Kurser

Varumärkes­positionering och strategi

  • Varumärkesstrategi i en tid med AI
  • Målgruppsanalys
  • Positionering och riktning

Blir varumärket mindre viktigt, eller tvärtom mer avgörande, när vi enkelt med AI kan prompta fram nytt content? Den här kursen vänder sig till dig som vill arbeta mer varumärkesdrivet för att skapa långsiktig framgång i ett digitalt drivet och alltmer komplext kommunikations­landskap.

Format
Dagtid
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
31 000 SEK (exkl. moms)
38 750 SEK (inkl. moms)
Ansök senast
Tisdag 17 juni
Start
Onsdag 17 september
Slut
Onsdag 15 oktober

Se mer info om tider och datum

*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.

När den tekniska utvecklingen accelererar och innehållsproduktion blir enklare, blir det viktigare än någonsin att förstå värdet av en genomtänkt varumärkes­positionering. För när alla kan producera liknande innehåll med samma hastighet och funktionalitet, är det varumärket som gör skillnaden.

Idag går det inte att separera varumärkes­positionering från den tekniska utvecklingen. Digitaliseringen suddar ut gränsen mellan produkt och kommunikation, samt mellan online och offline. Nya medier krymper avståndet mellan vad ett varumärke säger och vad det gör. Och en allt större del av varumärkesupplevelsen ligger utanför en organisations direkta kontroll genom sociala användare, influensers och alltmer komplexa kundresor.

För att lyckas i denna verklighet behöver organisationer lägga större fokus på att bygga starka varumärken och ta ett helhetsgrepp kring hur de upplevs – för att skapa tydlig, engagerande och affärsdrivande kommunikation mot alla målgrupper.

På den här kursen får du lära dig grunderna för modern, digital varumärkesstrategi i fem tydliga steg.

Varje steg går igenom ramverk och processer för att bygga ett starkare varumärke – vare sig det handlar om att förflytta ett varumärke eller tydliggöra vad det redan står för: Potential och behovsanalys, positionering och riktning, personlighet och upplevelse, varumärkets ekosystem och strategisk kommunikationsplanering.

I undervisningen varvas teori med verkliga exempel – aktuella case, kampanjer och strategier inom såväl B2B, B2C och offentlig sektor. Vi arbetar utifrån en tydlig metodik med nedslag i konkreta ramverk och handfasta tips på nya AI-verktyg för att arbeta både strategiskt och konsekvent med varumärket. 

Du kommer under kursens gång arbeta med ett projektarbete. För att det ska bli så konkret och relevant som möjligt rekommenderas att du utgår från ett varumärke inom din egen organisation.. Om du är konsult, mellan jobb eller av någon annan anledning inte kan jobba med din egen organisation bör du välja ett annat varumärke du är väl bekant med.

Kursen vänder sig till seniora kommunikatörer, marknadschefer och ledare med befintligt ansvar för ett företags närvaro i digitala och sociala medier samt/eller varumärkes- och kommunikationsstrategiska frågor. Kursen passar oavsett om du jobbar som konsult eller inom en organisation eller är mellan jobb.

  • Kunskap om hur digital logik och ny teknik som AI påverkar varumärkets roll.
  • Insikt i varumärkets betydelse för att bygga affärsstrategiskt värde i en verksamhet.
  • Förståelse för hur varumärken positioneras samt hur man bygger igenkänning och värde över tid.
  • Kunskap om strategisk kommunikationsplanering och varumärkesstyrning över olika kanaler och sammanhang.
  • Kunskap för att sätta relevanta KPI:er och mätpunkter för ett varumärke.

Ämne
Strategi & analys
Nivå
Professional
Format
Dagtid
Språk
Svenska
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
31 000 SEK (exkl. moms)
38 750 SEK (inkl. moms)
Ansök senast
Tisdag 17 juni
Start
Onsdag 17 september
Slut
Onsdag 15 oktober
Lektionstid
30 timmar
Egna studietimmar
Ca 5-10 timmar
Kursdatum

Onsdagar 17/9, 24/9, 1/10, 8/10 och 15/10 kl. 09.30-16.30

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha arbetat minst 5 år som senior kommunikatör, marknadschef och/eller i ledande ställning med ansvar för varumärkes- och kommunikationsstrategiska frågor. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en meritförteckning.
Det är kursansvarig lärare som bedömer din ansökan.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete
(och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift exkl. moms
31 000 kronor

Studieavgift inkl. moms
38 750 kronor

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.

Kursansvarig

Tobias.Brandt

Tobias Brandt

Head of Strategy, Singular Studios.

Tidigare kursdeltagare

“Redan dag ett fick jag med mig nya verktyg och metoder jag kunde använda för min personliga utveckling. Kursen gav mig ett bättre helikopterperspektiv över de enskilda delarna i processen och tydliga ramar för att nå målen i en redan komplex och snabbrörlig miljö. Väldigt inspirerande och givande att få höra övriga kursdeltagares utmaningar och få direkt återkoppling på mina. Jag har mycket driv och nyfikenhet i mig, vilket gjorde att det höga tempot blandat med faktiska case och praktiska råd passade mig väldigt bra. Nu vill jag gå en ny kurs!”

Anna Lerulf
Marketing & Digital Sales
anna_lerulf

“Jag har fått konkreta tips och tydliga strategier som jag har stor användning av i mitt framtida arbete. Kursen lämpar sig för dig som jobbar på ett företag, organisation eller för en myndighet.”

Robin Tapper
Pressekreterare
Arbetsmiljöverket
Robin.Tapper

Frågor om kursen?


Kontakta oss om du har några frågor!

Anete.Hamel

Utbildningskoordinator

Anette Hamel