Program
Sista ansökningsdag är 10 april

Public Relations

Public relations, eller "PR" i dagligt tal, är ett ettårigt program för dig som vill lära dig att förändra människors syn på sin omvärld – till exempel attityden till ett varumärke eller person, eller åsikt i en specifik fråga – med hjälp av rätt kommunikation. Utbildningen passar dig som är intresserad av media och samtidstrender, som har lätt för att uttrycka dig, och som lockas av att nätverka och vårda olika typer av kontakter. Vi arbetar mycket i grupp och utforskar gemensamt kreativa lösningar på verklighetsnära utmaningar.

Ansök senast
10 april
Start
12 augusti
Slut
30 maj 2025
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
169 000 kronor Finansiera med CSN
Tillkommande kostnader
Studiematerial om ca 5 000 kronor inkl moms kan förekomma.

Ladda ner arbetsprover

Fyll i din e-post för att ladda ner arbetsprover

Ansök nu

Om utbildningen

Under ditt år på programmet får du utveckla din strategiska och kreativa förmåga i allt från varumärkesstrategi, medielandskapet, omvärldsanalys, kriskommunikation till idéarbete och copywriting. Du tränas praktiskt i att jobba med uppdrag för olika varumärken i verklighetsnära projekt. Under året fokuserar vi på att skapa PR-drivna idéer och strategier som ska bygga förtroende och väcka nyfikenhet bland människor. I bästa fall skapar vi en snackis som gynnar affären. 

Som PR-student lär du dig att förstå din omvärld, i både små och stora drag, och att omvandla dessa till insikter som ligger till grund för kreativa och smarta PR-drivna idéer. Vi spanar ständigt för att hitta spännande ämnen att diskutera, i allt från politik till populärkultur. 

I programmet ingår en praktikperiod och under de veckorna kommer du att lära dig ännu mer om vad PR-yrket innebär och vilken typ av roll och arbetsplats som passar dig i framtiden. 

Efter genomförd utbildning utfärdas diplom samt examensbevis med delbetyg.

Skolans koppling till näringslivet är väldigt värdefull för verklighetsförankringen.
Jennie Knutsson
Kommunikations­chef
Aller Media

Programmet innehåller

  • Varumärkesstrategi och affärsdriven PR
  • Omvärldsanalys
  • Medielandskapet
  • Projektledning
  • Copywriting och visuell kommunikation
  • Internkommunikation
  • Samhällsrelationer
  • Juridik
  • Argumentation och retorik
  • Lärande i Arbete (fem veckors praktikperiod)
  • Samverkansprojekt med studenter från andra program på skolan

Efter genomförd utbildning utfärdas diplom samt examensbevis med delbetyg.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

För att vara behörig till utbildningen behöver du ha en gymnasieexamen eller motsvarande.

Skicka med

1. Slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande (reell kompetens)
2. CV
3. Fullständigt arbetsprov enligt instruktioner

Vad kostar programmet?

Studieavgift
169 000 kronor

Utbildningen är momsbefriad.

Finansiera med CSN

Tillkommande kostnader

Studiematerial om ca 5 000 kronor inkl moms kan förekomma.

PR på Berghs gav mig en stabil kunskapsbas samt modet att sikta högt.
sandraolt
Sandra Olt
Juniorkonsult – PR & Communications Manager
Storytel AB

Vad innebär jobbet efter examen?

Som PR-kommunikatör är din främsta uppgift att utveckla kommunikation som skapar uppmärksamhet och förtroende bland människorna du vill nå. Du jobbar med att förstå vilken typ av information och innehåll som människor kan bli intresserade av och själva vill dela i exempelvis sociala medier och press. Som PR-kommunikatör är du expert på hur varumärken uppfattas och vad människor bryr sig om, tack vare din analytiska och strategiska förmåga. Du är också kreativ och kommer på smarta idéer för olika typer av kampanjer. 

Efter examen kan du till exempel jobba på PR-byrå, reklambyrå, produktionsbolag, inhousebyrå, kommunikationsavdelning, marknadsavdelning, startups – inom en mängd olika branscher! 

Vem borde söka?

Du är skicklig på att bygga nya relationer och hålla igång dina nuvarande relationer. Att skapa diskussioner, engagemang och opinion är något du ofta gör i olika sammanhang – gärna med hjälp av text och bild. Du är strategiskt och kreativt lagd och ser möjligheter för hur varumärken kan spetsa till sin kommunikation. Även om du gillar att planera och analysera, ser du också till att jobbet blir gjort och kavlar gärna upp ärmarna när det krävs.

Programansvarig

Axel Barvaeus är programansvarig för heltidsprogrammen Strategisk kommunikation och Public Relations. Han har arbetat på olika kommunikations- och PR-byråer sedan 2011, bland annat Wenderfalck och Oh My, och har sin akademiska bakgrund inom retorik och litteraturvetenskap. Just berättande i alla dess former är en inspirationskälla för Axel, och han älskar att vrida och vända på ord för att hitta den kombination som målar precis rätt bild i mottagarens medvetande. På fritiden försvinner Axel gärna ned i bildliga kaninhål på internet.

Så ansöker du till Berghs heltidsprogram

Läs mer
  1. 1. 
    Ladda ner ditt arbetsprov
  2. 2. 
    Paketera din ansökan
  3. 3. 
    Skicka in
  4. 4. 
    Din ansökan behandlas
  5. 5. 
    Antagningsbesked

Frågor om programmet?

Inga frågor är dumma frågor! Välkommen att fråga oss i chatten här nedan eller sök ditt svar i vår FAQ.