- Ca 10 timmar/vecka
- Kursdatum
Start online måndag 17/3 kl 9.00-12.00. Tisdagar: kl 16-17.30 fr o m andra kursveckan – gemensam uppföljning av veckans föreläsningar. Fredagar: 20 minuters individuell avstämning, någon gång mellan kl 8-11. Ej avstämning vecka 16 (långfredag). Avslut online måndag 12/5 kl 9.00-12.00
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Behöver jag några förkunskaper?
Goda kunskaper i marknadsföring och kommunikation och erfarenhet av roller som t.ex. projektledare, produktchef eller kreatör. Kursen ges på svenska.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
30 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
37 500 kronor
Övrig information
För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. Videomöten sker i videoverktyget Zoom. I veckan före kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.
- Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
- Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
- Kurserna har inte lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns).
- Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
- De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
- Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
- Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.
Kursansvarig
Annika Rehn Frobell
Kommunikations- och varumärkesstrateg.
Tidigare kursdeltagare
Relaterade artiklar
Kursen Insiktsdriven strategi gav Matilda en omfattande verktygslåda
Matilda Holm berättar om distanskursen hon gick på Berghs under våren 2024.
Så får din kommunikation effekt
Insiktsarbete, strategi och planning får en allt mer central funktion inom företag. Intervju med Annika Rehn Frobell.
"Jag kan starkt rekommendera kursen Insiktsdriven strategi"
Robin Hjärtström jobbar på Länsförsäkringar Östgöta och gick distanskursen Insiktsdriven strategi på Berghs under 2022.
Kursen stärkte Lisas kunskaper om insiktsdriven kommunikation
"Kursen Insiktsdriven strategi har gjort mig bättre på att analysera data, ta fram relevant fakta och jag har också en bättre dialog med kreatörer", säger Lisa Lönnberg som jobbar på SEB i Stockholm.
"Kursen Insiktsdriven strategi gav mig precis det tänk och angreppssätt jag var ute efter"
Våren 2021 gick Therese Krupa Syllner distanskursen Insiktsdriven strategi på Berghs.
Insiktsarbete, strategi och kreativitetsboost på distanskursen
Jonas Martinsson arbetar som marknadsförare för Musik i Dalarna och är en av de som läst distanskursen Insiktsdriven strategi på Berghs.
Sara fördjupade sig i insiktsdriven strategi
Sara Ek är CX Strategic Project Manager på Aftonbladet.
Theas lärdomar från intensivkursen i SEO och SEM
“Jag har nog aldrig lärt mig så mycket i hela mitt liv som under de här 3 dagarna", säger Thea Ljung Strandgren, kommunikationsstrateg på Skellefteå Kraft.
Frågor om kursen?
Kontakta oss om du har några frågor!