Varumärkespositionering och strategi
- —Varumärkesstrategi i en tid med AI
- —Målgruppsanalys
- —Positionering och riktning

Blir varumärket mindre viktigt, eller tvärtom mer avgörande, när vi enkelt med AI kan prompta fram nytt content? Den här kursen vänder sig till dig som vill arbeta mer varumärkesdrivet för att skapa långsiktig framgång i ett digitalt drivet och alltmer komplext kommunikationslandskap.
- Format
- Dagtid
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 31 000 SEK (exkl. moms)38 750 SEK (inkl. moms)
- Ansök senast
- Tisdag 17 juni
- Start
- Onsdag 17 september
- Slut
- Onsdag 15 oktober
Se mer info om tider och datum
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
När den tekniska utvecklingen accelererar och innehållsproduktion blir enklare, blir det viktigare än någonsin att förstå värdet av en genomtänkt varumärkespositionering. För när alla kan producera liknande innehåll med samma hastighet och funktionalitet, är det varumärket som gör skillnaden.
Idag går det inte att separera varumärkespositionering från den tekniska utvecklingen. Digitaliseringen suddar ut gränsen mellan produkt och kommunikation, samt mellan online och offline. Nya medier krymper avståndet mellan vad ett varumärke säger och vad det gör. Och en allt större del av varumärkesupplevelsen ligger utanför en organisations direkta kontroll genom sociala användare, influensers och alltmer komplexa kundresor.
För att lyckas i denna verklighet behöver organisationer lägga större fokus på att bygga starka varumärken och ta ett helhetsgrepp kring hur de upplevs – för att skapa tydlig, engagerande och affärsdrivande kommunikation mot alla målgrupper.
På den här kursen får du lära dig grunderna för modern, digital varumärkesstrategi i fem tydliga steg.
Varje steg går igenom ramverk och processer för att bygga ett starkare varumärke – vare sig det handlar om att förflytta ett varumärke eller tydliggöra vad det redan står för: Potential och behovsanalys, positionering och riktning, personlighet och upplevelse, varumärkets ekosystem och strategisk kommunikationsplanering.
I undervisningen varvas teori med verkliga exempel – aktuella case, kampanjer och strategier inom såväl B2B, B2C och offentlig sektor. Vi arbetar utifrån en tydlig metodik med nedslag i konkreta ramverk och handfasta tips på nya AI-verktyg för att arbeta både strategiskt och konsekvent med varumärket.
Du kommer under kursens gång arbeta med ett projektarbete. För att det ska bli så konkret och relevant som möjligt rekommenderas att du utgår från ett varumärke inom din egen organisation.. Om du är konsult, mellan jobb eller av någon annan anledning inte kan jobba med din egen organisation bör du välja ett annat varumärke du är väl bekant med.
Kursen vänder sig till seniora kommunikatörer, marknadschefer och ledare med befintligt ansvar för ett företags närvaro i digitala och sociala medier samt/eller varumärkes- och kommunikationsstrategiska frågor. Kursen passar oavsett om du jobbar som konsult eller inom en organisation eller är mellan jobb.
- Kunskap om hur digital logik och ny teknik som AI påverkar varumärkets roll.
- Insikt i varumärkets betydelse för att bygga affärsstrategiskt värde i en verksamhet.
- Förståelse för hur varumärken positioneras samt hur man bygger igenkänning och värde över tid.
- Kunskap om strategisk kommunikationsplanering och varumärkesstyrning över olika kanaler och sammanhang.
- Kunskap för att sätta relevanta KPI:er och mätpunkter för ett varumärke.
- Ämne
- Strategi & analys
- Nivå
- Professional
- Format
- Dagtid
- Språk
- Svenska
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 31 000 SEK (exkl. moms)38 750 SEK (inkl. moms)
- Ansök senast
- Tisdag 17 juni
- Start
- Onsdag 17 september
- Slut
- Onsdag 15 oktober
- Lektionstid
- 30 timmar
- Egna studietimmar
- Ca 5-10 timmar
- Kursdatum
Onsdagar 17/9, 24/9, 1/10, 8/10 och 15/10 kl. 09.30-16.30
Behöver jag några förkunskaper?
Du ska ha arbetat minst 5 år som senior kommunikatör, marknadschef och/eller i ledande ställning med ansvar för varumärkes- och kommunikationsstrategiska frågor. Kursen ges på svenska.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en meritförteckning.
Det är kursansvarig lärare som bedömer din ansökan.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete
(och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
31 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
38 750 kronor
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.
Kursansvarig

Tobias Brandt
Head of Strategy, Singular Studios.
Tidigare kursdeltagare
Relaterade artiklar
hur du jobbar varumärkesdrivet för att lyckas i en alltmer komplex värld
Hur positionerar man varumärken för att lyckas i ett allt komplexare kommunikationslandskap där digitala och sociala medier är dominerande?
Åsa lärde sig framgångsrik varumärkespositionering och strategi
Åsa Widén från Kate designstudio berättar om de givande kursdagarna på Berghs under vårterminen 2024.
Berghs experter delar misstag och lärdomar
Ibland blir saker inte riktigt som det var tänkt. Här berättar Berghs kursansvariga om tabbar de har råkat göra på jobbet och vad de lärde sig.
Frågor om kursen?
Kontakta oss om du har några frågor!
